territori

‘Aloha Mental Arithmetic’ potencia la intel·ligència amb l’àbac

El centre formatiu L’Estudi de Reus imparteix el mètode ‘Aloha Mental Arithmetic’ que desenvolupa la intel·ligència per a nens mitjançant l’àbac japonès

Els jocs cooperatius, la gimnàstica cerebral i l’estimulació de les connexions neuronals són alguns dels mètodes que fa servir el centre formatiu L’Estudi a l’hora d’impartir el programa de desenvolupament personal, mental i cognitiu ‘Aloha Mental Arithmetic’. Aquest va adreçat a nens de 5 a 13 anys amb l’objectiu de potenciar les seves capacitats, qualitats i eines personals. L’Estudi, situat al carrer Doctor Robert, 24, de Reus, compta amb un equip de professionals centrat en el potencial de cada jove i treballen conceptes com la responsabilitat i l’autonomia. També adquireix un paper rellevant el treball de les competències emocionals –com ara l’estrès, l’ansietat i la millora d’autoestima-, les quals resulten útils una vegada apreses a gestionar.

L’any 1993 Lohn Mun Sung va crear el mètode Aloha –un acrònim que vol dir ‘Abacus Learning Of Higher Arithmetic’-, i es fa servir a més de vint països de tot el món com Brasil, Austràlia, Espanya i els Estats Units, entre d’altres. L’instrument principal per practicar aquest programa és l’àbac, considerat el pare de l’ordinador i amb el qual es poden elaborar múltiples operacions matemàtiques amb tan sols pujar i baixar unes peces de fusta. “Elaborem un programa de treball a partir d’un entrenament global i integral dirigit a nens d’entre 5 a 13 anys, on s’estimula la part dreta del cervell: s’exercita de manera mental, però també personal i de cognitiva, ja que acadèmicament es treballa més la part esquerra, més lògica”, ha aclarit la coordinadora de l’Aloha Mental Arithmetic a la zona del Tarragonès i Baix Camp, Ester Farré.

El sistema Aloha va arribar al centre de formació L’Estudi de Reus l’any 2010 i, a banda d’oferir cursos a les seves instal·lacions també es mou per diversos centres educatius de Reus, Riudoms, Salou, Vinyols i els Arcs, l’Hospitalet de l’Infant, Tarragona, les Borges del Camp, Perafort, Alcanar i Ulldecona. “La reacció de la gent al principi era d’absoluta desconeixença, perquè no sabien ni què era ni per a què servia, ara la informació s’està estenent d’una manera gradual entre els pares”, diu Farré.

Soroban, l’àbac japonès

“L’eina que fem servir és un àbac d’origen japonès i la diferència que té del que tots coneixem resideix en la seva disposició de peces en vertical i que és molt més fàcil d’utilitzar”. D’aquesta manera Farré, explica com els nens i joves treballen la psicomotricitat tot posant atenció a l’hora de pujar i baixar les boletes, un moviment que substitueix el comptar amb els dits. De fet, els aprenents de l’àbac poden dur a terme totes les operacions matemàtiques possibles: des de sumes fins a restes, multiplicacions, divisions i arrels quadrades, entre d’altres. “Aprendre a utilitzar l’àbac suposa acabar visualitzant-lo al cap fins que no es necessiti físicament, així es treballa l’àmbit espacial i s’agilitza el càlcul mental, perquè els nens s’imaginen l’àbac i tenen clares quines peces mourien i a quin costat les mourien”, explica Ester Farré.

L’Aloha Mental Arithmetic dóna l’oportunitat d’adquirir un conjunts de beneficis: una millor atenció i concentració en tots els àmbits; una capacitat d’escolta, d’observació i visualització més acurades; orientació i memòria espacials; creativitat; memòria fotogràfica; i, per últim, unes habilitats analítiques i socials que, tal i com esmenta la coordinadora Esther Farré “proporcionen autoconfiança en els nens i joves gràcies a l’agilitat de resolució de problemes i la conseqüent gestió de l’estrès i els nervis”.

Quant a la visibilitat dels beneficis, explica Farré, que és “relativa”, ja que “depèn de cada nen: hi ha uns que els hi costa un any i d’altres que se’ls hi veu en quatre mesos”. “Els pares coincideixen en que els primer resultats que experimenten en els seus fills són la concentració i l’atenció”, continua. Un dels objectius dels programa també és assenyalar que les coses “tenen un principi i un final”, perquè “no es poden dedicar vint minuts a fer una operació, s’han de centrar en el que estan fent”. No obstant això, la coordinadora del programa Aloha també remarca que “l’error treballa com a reforç positiu, ja que equivocar-se ens ajuda a aprendre”.

Darrere d’Aloha, hi ha una ISO que reconeix a Aloha Spain com a apte per impartir aquest programa, on un equip de psicopedagogs i mestres “renoven i milloren contínuament el funcionament de les activitats que es duen a terme”. Farré ha aportat que totes les activitats realitzades han de tenir com a objectiu “el benefici dels nens”: “Els ha d’ajudar, no ha de suposar cap drama per a ells adquirir aquests coneixements i, sobretot no es tracta d’una classe de repàs de matemàtiques”.

Per apuntar-se només cal adreçar-se a un dels centres on s’imparteixi aquest programa mitjançant l’AMPA o bé venir cap al centre L’Estudi de Reus, ubicat al carrer del Doctor Robert, número 24, i fer les corresponents inscripcions i matrícules.

La notícia completa a Reus Digital


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia