El dol passa a un estadi més íntim
Les famílies de les víctimes demanen menys atenció dels equips de suport psicosocial
Continuen viatjant als Alps per veure la zona on va caure l'avió
Se segueix buscant la segona caixa negra
La majoria trigaran anys a assumir el que ha passat, però els equips de suport psicosocial que continuen al costat de les famílies explicaven ahir que ja comença a disminuir la demanda d'atenció. “Les famílies es van donant suport mútuament i van passant el dol a un àmbit més íntim”, va explicar ahir la portaveu de Protecció Civil al centre d'atenció a les famílies de Castelldefels (Baix Llobregat), Rosa Mata. De totes maneres, es mantenen els equips de suport psicosocial, tant els instal·lats a l'hotel de Castelldefels com els que viatgen a la zona dels Alps per acompanyar les famílies que volen visitar la zona on dimarts es va estavellar l'avió del vol 4U 9525 de Germanwings. Mata també va indicar que les famílies que així ho desitgin podran continuar desplaçant-se als Alps.
Precisament ahir set familiars, de la trentena que dissabte van dormir a l'hotel de Castelldefels, van traslladar-se en un vol regular a Marsella. Dos són d'origen paraguaià. Els equips de l'aerolínia Lufthansa col·laboren amb les autoritats catalanes i espanyoles per mantenir aquest servei d'atenció als parents de les víctimes. Mentrestant, els equips d'investigadors aprofiten totes les hores de llum per treballar a la zona on es va estavellar l'Airbus 320 al sud dels Alps francesos. “No es pot explicar. No s'entén si no es veu. Hi ha una turbina de l'avió que es va desplaçar a més de quatre-cents metres del lloc de l'impacte”, va explicar ahir un dels gendarmes des de Sanha.
Rescatar els cossos continua essent la prioritat número u i trobar la segona caixa negra de l'avió, la número dos. Fins que no es trobi aquest giny no es coneixeran les dades tècniques del vol –velocitat, altitud, trajectòria– i, per tant, no es podrà explicar amb detall què va passar abans de la tragèdia. Precisament el Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (Sepla) va subratllar ahir que les causes del sinistre no es poden entendre fins que no es trobi la segona caixa negra. “És molt greu la filtració dels continguts de la primera caixa negra i culpar el pilot sense preveure que hi pugui haver altres causes”, va lamentar-se en nom de Sepla Rafael Teijo Gundín.
Pel que fa al rescat, com ja han anat explicant els responsables, tot plegat és molt lent. Les peces de l'avió s'han de moure amb molt de compte per si hi ha algun cos. “Hem de treballar amb prudència i amb molta seriositat”, relatava un dels alts càrrec de la Gendarmeria d'alta muntanya. Sempre hi ha sobre el terreny un equip mínim de cinquanta persones. Els relleus, però, són molt necessaris perquè es tracta d'un treball dur, perillós i que requereix concentració.
També es treballa per intentar construir un camí d'accés a través del qual com a mínim vehicles tot terreny es puguin acostar al lloc de l'impacte per treure'n les peces més grosses de l'Airbus sinistrat. Fins ara, només s'hi arriba amb helicòpter.