La Internacional de l'Educació crida a la mobilització global en defensa de la docència
Davant la celebració aquest 5 d'octubre del Dia Mundial dels docents, la IE —de la qual la Confederació de STEs i és membre fundacional— insta a la mobilització en tot el planeta per a incidir en la necessitat de l'empoderament del professorat amb l'objectiu d'aconseguir societats sostenibles amb una educació de qualitat per tothom
La Internacional de l'Educació (IE) ha aconseguit que l'ONU adopte en la seua agenda de desenvolupament sostenible post-2015 l'objectiu per a 2030 d'una educació inclusiva, equitativa i l'aprenentatge al llarg de la vida.
Per a la UNESCO, els docents “no solament són un mitjà d'aconseguir els objectius de l'educació, també són la clau de la sostenibilitat, de la capacitat dels països per a aconseguir l'aprenentatge i per a la creació de societats basades en el coneixement, els valors i l'ètica”.
D'acord, amb el Fòrum Mundial de l'Educació 2015, celebrat al maig en Incheon (República de Corea), ha insistit en la reivindicació de garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge durant tota la vida per a totes i tots: Reafirmem que l'educació és un bé públic, un dret humà fonamental i la base per a garantir la realització d'altres drets.
És essencial per a la pau, la tolerància, la realització humana i el desenvolupament sostenible. Per a aconseguir una educació transformadora són imprescindibles la participació, l'equitat social i la igualtat de gènere, respectant la diversitat cultural, lingüística i ètnica.
És necessari fer canvis en els sistemes educatius centrant els esforços en les persones més desfavorides i evitant la seua segregació social perquè ningú es quede arrere. En aquest sentit, es recorda que l'interès públic està desprotegit si el sector privat injustament se segueix beneficiant dels recursos públics.
El professorat no pot exercir la seua funció educativa mentre els governs no donen solució a la falta de personal en els centres educatius, a les manques d'una formació inicial i permanent, a la precarietat laboral i a la baixa consideració social del seu treball.
El diàleg social és imprescindible per a aconseguir aquestes finalitats. Per açò, la llibertat sindical i el dret a la negociació col·lectiva són claus perquè el professorat treballe amb dignitat i garanties que facen possible una educació pública de qualitat.
Des de STEs-intersindical denuncien que, precisament en l'estat espanyol, l'actual govern del Partit Popular “és en aquests moments el responsable d'una regressió educativa sense precedents amb la imposició de greus retallades educatives i la implantació de la LOMQE, llei reaccionària i mercantilista, segregadora, centralista i privatizadora, que ha sigut imposada sense la participació social i amb el rebuig de tota la comunitat educativa, amb un greu perjudici per a les condicions laborals del professorat, l'equitat i la qualitat educativa”.