Britànics i francesos, claus per remuntar el sector turístic
Esperen compensar la pèrdua de turistes russos amb la diversificació de mercats, sobretot el britànic, que remunta
El sector turístic ha experimentat enguany un revés per la davallada del turisme rus, i les perspectives de futur no són esperançadores: “per a l'any vinent es preveu una altra disminució” pel malestar polític a Ucraïna “i perquè el to de les converses entre [Vladímir] Putin –president de Rússia– i la cancellera alemanya, Angela Merkel, no acompanyen”, segons Xavier Roig, portaveu de l'Associació Hotelera Salou-Cambrils-la Pineda.
Però un sector tan acostumat a buscar solucions i alternatives amb rapidesa no es pot quedar de braços plegats. “Hem d'intentar compensar la pèrdua de turistes russos amb altres mercats, com ara el britànic, el francès i el català i espanyol”, segons Octavi Bono, president del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona. Per ell, el mercat rus “és recupe-rable”: “Les fluctuacions d'aquest tipus no són noves i en altres moments, per la devaluació del ruble, el mercat rus ha baixat, però després ha tornat a remuntar.” Roig remarca que “la situació actual no és per posar-se les mans al cap”, però insisteix que hauran de captar altres mercats, sobretot el britànic, que aquest juliol ha viscut una reviscolada a la Costa Daurada i ha arribat al 20% de l'ocupació turística.
Isabel Mallol, presidenta de l'Associació Turística de Calella (ATC), també defensa la diversificació. “Des de l'ATC fa dos anys que treballem per recuperar el turisme britànic”, comenta i recorda que s'ha demanat al conseller Felip Puig que es reactivi l'aeroport de Girona perquè treballi amb més operadors turístics. Els mercats francès i alemany també sembla que aixequen el cap. Igual que ho fa el nacional, que aquest agost ha entrat amb força a l'Alt Maresme trencant una tendència a la baixa dels últims cinc anys. “Les ofertes d'última hora hi han ajudat”, comenta Mallol. L'alcalde de Santa Susanna, Joan Campolier, confia que l'agost compensi un juliol que ha punxat per culpa del mal temps. “Del 90% d'ocupació el 2013 hem passat al 79% d'aquest any”, aporta.
Tant Mallol com Campolier coincideixen a destacar que amb l'aparició de nous mercats emergents a la recerca del sol i platja, la base del turisme de la costa del Maresme, s'ha de mantenir la mateixa cura amb la resta de visitants europeus que tradicionalment han vingut a passar les vacances al territori.