El medi ambient com a ideologia educativa
L'Escola Bressol Municipal La Ginesta de Reus guanya un dels Premis Sagessa per un projecte verd integral
Reaprofitar material dels pares per decorar el centre educatiu. Ensenyar la recollida selectiva als més petits. Oferir productes i objectes de curt ús per no consumir exageradament. Regar les plantes d'un petit hort. Cuidar cucs i cargols. Són algunes de les activitats en favor del medi ambient que l'Escola Bressol Municipal La Ginesta realitza des de fa anys i que li han valgut un dels Premis Sagessa, dotat amb 1.600 euros, en àmbit d’atenció educativa. El projecte d'escola verda es desenvolupa per formar als més petits, però també als seus progenitors. "L'adult és també un model a seguir", indica la directora de La Ginesta, Eva Viana, qui considera que la societat està molt conscienciada però "no tothom fa el pas a l'hora de la veritat". Aquesta escola bressol l'ha donat amb fermesa, convertint el medi ambient en una ideologia educativa.
El primer contacte dels nens amb la natura és més visual. Els grups de 0 a 1 any realitzen activitats amb una mascota, en aquest cas, la papallona Nona, i veuen la seva classe decorada amb material reciclat. "En aquestes edats l'objectiu és més arribar als pares", explica la directora de La Ginesta. Un material, explicat per la papallona, incideix en les tres erres: reciclar, reduir i reutilitzar. Precisament, aquesta iniciativa d'innovació educativa ambiental va servir a la llar d'infants per obtenir, el 2010, el títol d'escola verda, que dóna la Generalitat de Catalunya. De Reus, és l'únic centre de 0 a 3 anys i al Grup Sagessa també hi ha l'escola bressol Els Eixerits de Castellvell del Camp.
A partir de l'any, prossegueix Eva Viana, els nens ja comencen a interactuar amb el medi ambient. "Treballem perquè comencin a respectar la natura. El primer pas és anar a l'hort, que està al pati, i el poden tocar. Això sí, aprenen que no es pot trepitjar, que s'ha de regar, amb l'ajuda de la tutora", afirma la directora de La Ginesta. Una altra qüestió sobre la qual s'incideix és el repartiment adequat de la brossa: "els nens ens solen preguntar on va i les educadores els hi informem, a més, damunt dels contenidors de l’aula troben imatges del que han de llençar a cada un d’ells".
En la darrera etapa educativa, de 2 a 3 anys, l'objectiu és que els nens "ja siguin responsables de tot el que fan". Així, explica Viana, si han de cuidar els cucs o els cargols, "són ells els que se’n recorden de donar-los de menjar". També han de ser proactius en el reciclatge de la brossa o la reutilització del compostatge per cuidar l'hort. El dia que es planta a l’hort de l’escola, els pares s’emporten un enciam a casa per donar continuïtat a l’activitat i començar així un hort urbà "Es tracta d'una ideologia de centre. Hem de pensar quina és la terra que deixarem als nostres fills", adverteix Viana.
No ho llencis, dóna-li una nova vida
Un dels projectes innovadors que porta a terme l'escola pretén la reutilització de material de reciclatge. "Demanem als pares que tot el que tinguin a casa per llençar com taps, cartró, ampolles de plàstic o retalls de roba, que ho portin a l'escola i li donarem una altra vida", assegura la directora del centre. Totes les classes estan decorades amb aquests material i, ara amb l’arribada de la primavera, cada nen ha fet a casa, amb la col•laboració de les seves famílies, una flor reciclada que decora el passadís de l’escola. El material s'emmagatzema a la sala de mestres "i quan necessitem alguna cosa concreta els hi diem als pares". Aquesta implicació dels progenitors, considera Viana, és clau per educar als nens.
"L’infant també adquireix els hàbits a casa, així que l'adult també té un paper important de respecte al medi ambient", afirma la directora, qui explica, entre rialles, que fins i tot s'han donat casos en què el nen ha recordat al seu pare o mare que la brossa s'ha de reciclar i va a un contenidor en concret. "Aquí també tenim l'avantatge que els contenidors són a fora, al mateix carrer, i moltes vegades sortim per ensenyar als nens", relata Viana. Evidentment, a La Ginesta està completament prohibit portar berenar amb paper d'alumini: "aquí amb carmanyoles o bossetes de tota la vida!", exclama l'educadora.
Ho necessites?
Una altra de les originals iniciatives que porta a terme l'escola bressol es basa en evitar un consum excessiu. "En aquestes edats compres una cosa i al cap de dos mesos ja no serveix", recalca Viana. Agafant la idea d'una altra escola bressol verda de Barcelona, La Ginesta va implantar el projecte 'Ho necessites?'. Qualsevol persona pot deixar material al centre o agafar-ne d'altre per cobrir les necessitats del nen. "No es tracta de fer un intercanvi, d'haver de deixar per emportar-te, sinó de fer ús d'allò que necessites", subratlla Viana.
A hores d'ara, el centre compta amb esterilitzadors, portanadons, banyeres, matalassos, roba o d'altre material, que està penjat a la seva pàgina web. Aquest projecte pot ajudar indirectament a famílies que ho estan passant malament econòmicament i que necessiten productes per a infants de forma gratuïta. No obstant, l'objectiu d'aquesta iniciativa no és tan social com mediambiental: "aconseguir que aquells que poden comprar, no ho facin. A vegades amb un nou fill, ho compren tot de nou i no és necessari", subratlla la directora de La Ginesta.
Formació per a les educadores
El títol d'escola bressol verda s'ha de mantenir cada any, a través d'un projecte integral per cuidar el medi ambient, que també inclou la formació de les educadores en aquesta matèria. Els centres educatius reben l'assessorament del departament d'Ensenyament de la Generalitat, que cada any organitza un seminari amb els diferents centres educatius, siguin de 0 a 3 anys, de primària o secundària, per revisar la documentació i fer formació. De fet, La Ginesta, que compta amb 14 educadores, acollirà el proper mes d'abril una trobada d'escoles bressol verdes de les comarques de Tarragona, organitzada pels assessors del programa Cel Rogent Educació Ambiental.
I què farà la llar d’infants reusenca amb els 1.600 euros dels Premis Sagessa? "Doncs segurament reinvertir-los en el projecte d'innovació educativa ambiental", comenta Viana. El mèrit de guanyar aquest guardó és gran, ja que a la convocatòria s'hi van presentar 212 treballs, dels quals nomé onze han estat reconeguts. Un d'ells el de l'escola bressol La Ginesta, que es presentava en l’àmbit educatiu amb altres 3 projectes més. Tot un exemple mediambiental per a petits i grans.
Altres treballs premiats
El Teatre Auditori Felip Pedrell de Tortosa va acollir, el passat 20 de març, l’acte de lliurament dels XIX Premis Grup Sagessa, que tenen per objectiu reconèixer i premiar avenços en la millora de l’atenció al client, el rigor científic, la investigació i l’aplicació de mètodes de millora per als professionals del grup sanitari. A més del guardó a l’Escola Bressol Municipal La Ginesta, també es va destacar, en l’àmbit d’Atenció al Client i Seguretat Clínica, un estudi comparatiu per a pacients amb mames grans o pendulants, de la unitat de radioteràpia de l’Hospital de Sant Joan, amb Meritxell Arenas, Víctor Hernández i Katrin Müller com a autors.
En l’àmbit de l’Atenció a Salut, el premi va ser per a Maria Isabel Marsal, infermera de l’Hospital de Sant Joan, amb un estudi sobre l’aplicació pràctica del model de Mishel per disminuir l’ansietat i el dolor dels pacients sotmesos a una intervenció quirúrgica. Pel que fa a l’àrea de Recerca Poblacional i Economia de Salut, el guardó va recaure en Fátima Sabench i Daniel del Castillo, del servei de Cirurgia de l’Hospital de Sant Joan, per un estudi que es pregunta si és recomanable la cirurgia de l’obesitat mòrbida en temps de crisi.
En l’àmbit de la Recerca +I+D, els premiats han estat Jordi Salas-Salvadó, de la Unitat de Nutrició Humana de l’Hospital de Sant Joan, i investigadors d’altres institucions. Sagessa destaca l’estudi Predimed per prevenir el risc cardiovascular. En l’àmbit de l’Atenció Social, la distinció és per la plataforma de suport 2.0 cuidadorascronicos.com, dirigit a cuidadors no professionals de persones amb problemes de salut física i mental. L’autora és Montserrat Boqué, del Centre d’Atenció Primària Reus V, amb el suport del Grup de Recerca de Cuidadors Crònics.
Per últim, en l’àrea de Tesi Doctoral s’ha reconegut a Marta Rodríguez, de la Unitat de Consell Genètic del Càncer de l’Hospital de Sant Joan, per la seva investigació en la detecció, anàlisi i interpretació de variants d’efecte biològic desconegut en els gens BRCA1 i BRCA2. Els codirectors de la tesi són Joan Borràs, Josep Gumà i Lourdes Martorell.
Mencions honorífiques
Sagessa també ha lliurat quatre mencions honorífiques a Ismael Peña i Olga Doblado, de l’Hospital Lleuger de Cambrils, per una eina d’infermeria 2.0; a Lídia Ríos, Izaskun Morán, Carolina Crespo, Ismael Peña i Neus Martínez, del mateix centre, per un estudi sobre la unitat de dia polivalent i l’atenció del pacient crònic complex en primària; a Meritxell Arenas, Marina Gascón, Àngels Rovirosa, Víctor Hernández, Francesc Riu i Iolanda López, de Radioteràpia Oncològica, Protecció Radiològica i Anatomia Patològica, de l’Hospital de Sant Joan, per investigar la incidència del carcinoma d’endometri, i al pediatra Joaquim Escribano, del mateix centre reusenc, per l’estudi sobre una dieta baixa en proteïnes i la reducció de l’índex de massa corporal i el risc d’obesitat.