Societat

Gastronomia

Homenatge a la llagosta autòctona

Els disset establiments de Costa Brava Hotels de Luxe inclouen el crustaci als menús fins al juliol

El cuinen de diverses maneres

De l'excel·lència de les llagostes de la Costa Brava en va deixar constància de sobres Josep Pla, tot recordant el contrasentit que tradicionalment havia estat un ingredient humil, fins i tot avorrit per les famílies de pescadors, que valoraven més una bona cuixa de pollastre. Al segle passat, el crustaci es va situar com una de les menges més suculentes i elegants. Però en els últims anys la seva pesca artesanal corre perill d'extinció i en les cartes dels restaurants ha cedit protagonisme a les gambes i altres peixos més freqüents a les llotges de la demarcació.

Per reivindicar el llegat gastronòmic de la llagosta, els disset establiments hotelers del litoral gironí agrupats sota la marca Costa Brava Hotels de Luxe promocionen per segon any consecutiu aquest crustaci amb una campanya gastronòmica que permetrà degustar-lo cuinat de diverses maneres en menús amb preus que oscil·len entre els 60 i els 120 euros.

La presidenta de l'associació hotelera, Cristina Cabañas, destacava ahir el fet que tots els xefs faran servir només llagostes pescades a la Costa Brava. A la brasa, rostides, amb suquet, en caldereta o amb pollastre, una combinació, aquesta darrera, que va servir a Pla per titular un dels seus compendis de receptes de la cuina catalana. De fer arribar els crustacis a les cuines se n'encarregaran pescadors com ara Ramon Deulofeu, begurenc i hereu d'una nissaga marinera que des de fa quatre generacions continua sortint cada dia des del petit port de Fornells amb els tresmalls a punt per capturar llagostes o peixos de palangre, amb tècniques artesanals. La campanya gastronòmica arrenca demà i s'estendrà fins al 19 de juliol perquè és l'època de l'any en què abunden més. I el fet que la seva pesca sigui terreny vedat per a les arts artesanals sembla que juga a favor: “En els últims anys se'n troben més que abans.” Tot i ser un producte mitificat, Deulofeu recordava que sovint el preu de la llagosta pot estar força per sota que el de la gamba de gran calibre.Els restaurants que participen en la campanya són: Garbí (La Gavina, de S'Agaró), Freu (Guitart Monterrey, de Lloret), Mas de Torrent, Aires (Hotel Peralada Wine Spa & Golf), La Barca d'Or (Rigat Park, de Lloret), Rosa dels Vents (Sallés Hotel Cala del Pi, de Platja d'Aro), Santa Marta (de Lloret), Balcó de Mar (Hotel Vistabella, de Roses), Hotel Aiguablava (de Begur), Drac (Hotel Castell d'Empordà), La Costa (La Costa Golf & Beach Resort, de Pals), Sa Cova (NM Suites Hotel, de Platja d'Aro), Parador d'Aiguablava (de Begur), Sa Conca (S'Agaró Hotel Spa & Wellness, de S'Agaró), Mas Tapiolas (de Santa Cristina d'Aro), Sa Punta (de Pals) i La Cuina d'en Norat (Hotel & Spa Terraza, de Roses).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia