Societat

La mortalitat al tram gironí de l'N-II cau un 85% des de la prohibició del pas de camions

El conseller Santi Vila exigeix a Foment que “es deixi de mitges solucions” i restringeixi el pas de tràilers per l'N-340 i l'N-240

La mortalitat a l'N-II a les comarques gironines s'ha reduït un 85% des de la prohibició del pas de camions. Segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT), l'últim any amb tràilers per l'N-II, el 2012, van morir 13 persones en accident. Des d'aleshores, el 2013 el nombre de víctimes mortals es va reduir a sis -els camions van deixar de passar a l'abril- i el 2014 n'hi va haver una. Aquest 2015, dues persones han perdut la vida a l'N-II.

El conseller Santi Vila recorda que un sol mort a la carretera ja és massa però creu que les dades demostren que desviar els camions per l'autopista ha estat un encert. Per això, exigeix a Foment que faci el mateix a l'N-340 a Tarragona i a l'N-240 a Lleida.

“No té sentit que la nostra gent s'estigui matant en una carretera nacional que va en paral·lel a una autopista buida, això no ho entén ningú”, afirma el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, que, més que demanar, exigeix al ministeri de Foment “que ampliï el model Girona” a carreteres amb índex alarmants de sinistralitat com l'N-340 a les comarques de Tarragona i l'N-240 a la demarcació de Lleida.

El conseller ha assegurat que les dades demostren que la desviació obligatòria de camions per l'autopista a les comarques gironines ha “pràcticament eradicat els accidents amb resultat de mort”. “Estem convençuts que el model de l'N-II s'hauria d'extrapolar a les altres carreteres”, ha opinat.

Segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT), la mortalitat a l'N-II entre Vidreres (Selva) i la Jonquera (Alt Empordà) s'ha reduït un 85%. L'últim any sencer amb els camions circulant per la carretera va ser el 2012. Aquell any, es va tancar amb un total de 99 accidents que van causar 13 morts. El 19 d'abril de l'any següent van començar les restriccions i el resultat ja es reflecteix a l'estadística perquè amb nombre semblant d'accidents, un total de 92, les víctimes mortals es van reduir a sis.

El primer any amb dotze mesos sense camions per l'N-II a les comarques gironines va ser el 2014. De nou, amb la mateixa accidentalitat, un total de 92 sinistres, el nombre de persones que van perdre la vida es va tornar a reduir dràsticament. Hi va haver una sola víctima mortal. Fins a l'agost d'aquest any, hi hagut 43 accidents i hi ha mort dues persones.

Segons Santi Vila, això demostra “l'eficàcia” de la mesura perquè tot i que hi continuen havent un nombre semblant d'accidents, són menys greus. Dels darrers cinc anys, el més dramàtic a l'N-II va ser el 2010, quan van morir 14 persones en accident de trànsit.

Continuen atrapant camions infractors

Dos anys i tres mesos després d'entrar en vigor la prohibició de la circulació de camions o quatre eixos o més per l'N-II, els Mossos d'Esquadra continuen enxampant transportistes infractors que intenten evitar passar per l'autopista AP-7. Durant aquest temps, han detectat 152 infraccions al mes, un total de 4.124. Des del 19 d'abril del 2013 fins a finals d'any, el nombre d'expedients iniciats per infracció de la normativa van ser 2.571; el 2014, un total de 1.276 i en el que portem de 2015 ja han enxampat 277 camions passant per l'N-II.

“Això passarà sempre, però el que és important és que els Mossos d'Esquadra i el Servei Català de Trànsit no abaixen la guàrdia a l'hora de controlar que es compleix la normativa”, ha afirmat Vila. Les sancions que s'imposen als camioners que, malgrat la prohibició, circulen per la N-II són de 500 euros; en el cas dels transportistes estrangers, han de pagar-ho en el mateix moment que se'ls posa o els immobilitzen el camió.

Duplicar i, mentrestant, desviar

“On coincideix que hi ha un corredor amb una carretera nacional que discorre paral·lela a una autopista, s'hauria d'aplicar el model N-II”, ha afirmat Vila que sosté que el governs “no es poden permetre que, per un excés de prudència, per por o per raons polítiques, no prenguin decisions que acaben amb els accidents més greus”.

Ara, segons Vila, la pilota és a la teulada del Ministeri de Foment. “Podríem trobar solucions definitives gestionant molt més bé l'autopista i administrant la carretera N-340 i l'N-240 de manera que els camions haguessin de passar necessàriament per l'autopista, amb bonificacions”, ha exposat el conseller. Santi Vila reclama a l'Estat que endegui les obres de duplicació que ha de fer en aquestes vies però, mentrestant, “exigeix” que obligui els camions a passar per les autopistes.

“S'ha aplicat una mesura parcial que s'ha demostrat insuficient, que és la desviació voluntària de camions de l'N-240 entre Lleida i Montblanc per l'AP-2, però les xifres demostren que ha estat molt poc resolutiu”, ha afegit el conseller. “Exigim al ministeri determinació i solucions, si no poden duplicar de moment, que els obliguin a anar per l'autopista”, ha conclòs.

Durant els primers sis mesos de l'any, a tota Catalunya han mort 81 persones en accident de trànsit. La via amb més víctimes mortals ha estat l'N-340, amb 12 finats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.