Pineda ajorna el nou passeig
L'Ajuntament decideix aturar les obres fins a finals de setembre
La temporada turística no es pot compaginar amb les obres a la façana marítima
La decisió es basa en evitar fer conviure obres amb banyistes
El nou passeig marítim de Pineda, dissenyat davant la façana litoral del barri del Poblenou, s'ajorna. L'empresa encarregada de l'actuació, Obres i Paviments Brossa amb prou feines ha tingut temps de posar quatre tanques i dos contenidors abans no ha rebut les ordres de l'Ajuntament d'aturar el procés fins passat l'estiu. De fet, concretament, fins el 27 de setembre. L'arribada de la temporada turística que aquest any ha omplert les platges del municipi de gent des de finals de juny fa inviable la coexistència de banyistes i de màquines en un tram de màxima afluència de gent. D'altra banda, fonts municipals van explicar que els terminis pactats inicialment amb l'empresa no s'han acabat complint per diferents problemes perquè estava previst que aquesta comencés els primers moviments el passat mes d'abril. L'obra va ser adjudicada per la mesa de contractació el 2 de març per un import final de 210.336 euros i tenint en compte que havia presentat l'oferta més satisfactòria pels interessos del consistori.
Malgrat que havia estat un dels projectes estrella del mandat passat i que el govern del PSC n'havia fet bandera en el seu programa electoral, finalment el passeig marítim haurà d'esperar uns mesos més. El regidor d'Urbanisme de Pineda, Jordi Masnou (PSC) argumenta que la decisió es fonamenta en el sentit comú. “No és viable preveure que un espai tan concorregut com és la primera línia de la platja hagi d'estar compartida per persones i obrers treballant”, apunta i afegeix que malgrat les mesures de seguretat que posaria l'empresa per evitar contratemps “és lògic que haguem optat per ajornar l'actuació”.
Pel regidor, aquest contratemps té una vessant positiva i és que amb aquest nou marge de temps des del consistori es treballarà per resoldre els problemes pendents per poder donar llum verd al segon tram del passeig, que encara no té el vistiplau d'Urbanisme de la Generalitat.
“Si els calendaris són coincidents es podria continuar amb les obres fins a enllestir la reforma de tota la façana litoral del barri”, comenta el responsable d'Urbanisme del consistori pinedenc. D'altra banda, Masnou afirma que la proposta que s'havia estudiat de fer pagar al propietari del càmping Caballo de Mar una aportació econòmica per permetre l'accés dels vehicles que accedissin a l'equipament finalment ha quedat descartada. “Es va aconseguir una oferta molt bona en el concurs i menor de la quantitat aprovada per ple. Aquest estalvi ens permet encarar les obres amb comoditat”, va dir.
Pas de servitud
Tot i això, el tram del passeig que s'executarà a finals de setembre continuarà tenint l'accés restringit de trànsit i només es permetrà el pas als vehicles d'urgències i als clients del càmping. “Estem parlant d'un espai on hi ha un pas de servitud establert per llei i que s'ha de respectar”, insisteix el regidor que defensa en tot moment la legalitat amb què s'ha dut tot el procés per tirar endavant el projecte. Precisament aquest punt va ser un dels més discutits a nivell polític per part de diferents forces polítiques, sobretot en el cas de la CUP que va denunciar en el seu moment que el càmping no disposava de llicència per a fer l'activitat i que el consistori estava beneficiant una activitats irregular. La formació va portar el cas al Síndic de Greuges.
Pagar el cost
Pineda, en tot cas, assumeix conscientment la construcció d'una infraestructura que no li correspon com a administració. La decisió de fer-se càrrec del tram del nou passeig la va prendre el consistori després de topar amb la negativa reiterada del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, responsable últim del litoral, perquè acceptés continuar el passeig que va deixar a mitges fa més de deu anys. Des de llavors, en el municipi altmaresmenc conviuen un passeig urbanísticament endreçat al centre amb dos espais sense ni tan sols pavimentar a cada extrem, un fet que no ajuda gens a vendre la imatge a l'exterior d'una població que té el turisme com a un dels seus principals motors econòmics. L'argument fet servir una i una altra vegada des de Madrid és que no hi havia pressupost per encarar les expropiacions dels immobles que ocupaven l'espai marítimo terrestre i que s'havien de tirar a terra per deixar pas al passeig. Davant el que semblava una eternització del problema, l'equip de govern capitanejat per Xavier Amor va decidir assumir el cost.
Un espai amb prioritat per a vianants
El projecte de reordenament del tram de façana marítima pressupostat en 210.336 euros no té massa a veure amb el cost real d'un passeig, que en el cas de Pineda s'enfilaria als quatre milions d'euros. La part que ha de començar al setembre és la segona del projecte global que enllaça el final del passeig construït amb el límit del municipi de Calella. Es planteja una actuació on hi conviuran un espai per a vianants, un carril bici i el vial destinat als vehicles d'urgències i als que vulguin accedir al càmping. La proposta es complementa amb una zona verda i d'esbarjo i jocs infantils destinants als més menuts. Una de les característiques principals i més valorades del nou passeig serà el paviment que fuig de l'asfaltat tradicional que sí que es troba en el tram central que, en aquest cas, utilitza materials més tous, sostenibles i que es complementen millor amb el paisatge. Un cop enllestit aquest tram, encara quedarà resoldre el que uneix Pineda amb Santa Susanna i que encara no té un projecte definit.