Brots negres a la carretera amb un 12% més de morts
Trànsit alerta de l'increment de la mortalitat a la carretera durant el primer semestre d'aquest any i ho atribueix a les distraccions
De gener a juny, la mobilitat s'ha incrementat entre el 3% i el 4%
La recuperació econòmica està portant més trànsit a les carreteres catalanes. El primer semestre d'aquest any, s'ha registrat un increment del volum circulatori d'un 3%, que els caps de setmana s'eleva fins a un 4%. Més cotxes equival, però, a més possibilitats d'accident a les carreteres. I si, a aquest factor, s'hi afegeix l'evidència constatada pel Servei Català de Trànsit que hi ha un relaxament creixent en la necessària atenció que ha de posar el conductor a la carretera a causa de l'ús del telèfon mòbil i del servei de missatgeria WhatsApp, el resultat és un increment preocupant de la sinistralitat i del nombre de morts.
De gener a juny, la mortalitat per accident de trànsit a Catalunya ha crescut un 12,5%: s'ha passat de 72 víctimes el 2014 a 81 aquest any. Més accidents, més morts i, evidentment, més persones ferides de gravetat, amb un total de 428 en el primer semestre d'aquest any.
El conseller d'Interior, Jordi Jané, i la flamant directora del Servei Català de Trànsit, Maria Eugènia Domènech, van oferir una roda de premsa per fer un balanç de la sinistralitat en què es va posar l'accent en la incidència de les distraccions com a causa directa de l'increment del nombre d'accidents. Per aquest motiu, el conseller va anunciar que durant aquest mes d'agost els Mossos d'Esquadra duran a terme 5.300 controls amb l'objectiu de vigilar els excessos de velocitat i, sobretot, l'ús irregular del telèfon mòbil i altres dispositius electrònics durant la conducció.
Un dels elements que demostren la incidència de les distraccions com a causa dels accidents és el fet que la majoria dels sinistres es produeixen per col·lisions frontals o sortides de via. Darrere d'aquest tipus d'accidents hi acostuma a haver un conductor que durant uns segons no ha prestat prou atenció a la carretera perquè potser ha consultat el contingut d'un missatge al telèfon. Jané va insistir una vegada i una altra que una distracció d'un segon pot ser fatal a la carretera i va explicar que Trànsit posa en marxa una campanya per alertar dels riscos d'aquestes pràctiques en la conducció.
Les conductes temeràries i l'augment del volum del trànsit no són l'única causa que justifica el repunt de la sinistralitat a la carretera. L'estat de les carreteres també hi fa molt, i això explica per què d'un any a l'altre la carretera N-340 a Tarragona ha passat de tenir 12 morts a tenir-ne 18 en el primer semestre. “Cal trobar una alternativa a aquesta carretera d'alta perillositat”, va demanar ahir el conseller Jané, que va retreure al govern espanyol la falta d'inversió en aquesta via.
“L'N-340 és l'autovia fantasma. Cada any en els pressupostos de l'Estat es preveu actuar en el desdoblament encara pendent entre el nord de Castelló i el terme del Perelló, però no es fa mai”, va recordar ahir. Per millorar la seguretat en aquesta via, la Generalitat ha demanat a l'Estat que repeteixi l'operació feta a l'N-II, on es van treure els camions per facilitar el trànsit per l'autopista AP-2, que hi transcorre paral·lela.