Retorn a la rutina amb mesures de prevenció
L'inici de curs, l'any d'implantació de la llei d'educació, està marcat per les mesures contra la grip A
A més de les escoles i centres de secundària, la meitat de les llars d'infants municipals de Tarragona, amb la novetat de la llar Cèsar August, i totes les escoles bressol de Reus, que enguany n'incorpora una de concertada, també començaven el curs. Els espais de benvinguda educativa (EBE) de Reus –els únics de la demarcació–, que tenen l'objectiu d'incorporar els estudiants nouvinguts al sistema educatiu amb coneixements previs sobre la cultura i la llengua, també s'han posat en funcionament. Ja ho estaven per als pares, a qui també s'acull i es proporciona informació. Ahir van arribar-hi els alumnes. En total n'hi ha 47 de diferents nacionalitats dels quals onze cursen la primària i tretze l'ESO. Tot i que es comencen a veure canvis de tendència en l'arribada i la marxa d'immigrats, el director de la zona educativa, Zacarías Henar, deia que la matriculació de nouvinguts es manté entre el 18% i el 19% a la capital del Baix Camp. Augmenta, en canvi, a tota la demarcació l'alumnat inscrit a la formació professional, que aquest any incorpora novetats, com ara el fet que els treballadors que passin un examen podran rebre una qualificació.
En línies generals, els centres educatius no van registrar incidències ni al Camp de Tarragona ni a les Terres de l'Ebre, més enllà de la incertesa per l'arribada del nou professorat, i perquè no tots els catorze centres que incorporaran la digitalització de les aules han rebut els ordinadors, tot i que ja ho havia advertit el Departament.
Precisament a la seu d'Educació a Barcelona s'hi va produir ahir una concentració de protesta en què el sindicat USTEC va manifestar el seu rebuig als nomenaments telemàtics, iniciats aquest curs, i al fet que els interins que rebutgen treballar la mitja jornada (que ara pot arribar a ser del 33%) són exclosos de les llistes de la borsa de treball. No obstant això, des de la USTEC de Tarragona van detallar que els serveis territorials ja admeten la renúncia sempre que es presenti un escrit de justificació.
A Valls el CEIP La Candela s'estrena
A Valls, la comunitat educativa del CEIP La Candela estrenava amb il·lusions renovades les noves instal·lacions. El director del centre, Llorenç Gimeno, donava alguns detalls de com havia estat el primer dia de les classes i assegurava que tot havia anat «segons les previsions i sense cap incidència». Les obres de rehabilitació d'aquest edifici, en ple centre de Valls, han costat una mica més de tres milions d'euros i han suposat un canvi espectacular en l'estructura interna de l'immoble. L'escola, que aquest any commemora el setanta-cinquè aniversari i que va ser el primer edifici de la República que es va construir al municipi, ha incrementat notablement la seva superfície perquè s'han alliberat els espais que ocupaven el centre de recursos i l'equip d'assessorament psicopedagògic.«Ara tenim un espai per a cada activitat», assegura una mestra.
Un recorregut per l'edifici permet veure la nova biblioteca, que respecta l'estructura original de l'immoble, una aula per a informàtica, una sala d'actes amb escenari i vestidors, una aula d'audiovisuals, un menjador, una cuina, una entrada molt àmplia, dues terrasses i alguns despatxos, tot distribuït en unes instal·lacions molt lluminoses, amb plaques solars per escalfar l'aigua i reixes específiques –tal com marca la normativa–, que graduen l'entrada de llum, segons l'orientació de cada aula. El resultat és un edifici molt més lluminós, amb espais més amplis en què predomina el color blanc, el gris i el vermell amb portes corredisses i fusteria amb acabats de primera qualitat.
En el CEIP La Candela, però, es continua sense resoldre el problema de la segregació escolar. El curs ha començat amb dinou mestres i 195 alumnes, dels quals un 77 per cent són d'origen estranger. El cas més flagrant és el que es produeix a P3, un nivell al qual la direcció territorial d'Educació havia assignat en les preinscripcions i amb caràcter excepcional dos grups de 25 alumnes, però que finalment ha quedat reduït a un únic grup. En aquesta aula hi ha 23 escolars estrangers i només dos d'autòctons.
Nou curs, nova casa
«És un centre molt gran, que feia molt de temps que necessitàvem; estem molt satisfets.» Són les paraules que pronunciava ahir a la tarda –hores després que els alumnes deixessin les noves aules en el seu primer dia de curs– la coordinadora pedagògica del SES Sant Salvador, Maite Naranjo, respecte al nou institut del barri tarragoní. Unes 40 aules i uns 5.000 metres quadrats acolliran a partir d'ara els més de 300 alumnes i 35 professors d'ESO que tindrà el centre, situat a la mateixa avinguda Sant Salvador.
La directora d'aquest centre, Misericòrdia Planelles, ja explicava el divendres passat, mentre estaven ultimant els preparatius per rebre els alumnes, que les noves instal·lacions que substitueixen l'antic centre «són espectaculars», i considera que la Secció d'Educació Secundària (SES) del barri tarragoní ha fet un gran salt qualitatiu endavant amb aquest edifici, després de molts anys d'espera.
La inversió per a la construcció de l'edifici ha estat de 5,2 milions d'euros i, a més de l'espai destinat als alumnes i als professors, també disposarà d'espais suplementaris per a una futura llar d'infants.
Nou institut a Tarragona
Tarragona té aquest any un altre institut i porta el nom de la ciutat, tot i que l'IES Tarragona no estrenarà instal·lacions fins al 2011, en un terreny situat davant del CEIP PAX que el consistori té previst cedir en el proper ple. Així doncs, durant dos anys s'instal·laran a l'antiga Facultat de Lletres de la URV, a la plaça Imperial Tàrraco, edifici cedit per l'Ajuntament.
El primer dia no va ser un primer dia qualsevol. Casa nova, companys nous, professors nous. A la sala on es va fer la presentació del curs i del centre es respirava un ambient a mig camí entre la il·lusió de la novetat i els nervis de la desconeixença. «Dos seran els meus reptes amb vosaltres: que estudieu i que respecteu els vostres professors, companys i mobiliari», els comunicava la cap d'estudis. Els 90 alumnes van anar desfilant un a un en sentir el seu nom, entre cares de satisfacció i desencís, depenent de si els havia tocat a la mateixa classe que l'amic o amiga desitjats, davant l'atenta mirada dels seus onze professors. El director del nou institut, Jordi Dolç, va expressar la seva satisfacció pel fet que les obres s'haguessin enllestit tan ràpidament en un centre que any rere any anirà incorporant un curs més fins a completar els quatre cursos d'ESO i els dos de batxillerat. Un dels temes pendents és la possible cessió de les instal·lacions que la Fundació Santa Tecla té al carrer Estanislau Figueres, per fer-hi activitats esportives, sobre el qual Dolç es va mostrar «optimista».
Començament en família
L'Antonio, el conserge del CEIP Prat de la Riba de Reus, va obrir ahir les portes del centre puntualment a dos quarts de nou del matí, com fa des de fa vint anys. I des d'aleshores, les escenes del primer dia de curs no difereixen gaire: l'alegria del retrobament amb els companys, el neguit de l'estrena d'un nou curs, les motxilles amb els llibres a punt per estrenar i els plors entre els més petits que comencen P-3. Per als més petits de l'important col·lectiu d'alumnat nouvingut al Prat de la Riba suposa no només tenir contacte amb l'escola per primera vegada, sinó també amb el català, una llengua que fins ara els era pràcticament desconeguda. Així ho explica la directora del centre reusenc, Maria Jesús Navarro, que abans de rebre els escolars afirmava sentir-se nerviosa tot i l'experiència que li atorguen els anys de professió.
El Prat de la Riba podria considerar-se gairebé una excepció avui dia a les ciutats grans, perquè té una sola línia (una aula per curs), la qual cosa permet que els pares entrin fins a la porta de classe tant a l'hora de portar els fills com de recollir-los i comentar amb el mestre l'evolució de les criatures. Ser un CEIP d'aquestes característiques també permet a la directora conèixer tots i cadascun dels 230 alumnes que té l'escola. Per això, un cop iniciat oficialment el curs, la responsable del CEIP va classe per classe a donar la benvinguda als escolars i detecta si hi falta algú, consola una nena que repeteix curs i a qui s'escapen quatre llàgrimes i, fins i tot, veu si algú ha canviat el model de les ulleres. Els de sisè els esperona i els atorga un grau més de responsabilitat en dir-los que «sou els grans de l'escola i, per tant, un model per als altres». A més, els recorda que el mes de maig hauran de realitzar la prova d'avaluació, que aquest curs incorporarà l'anglès. Navarro explica que l'objectiu d'aquest any és «mantenir els bons resultats del passat», en què van poder comprovar que l'esforç esmerçat al llarg dels anys dóna els seus fruits.
El missatge per als de primer és que el canvi de cicle significa «haver de treballar molt». De fet, alguns alumnes, com ara la Nerei, ja tenien el llibre obert i a punt per començar, mentre altres, com ara la Noèlia, explicaven als companys el viatge fet durant l'estiu a Romania.
En el decurs del dia, mestres i directora van informar els alumnes de les mesures higièniques que cal extremar per evitar contagis de la grip A. De fet, gairebé presidint les aules, hi havia un pot de gel antisèptic amb el qual els escolars s'hauran de rentar les mans. A més, hauran de deixar d'utilitzar tovalloles com fins ara i, en canvi, eixugar-se amb tovallons de paper. Segons Navarro, aquest és el punt que potser els fa una mica més de nosa: «és una despesa més, a banda de no ser gaire ecològic».
Començava així un curs marcat, a gran escala, precisament per la grip A i per la implantació de la llei d'educació, però, en l'àmbit concret del centre, pels dubtes d'última hora sobre si els arribarà el mestre que els fa falta, així com pels dos projectes d'escola: el reforçament de l'escola inclusiva que apliquen des de ja fa dos cursos, amb la intenció d'integrar en una mateixa aula els nens i nenes amb necessitats educatives especials i els que no requereixen un seguiment tant incisiu, i l'obertura definitiva de la biblioteca a les famílies.
Una nova SES a Batea
Més de 26.000 alumnes estudiaran aquest curs a les escoles ebrenques. El tret de sortida oficial del nou curs el va fer ahir la directora territorial d'Educació, M. Àngels Rojas, durant la visita que va fer al CEIP Mare de Déu del Portal de Batea i a la nova SES d'aquest municipi per acompanyar en aquest inici de curs l'equip de professors i donar la benvinguda als 22 alumnes que comencen primer d'ESO al nou edifici. Una construcció en què s'han acabat les obres aquest estiu i que ha d'acollir les futures promocions d'alumnes, que des d'aquest moment podran estudiar la secundària obligatòria a Batea. La SES de Batea depèn de l'IES Terra Alta, de Gandesa, i consta d'un equip de 4 professors que impartiran totes les matèries curriculars. Segons informaven ahir els serveis territorials d'Educació a les Terres de l'Ebre, la plantilla de professorat a primària s'ha reduït en 8 professors –en total, són 1.240–, mentre que l'increment d'alumnat a l'ensenyament secundari ha fet augmentar en 18 el nombre de professorss –1.074 en total–.
El nou curs va començar amb normalitat a les comarques ebrenques, tot i que en tres centres s'estan duent a terme obres d'ampliació i reforma. Es tracta del CEIP Marcel·lí Domingo de Roquetes (Baix Ebre); el CEIP Daniel Mangrané de Jesús, a Tortosa, i el CEIP Consol Ferré, d'Amposta. L'inici de les classes a l'Ebre va estar marcat també per les novetats pel desplegament de la nova llei d'educació i per la incorporació dels llibres de text digitals de què disposaran les aules de sis centres de secundària del territori, que afectarà 368 alumnes.