Trànsit comença a estendre el sistema de radar per trams
Avui entren en funcionament els mecanismes que controlen la velocitat als trams entre Cassà i Llagostera, i Sant Carles de la Ràpita i Amposta
A final d'any és previst que hi hagi sis trams més
El gest incòmode i temerari de frenar sobtadament per evitar ser retratat per un radar de trànsit circulant a més velocitat de la permesa és en vies d'extinció. Avui entra en funcionament el sistema de control de la velocitat dels vehicles que mesura el temps que es triga a recórrer una distància concreta en un tram de carretera i sanciona els conductors que ho facin més de pressa del que els límits permeten. Aquest sistema, conegut com a radar per tram, ja funciona al túnel de Viella, i des d'avui es posa en marxa a la carretera C-65, entre Cassà de la Selva i Llagostera, i a l'N-340 entre els municipis de Sant Carles de la Ràpita i Amposta. En el cas del tram gironí només es controlarà els cotxes que es dirigeixin cap a Llagostera, mentre que en el tram del de les terres de l'Ebre es vigilarà el doble sentit de la marxa
La intenció del Servei Català de Trànsit és anar estenent aquest model de control de la velocitat a tot el territori i de cara a final d'any, o principis del vinent, és previst posar-lo en funcionament sis trams més de carretera.
Els dispositius que controlaran el pas dels cotxes estaran situats damunt de la carretera, en forma de semiarc, una forma semblant a la de les plataformes que es fan servir per als panells informatius. Com ja passa en altres carreteres de l'Estat espanyol on s'ha implantat aquest radar per trams, Trànsit avisarà el conductor de quan s'entra en aquesta zona de vigilància especial, però no de quan se'n surt. De totes maneres, els responsables de Trànsit van informar ahir que els dos trams que es posen en funcionament tenen uns cinc quilòmetres.
Els nous dispositius de control de velocitat tenen un cost aproximat de 400.000 euros per tram. Es tracta d'un aparell electrònic que llegeix les matrícules i fa el còmput de velocitats i temps. “És un sistema més just que el del radar convencional”, va afirmar ahir el director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, per a qui els objectius són dos de molt clars: “Racionalitzar el trànsit i aconseguir reduir la sinistralitat.”
L'elecció de les carreteres per situar-hi els nous radars s'ha fet seguint el consell dels Mossos d'Esquadra. A partir dels criteris de la policia, els nous trams on s'ampliarà a finals d'any, o principis del vinent, aquest sistema de control seran l'N-II, entre Fornells de la Selva i Quart (5 km); l'N-II, en el tram de Girona (2 km); l'autopista AP-7, entre Ulldecona i Amposta (18 km), i un tram de l'autopista C-16, entre Sabadell i Badia del Vallès.
LA FRASE
La sinistralitat toca els més febles
Els responsables de Trànsit saben que no es pot abaixar mai la guàrdia i que en el moment menys esperat la sinistralitat repunta. Això és el que ha passat aquesta última setmana, quan, després d'una sèrie de caps de setmana sense cap mort a la carretera, amb una sinistralitat mínima durant la Setmana Santa i el pont de l'1 de maig, s'han registrat 9 morts per accidents de trànsit.
Tot i aquest repunt, les 50 víctimes mortals que hi ha hagut a la carretera des del mes de gener suposen la millor estadística des que funciona el Servei Català de Trànsit. Ahir, el seu responsable, Joan Josep Isern, va voler alertar de la preocupació pel fet que entre els morts destaquen poderosament diversos col·lectius dels més febles: vianants, ciclistes i persones majors de 75 anys.