2020:tot connectat
Els objectes intel·ligents creixen i Samsung anuncia que en cinc anys tots els productes accediran a Internet
Els fabricants aposten amb força pels vehicles autònoms
Més ‘drones', 3D i ginys portables
L'etiqueta smart té les hores comptades. Es va fer famosa associada als telèfons intel·ligents, per distingir-los d'uns mòbils ara abocats a una extinció imminent. Vist l'èxit, es va començar a aplicar a d'altres ginys, des de rellotges fins a anells, per destacar els objectes que estaven preparats per a un món molt més connectat i funcional. Aviat, però, aquesta distinció deixarà de tenir sentit, perquè tot serà smart.
Samsung, referent mundial de l'electrònica de consum, ha anunciat que el 2020 tota la seva gamma de productes, ja sigui una rentadora, un forn, una nevera o un aspirador, serà intel·ligent. I, donat que, per les seves proporcions gegantines, la firma coreana és el rival a batre o perillosament amenaçador en bona part de les categories, de ben segur que la majoria de competidors tenen previst estratègies similars. En un futur proper, els aparells estaran connectats a l'Internet de les coses, o no existiran.
“El 90% dels nostres productes estaran connectats el 2017 i, la resta, el 2020. L'Internet de les coses no és ciència ficció, sinó un fet que revolucionarà la tecnologia i l'economia”, va anunciar el president i director general de Samsung, BK Yoon, en la fira CES de Las Vegas, que durant aquesta setmana converteix la ciutat del pecat en un immens basar amb més de 3.500 exhibidors mostrant els aparells que arribaran a les botigues durant els pròxims anys. Entre les novetats més potents de l'edició d'enguany destaca l'aposta del sector de l'automoció pels cotxes connectats, que s'afegeix a d'altres tendències ja apuntades en edicions anteriors i que tornen amb força, com la impressió 3D, els drones i els ginys portables.
Sense adonar-nos-en, premem l'accelerador cap a un futur de cotxes connectats on el pilot cada cop tindrà menys importància. Des que Google va començar a mostrar el seu vehicle autònom –cada cop més madur–, l'indústria de l'automoció va començar a orientar-se més cap a Silicon Valley que cap a Detroit. El futur sembla que passa per vehicles que es conduiran sols, interactuant amb les carreteres i els altres vehicles de manera intel·ligent.
Això, com a mínim, és el que es desprèn de l'espectacular Concept Car que Mercedes va mostrar en la jornada inaugural de la fira. En el prototip alemany, les portes s'obren a banda i banda donant accés a un ampli espai més similar a un saló que a un cotxe. Es manté el tradicional volant i els pedals, ja que de moment les lleis encara ho consideren obligatori, però els seients davanters es poden girar en sentit contrari a la marxa perquè els passatgers puguin parlar cara a cara mentre el F015 s'ocupa de la conducció. A més, el cotxe pot detectar els vianants i enviar-los-hi missatges mentre des de l'interior es pot triar qualsevol de les finestres per convertir-la en una pantalla on veure-hi una pel·lícula o navegar.
Els alemanys esperen que aquest vehicle arribi al carrer el 2030, però els analistes consideren que els vehicles autònoms seran una realitat abans, també el 2020. D'aquí que molts altres constructors no busquin apostes tan arriscades com la de Mercedes i presentin novetats destinades a un canvi progressiu (control gestual, integració amb el mòbil) apte per a totes les butxaques.
Pel que fa als drones, continuen molt presents tant als passadissos com als escenaris de la fira. N'hi ha que, pensant en la gravació d'esports extrems, es dediquen a seguir i filmar qui porta una polsera amb la que estan emparellats. “Els drones tenen l'ocasió de canviar la vida de manera positiva”, va afirmar en una de les conferències el conseller delegat d'Intel, Brian Krzanich. Va utilitzar aquests aparells no tripulats per presentar, entre altres coses, petits però potentíssims processadors preparats per muntar-los en tota mena de dispositius. I és que el pes pot ser important, ja que alguns fabricants s'afanyen a mirar de construir drones de menys de 60 grams, la xifra a partir de la qual creuen que se'n regularà l'ús.
Intel, que durant l'eclosió dels mòbils va quedar-se en fora de joc i va seguir centrada en el desenvolupament de components per a ordinadors, busca amb aquest processadors de la mida d'un botó posar-se al dia i aconseguir accedir, ara sí, al sector dels dispositius portables, un altra de les grans tendències del moment. Intel Curie, que és com s'anomena el petit mòdul, és l'aposta de la firma americana per equipar la pròxima generació d'ulleres, braçalets i roba intel·ligent.
Al CES, un dels espais que més ha crescut en relació a l'any passat és el dedicat a la impressió en 3D, amb una trentena d'exhibidors. Les impressores tendeixen a ser més portables i guanyen en precisió i varietat de matèries primeres, però continuen pendents de trencar la barrera que encara els separa del gran consumidor.
Així doncs, mòbils i tauletes seran un cop més l'estrella del consum durant el 2015, ja que representaran el 46% de la despesa. Seran un element central perquè al seu voltant hi creixerà tot un sistema d'aparells que s'hi connectaran, començant pels wearables i acabant pels panys o les persianes de casa. D'aquí que alguns fabricants n'hagin presentat nous models a Las Vegas, on no han faltat televisors amb cada cop més nitidesa, definició i proporcions descomunals.
Biberó intel·ligent per a patidors
Acoblat al biberó, aquest suport envia al mòbil informació del ritme de deglució del nadó i ajuda a optimitzar la posició per evitar que empassi aire.
Auriculars-cinta per anar a dormir
Aquests auriculars es presenten com la solució perfecta per sentir música plàcidament mentre dormim al llit. De retruc, donen un aspecte qüestionable.
La fusió de moda: ‘drone' ‘wearable'
Qui necessiti sovint un drone amb càmera que es controli des del mòbil i pateixi per no tenir-ne cap a l'abast ja el pot dur acoblat còmodament al canell