La C-59 al nord de Caldes, entre les deu vies més perilloses del país
El tram fins a Moià, de 23,7 quilòmetres, és el novè més perillós de la xarxa viària catalana
El tram de la C-59 entre Caldes i Moià (el Bages) s’ha convertit en la novena carretera més perillosa de tota la xarxa viària catalana, segons les dades de l’estudi fet pel RACC i el Servei Català del Trànsit.
Aquest sector de 23,7 quilòmetres de longitud ha registrat entre els anys 2011 i 2013 una mitjana de 6,31 accidents l’any amb morts o ferits greus. Les dades de 2013 fan empitjorar els registres del darrer estudi fet amb les dades del trienni 2010-2012, que situaven la mitjana en 5,67. El treball fixa que el risc de patir un accident en aquesta carretera és molt alt. De tot el tram, un dels punts més conflictius és la zona entre Caldes i Sant Feliu. Aquí, des de maig de 2012, hi ha hagut tres accidents mortals, el darrer aquest mes de juny quan va morir un ciclista veí de Bigues després de ser envestit per un tot terreny.
A la mateixa C-59, el tram entre Caldes i Palau-solità i Plegamans es qualifica de risc alt. La mitjana d’accidents greus se situa en 3,33 l’any. En aquest cas, hi ha una millora respecte a la mitjana del treball anterior (3,67).
D’altra banda, a la carretera de Cardedeu a Cànoves també es considera que hi ha un risc molt elevat de patir un accident de trànsit amb ferits greus o morts. Amb tot, aquesta via millora els registres del darrer estudi i la mitjana d’accidentalitat baixa fins a un accident greu en lloc dels 1,33 de l’informe de l’any passat. El treball del RACC, però, encara no té en compte les dades de 2014, quan s’ha estrenat va ser al juliol la important millora que s’ha fet en aquesta via i que ha inclòs una ampliació de l’amplada dels carrils de circulació i la construcció de quatre rotondes per millorar la seguretat a les principals interseccions que donen accés a urbanitzacions com Ca l’Esmandia, de Cànoves, o les Pungoles i Can Miret, de Sant Antoni i Sant Pere de Vilamajor. Segons el RACC, la BP-1432 de Granollers a Lliçà d’Amunt és la via de la comarca amb una concentració d’accidents greus per quilòmetre més alta. N’hi ha 0,68 l’any en un tram de 3,4 quilòmetres.
El risc de patir un accident és alt en quatre carreteres del Vallès Oriental. A banda de la C-59 entre Caldes i Palau-solità també ho és a la BP-1432 entre el nucli urbà de la Garriga i Sant Feliu de Codines inclou els trams urbans de l’Ametlla i Bigues; la BV-5001, entre Vilanova i la Roca, i la C-35 entre Sant Celoni i Hostalric (la Selva). Aquest tram registra un empitjorament perquè la mitjana de sinistres greus l’any puja fins a 7,33. En l’anterior estudi se situava en 5,67 (vegeu quadre adjunt).
A l’altra banda, hi ha els trams d’autopistes que registren els millors índexs. Passa a la C-33, de Barcelona a Montmeló, i a tot el tram de l’AP-7 pel Vallès Oriental.