Societat

Vila qualifica d'“inadmissible” la segona inundació del túnel del TAV a Girona

El conseller de Territori i Sostenibilitat exigeix “dimissions al més alt nivell”

La Generalitat i l'Ajuntament de Girona lamenten que Adif no els fes cas quan demanaven que es cobrís el forat del pou d'atac de la tuneladora

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha qualificat aquest dilluns d'“absolutament inadmissible” que l'estació del tren d'alta velocitat (TAV) a Girona s'hagi tornat a inundar per segona vegada en només dos mesos i ha avançat que demanaran “dimissions al més alt nivell” a Adif per no haver fet cas de les advertències de la Generalitat i el consistori gironí. El servei d'alta velocitat es va interrompre ahir a la nit per la inundació del túnel de l'estació a causa dels aiguats. Aquest matí s'ha pogut restablir la circulació entre Girona i Barcelona però el servei continua tallat en el tram cap a Figueres.

El conseller ha visitat aquest matí l'estació afectada acompanyat de l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont. En declaracions als mitjans ha recordat que després de la primera inundació, el passat 28 de setembre, el govern català i l'Ajuntament “vam posar sobre la taula una estratègia” per resoldre el problema de manera definitiva.

Aquesta solució passava per tapiar el forat deixat pel pou d'atac de la tuneladora i tornar la riera de la Pabordia al seu curs natural. “Vuit setmanes més tard, s'ha demostrat que no fent-nos cas s'ha tornat a col·lapsar el servei”.

Vila ha assenyalat que l'aigua ha sobreeixit exactament pel mateix lloc que al setembre, “un dels punts més vulnerables” de l'obra, tot i que, afortunadament, “el mur no ha arribat a caure”. “Les causes del col·lapse són conegudes, són les mateixes de fa dos mesos”, ha insistit.

El director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, ha assegurat que el procediment habitual en acabar una obra que ha requerit la perforació d'un pou d'atac per introduir-hi una tuneladora és “tancar totalment el forat”. De fet, ha indicat que aquesta actuació es troba recollida “en el propi projecte d'Adif”. Flores ha explicat que “nosaltres vam fer un advertiment clar sobre el risc” existent en cas de no procedir a cobrir completament el pou, “i també els vam dir que aquelles pluges” que van causar la primera inundació “no eren extraordinàries en absolut”.

Tot i que ha reconegut que aquesta vegada el ministeri ha reaccionat més ràpid que en la primera inundació, Vila ha avançat que “exigirem responsabilitats” al “més alt nivell” d'Adif. “Això no pot quedar en bones paraules i alguna acció puntual, algú ha de presentar la dimissió”, ha precisat. “És un despropòsit, i més quan ja havíem advertit que això podia passar”, ha lamentat.

El conseller ha recordat també que, poc després de la primera inundació, el passat 3 d'octubre, va tenir lloc la Cimera de Ciutats i Aglomeracions per a l'Alta Velocitat i la Interconnexió Ferroviària del Corredor Mediterrani, a Girona. En aquest escenari, ha lamentat, “un despropòsit d'aquesta magnitud”, amb una segona inundació en el mateix punt, “ens fa quedar malament a escala internacional i perjudica la imatge de tot un territori que es vol projectar com a eficient en termes ferroviaris, tant de persones, com de mercaderies i logística”.

Puigdemont, “triplement indignat”

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, s'ha mostrat “triplement indignat” per tornar a patir problemes amb el servei d'alta velocitat a la ciutat després dels reiterats avisos des del consistori.

En aquest sentit, ha subratllat que l'Ajuntament va enviar un informe tècnic després de la primera inundació on s'advertia que calia tapar definitivament el forat perquè es podia tornar a repetir la situació si tornava a ploure fort. L'alcalde, que ha mostrat a la pantalla del seu mòbil un esquema molt il·lustratiu de l'esmentat informe, ha lamentat que el gestor d'infraestructures ferroviàries no fes cas d'aquelles advertències i no fes cap més actuació a la zona a banda de posar uns murs de formigó “sense segellar”.

“Tot i que el ministeri va desacreditar l'informe dels tècnics de l'ajuntament s'ha demostrat que teníem la raó”, ha manifestat Puigdemont.

A més, ha explicat que el divendres passat el consistori va enviar un missatge a l'administrador d'infraestructures on alertava que es preveien fortes pluges pel cap de setmana i recordava que hi havia perill en aquest punt.

L'alcalde també ha exigit solucions definitives i ha instat el ministeri perquè completi “d'una vegada per totes” el projecte ferroviari a la ciutat. Segons ell, no cal “inventar res” sinó tapar el forat i recuperar la llera original de la riera de la Pabordia per evitar problemes. Dues solucions que, segons ha dit, estaven previstes en el projecte inicial redactat pel Ministeri de Foment.

Està previst que el secretari general d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, es reuneixi aquest dilluns amb l'Ajuntament de Girona per abordar la situació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.