Girona ja té la variant per l'AP-7
Ahir al migdia es van estrenar els accessos a l'autopista a Vilademuls
Es completa així la circumval·lació de Girona per l'AP-7 sense haver de pagar
A tres quarts de dues del migdia d'ahir, els primers vehicles van entrar a l'AP-7 pels accessos de Vilafreser (Vilademuls), que uns minuts abans la ministra de Foment, Ana Pastor, havia estrenat en un acte ràpid i senzill. Es completava d'aquesta manera la circumval·lació de Girona per l'autopista i sense pagar, una vella aspiració del territori en constatar que la variant de Sant Daniel no era suficient. Amb les instal·lacions obertes ahir, els 22 km de Vilademuls a Fornells de la Selva de l'AP-7 fan el paper d'autovia A-2, ja que en aquest tram l'N-II no es desdoblarà. Precisament perquè ha d'absorbir el trànsit propi més el de la futura A-2, en aquest tram de l'AP-7 s'han construït quatre carrils en cada sentit.
Menys vehicles
S'espera que utilitzin els nous accessos uns 7.000 o 8.000 vehicles diaris, una quantitat similar a la registrada a l'enllaç de Fornells. El director general d'Abertis Autopistas (l'empresa concessionària de l'AP-7), Josep Lluís Giménez, va admetre que són unes mitjanes d'ús sensiblement inferiors a les que es van preveure quan, cinc anys enrere, es va redactar el projecte, ja que en els últims anys el trànsit s'ha reduït sensiblement. En qualsevol cas –va aclarir– el projecte inicial s'ha mantingut, encara que les instal·lacions avui resultin sobredimensionades.
Com en els accessos de Fornells, els de Vilafreser són unidireccionals. En aquest cas, qui entri per aquest lloc només podrà circular en sentit sud. La zona de peatge té 16 carrils, entre els quals n'hi ha un de VIA T per a camions i turismes, i un VIA T només per a turismes. Un edifici de serveis completa el complex, al qual Abertis destina 15 empleats. Per tal de minimitzar els efectes del soroll a les cases de la vora, s'han instal·lat 615 metres de pantalles acústiques. Abertis hi ha invertit 15,2 milions d'euros.
Rotonda provisional
La connexió amb l'N-II es fa amb una rotonda provisional, en espera que es desdobli la carretera. Si es compleixen les previsions, l'A-2 estarà enllestida en aquest punt a finals d'any o a principis del que ve. Aleshores, els accessos començaran més al nord, a l'altura de l'actual cruïlla de l'N-II amb la carretera local de Sant Esteve de Guialbes.
Amb les que es van estrenar ahir, Abertis completa les obres previstes en el conveni que el 2006 va signar amb Foment de millores a l'AP-7 a la demarcació de Girona. Els deures de la concessionària incloïen l'ampliació de la calçada a tres carrils i els enllaços de Figueres Nord, Girona Oest i Fornells, a més dels de Vilafreser. En total, la concessionària s'hi ha gastat 504 milions d'euros.
“Millor qualitat de vida”
La ministra va elogiar la circumval·lació de Girona, que va qualificar de “gran infraestructura” que servirà –va dir– per millorar la qualitat de vida de la gent del territori i dels visitants. Van acompanyar Pastor el director general de Transports de la Generalitat, alts càrrecs d'Abertis, diversos parlamentaris i la delegada del govern de l'Estat a Catalunya, entre d'altres.
Nova tongada de licitacions a l'N-II
La ministra de Foment va anunciar que aquest juliol es posaran a licitació obres a l'N-II a les comarques de Girona pressupostades globalment en 65 milions d'euros. Es tracta de la conversió en autovia dels trams de tres quilòmetres Sils-Maçanet de la Selva (31,4 milions) i de l'Orriols-Medinyà (16,9 milions), de 3,6 km, en un extrem del qual hi haurà l'accés definitiu de l'A-2 amb l'autopista de Vilademuls. Segons va dir Ana Pastor, Foment també posarà a licitació al llarg de les pròximes setmanes les noves cruïlles de Pontós i Garrigàs, que evitaran que els cotxes que vulguin dirigir-se cap aquests pobles hagin de fer un gir perillós a l'esquerra i creuar el vial dels que circulen en direcció contrària. La màxima responsable de Foment va recordar que ara mateix el seu ministeri està executant obres a la demarcació de Girona pressupostades en 70 milions: l'autovia entre Caldes i Sils (unes obres que haurien d'estar enllestides a la tardor) i el nou pont sobre el riu Ter a Girona (a estrenar també aquest any).