Les Franqueses fa el primer pas per desclassificar el quart cinturó
El municipi recuperarà les 182 hectàrees de la reserva de sòl, un 6,19% del terme
L’Ajuntament de les Franqueses ha aprovat inicialment una modificació del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) per suprimir la reserva de sòl del traçat històric del quart cinturó.
Suposarà l’alliberament de 182,2 hectàrees de sòl no urbanitzable que el projecte del Ministeri de Foment, actualment caducat, preveia ocupar per fer l’autovia orbital. És un 6,19% del terme municipal, que té 2.945 hectàrees. El traçat afectava especialment terrenys de Llerona i Marata i partia el municipi pel bell mig. A més, s’afegia la pota de connexió amb la C-60.
Tots els grups municipals van estar d’acord amb la modificació, però Les Franqueses Imagina (LFI), ERC i Convergència per les Franqueses (CpF) van trobar l’acord insuficient perquè no afecta la reserva de sòl del segon projecte de quart cinturó o ronda del Vallès que es recull en el Pla Territorial Metropolità. El punt es va aprovar amb els vots favorables de tots els grups, tret dels dos regidors presents de CpF, que hi van votar en contra.
Un dels diversos traçats previstos en el Pla Territorial Metropolità afecta també Llerona i Marata, però una mica més al sud, a l’alçada del parc del Falgar, i després passa prop de la urbanització de Mil Pins fins a la carretera C-251 abans d’entrar a la Roca. El regidor de CpF Martí Rosàs va recordar els acords anteriors contraris al quart cinturó i va reclamar valentia per esborrar tots els traçats. Amb aquest punt trenquem un acord històric d’oposició al quart cinturó, a tots els traçats. Siguem valents!, va dir.
Rosàs i el portaveu de LFI, Rafael Bernabé, incidien en el fet que, tot i que no està recollit en el POUM perquè el PTM és posterior, Urbanisme sí que ha obligat l’Ajuntament a preveure el nou traçat de la ronda del Vallès en els plans parcials del sector P i del sector N. Bernabé feia una crida a la insubmissió: No el posem nosaltres. Si cal que ens el posin ells d’ofici i va fer un paral·lelisme amb la bandera espanyola que l’Ajuntament no posa tot i que per llei s’hauria de posar.
El regidor d’ERC, Àngel Profitós, remarcava que la primera moció per esborrar el traçat del quart cinturó la va presentar ell l’any 2013. Admetia que l’acord no complia tots els punts de la moció però reconeixia que és una primer passa. El regidor d’Urbanisme i portaveu del PSC, Joan Antoni Marín, afirmava que l’Ajuntament desafecta l’únic traçat existent i l’únic recollit en el pla general; l’altre no està dibuixat en el plànol.
UN PRIMER PAS PER A L’ALCALDE
L’alcalde, Francesc Colomé, també parlava d’anar pas a pas. De moment aprovem això que sabem que pot tirar endavant. Per la seva banda, la regidora de Pagesia, Rosa Pruna, va apuntar que la Generalitat està redactant una llei de protecció del sòl agrícola que faria gairebé impossible fer l’autovia per les Franqueses més endavant.
L’exsocialista i exalcalde, Esteve Ribalta, va criticar el PSC, del qual va dir que no està en contra del quart cinturó sinó només que passi per les Franqueses. Senyor Marín, sap que l’Ajuntament de Granollers està a favor del quart cinturó o s’enganya a si mateix, li va etzibar al portaveu del PSC. Hi ha gent que aprofita el ple per fer el seu míting. El PSC està hi en contra des del primer dia i ara no farem la prova del cotó, va respondre Marín.