L'arrencada definitiva de l'A-27
El govern anuncia un acord amb participació d'Abertis per acabar l'autovia entre Tarragona i Montblanc i desdoblar l'N-240 entre les Borges Blanques i Lleida
Es restringiran els camions a la nacional i es bonificarà l'autopista AP-2
L'autovia A-27 entre Tarragona i Lleida està a punt de sortir definitivament del calaix dels projectes frustrats. El conseller de Territori, Santi Vila, va anunciar ahir que s'ha assolit un principi d'acord que permetrà desencallar una infraestructura clau per al desenvolupament econòmic tant del Camp de Tarragona com de les comarques de Lleida, ja que ha de permetre una alternativa a l'N-240 en la connexió entre la zona portuària i industrial de Tarragona amb la plana lleidatana i l'interior peninsular.
L'entesa, de la qual la Generalitat i el Ministeri de Foment estan acabant de perfilar els serrells, afecta en primer lloc el tram de més difícil execució de l'autovia entre Tarragona i Montblanc, el que ha d'unir Valls i la capital de la Conca de Barberà i permetre, per tant, la connexió de la nova via d'altes prestacions amb l'autopista AP-2. L'elevat cost del tram, que se situa en els 136 milions i inclou l'execució de 17 quilòmetres i el complex túnel sota el coll de Lilla, havia encallat el projecte, que en principi Foment havia anunciat que es revisaria a la baixa.
La principal novetat se centra ara en l'entrada de capital privat a l'obra, a través bàsicament de la concessionària d'autopista Abertis, que permetrà executar ara aquest tram final en les condicions previstes inicialment. Amb aquest pas, es podria acabar tot el traçat dins de la demarcació de Tarragona, on ja està en funcionament el tram entre Tarragona i el Morell (Tarragonès), i les obres ja estan en marxa fins a Valls.
La mateixa col·laboració publicoprivada es planteja per a l'únic tram entre la Conca de Barberà i Lleida que s'ha acordat que s'executi, el que es farà entre les Borges Blanques i la capital del Segrià, incloent-hi la variant de Juneda, i que costarà 100 milions d'euros. “L'alta sinistralitat d'aquest tram en fa necessària l'execució, mentre que la resta no es planteja a curt termini per l'existència d'una autopista infrautilitzada en paral·lel”, va assenyalar Santi Vila.
A canvi d'avançar part del cost de l'obra, Abertis es veurà compensada o bé per l'augment de trànsit a l'AP-2, o bé per un retorn de l'import en el moment de la liquidació de la concessió, o bé, finalment, per un allargament d'aquesta concessió, pròrroga que també afectaria l'AP-7. La nova autovia A-27, però, serà lliure de peatges.
Per fer possible, precisament, una redistribució del trànsit i una reducció de la sinistralitat de l'N-240, l'entesa inclou una sèrie de mesures paral·leles, especialment en el tram entre Montblanc i les Borges Blanques, que serà l'únic en què, de moment, no es planteja la construcció de la nova autovia. Igual que es va fer a l'N-II a Girona, es restringirà el trànsit de camions en aquest mateix tram de l'N-240, i se'ls obligarà, per tant, a circular per l'AP-2. A canvi, s'introduiran una sèrie de bonificacions per a aquells vehicles que circulin per la via de pagament que afectaran tres peatges de l'AP-2 (Lleida, Montblanc i el Vendrell), i que se situaran, en el cas dels camions, en el 35% per al trànsit de pas i en el 50% per als moviments interns. Els vehicles lleugers també tindran bonificacions, però encara estan pendents de definir dins de les negociacions amb Abertis i Foment. Aquestes rebaixes, juntament amb les restriccions, s'aplicarien de manera immediata al tancament de l'acord, fet que Vila espera que es produeixi abans de finals d'any. El govern també estudiarà bonificacions a l'AP-7 al seu pas pel Tarragonès i el Baix Penedès.
El conseller de Territori va destacar especialment la importància estratègica per a l'economia de l'A-27, ja que ha de permetre connectar la zona portuària amb la producció agrària lleidatana.
LA FRASE
LA XIFRA
Entre la celebració i la condemna
Malgrat que l'A-27 és una de les infraestructures que fa més anys que el territori reclama (tant a Tarragona com a Lleida), l'anunci del principi d'acord va quedar lluny d'aconseguir una celebració unànime. La que més satisfeta es va mostrar va ser la Cambra de Tarragona, que va recordar la seva importància en la connexió del port tarragoní amb el cantàbric i l'interior peninsular. Tot i això, va remarcar la necessitat que el túnel del coll de Lilla sigui apte per a mercaderies perilloses i que se sigui curós amb el “sobrecost” que les restriccions a l'N-240 suposaran per als transportistes. En aquest sentit es va expressar la Federació d'Autotransport de Tarragona (Feat), que es va oposar a la limitació de pas dels camions al tram de la nacional entre Montblanc i les Borges Blanques.
Per la seva banda, els col·lectius Conca 22 i Ateneu Popular Garriguenc van lamentar que no s'hagi optat per alliberar el peatge de l'AP-2, opció que, recorden, tindria el mateix cost que l'execució del tram d'autovia entre Lleida i les Borges Blanques.