Educació

L'escola es mobilitza

Els centres educatius catalans comencen a utilitzar els mòbils a l'aula tot i les reticències

El Consell Escolar de Catalunya desaconsella prohibir l'ús de telèfons intel·ligents als centres educatius i insta a treure'n profit

Els mòbils ja fa temps que formen part de la vida quotidiana dels instituts, per més que pesi a molts professors cansats de renyar els alumnes que envien whatsapps en plena classe. Els últims anys, però, alguns centres han canviat de xip i han decidit
incorporar els dispositius mòbils a l'aula.

De moment, encara són pocs els centres que han fet aquest pas, però, a jutjar per l'elevat nombre de directors (uns 500) que ahir van assistir a la jornada Changing education together, organitzada pel projecte mSchools dins del Congrés Mundial del Mòbil (MWC), tot indica que aquesta tendència es multiplicarà els pròxims anys.

En aquest sentit van les recomanacions del Consell Escolar de Catalunya, que ahir va presentar el document Les tecnologies mòbils als centres educatius, en què dóna unes pautes genèriques sobre com utilitzar els dispositius mòbils als centres educatius. El document anima a “encarrilar positivament” l'ús de mòbils als centres educatius i “evitar que esdevingui un àmbit de confrontació entre alumnes i professors”.

“Hem de superar la visió negativa dels mòbils”, va dir el president del Consell Escolar de Catalunya, Ferran Ruiz, durant la presentació del document. Ruiz va demanar el “compromís dels professors” i, especialment, les direccions dels centres. El text adverteix, a més, que la prohibició indiscriminada de l'ús de tecnologies mòbils als centres per part dels alumnes pot constituir una restricció dels drets dels estudiants.

Les experiències que s'han dut a terme fins ara a les escoles i instituts catalans estan donant bons resultats. Aquest és el cas de l'institut Pons d'Icart, de Tarragona, on els alumnes d'ESO treballen de manera habitual amb els mòbils. “L'ús de mòbils ha comportat un canvi de dinàmica en algunes assignatures”, va explicar Mònica Escarcellé, professora del centre.

Escarcellé va posar com a exemple una aula en què havien d'estudiar, a física i química, el concepte d'acceleració i els alumnes no estaven gens motivats. L'ús del mòbil ho va capgirar tot: els estudiants van començar a buscar quines marques s'havien fet a la marató de Tarragona, a quina velocitat mitjana havien corregut, ho van comparar amb les marques de Usain Bolt i, fins i tot, amb l'acceleració de les atraccions de Port Aventura. El resultat –explica Escarcellé– és que “cadascú va aprendre al seu ritme” i, al final, van posar en comú les troballes a classe.

A l'institut de Palamós fa sis anys que utilitzen els ordinadors portàtils i els llibres digitals a l'aula, i ara estan immersos en el projecte europeu Transmedia, que estudia l'ús de noves tecnologies en l'educació primària i secundària. Fa poc han adoptat els telèfons com a eina d'aprenentatge. “Els professors hem d'assumir que els alumnes tinguin contacte amb la tecnologia a l'aula”, reflexiona el cap d'estudis de l'institut de Palamós, Josep Antoni Blasco.

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, que va inaugurar la jornada, va advocar per “vetllar per l'alfabetisme digital” dels alumnes catalans.

LES XIFRES

58
per cent
dels catalans de 10 a 15 anys tenen telèfon mòbil, segons dades de l'Instituto Nacional de Estadística (INE).
14
anys
és l'edat fins a la qual els menors necessiten consentiment per donar dades personals als serveis d'internet.

Hort intel·ligent al pati

L'escola d'educació especial Rel, de Barcelona, va presentar ahir, en la jornada Changing education together, el seu projecte d'hort intel·ligent. Es tracta d'una iniciativa en què els alumnes de secundària d'aquest centre han creat una taula de cultiu plena de sensors que els permeten controlar des de l'ordinador aspectes com el grau d'humitat de la terra i connectar el reg de manera automàtica. Els sensors s'activen amb energia solar gràcies a la placa que hi han instal·lat. Els alumnes, amb el suport de l'Institut Municipal d'Informàtica i l'Institut Municipal d'Educació, han creat, a partir del llenguatge Scratch, els programes per dur a terme el manteniment d'aquest hort. Ara, a més, estan treballant en una aplicació per a mòbils i tauletes, de manera que es pugui controlar l'hort a distància durant els caps de
setmana i les vacances.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.