Caps d'Aena diuen que la pista del Prat era legal, però hi van fer canvis per als veïns
Cinc directius de l'empresa pública són jutjats perquè una associació de veïns els acusa pels sorolls
Indiquen que van invertir 19 milions per arranjar-ho
La tercera pista de l'aeroport del Prat, inaugurada el 2004, complia tots els permisos ambientals, però el 2006 es va accedir a modificar la seva operativitat (van deixar d'aterrar-hi avions) arran de les multitudinàries queixes de veïns de Gavà i de Castelldefels pels forts sorolls que havien de suportar. És l'argument que van oferir els cinc exdirectius d'Aena, Foment i de les obres, que ahir van començar a ser jutjats, acusats d'un delicte de contaminació acústica amb perill per a les persones, al penal 6 de Barcelona.
Tres de les quatre associacions de veïns que el 2005 van presentar una querella contra Aena van retirar-se del procés penal a finals del 2014 per les millores introduïdes i pel compromís de la companyia d'informar-los de qualsevol canvi. L'associació de veïns Platja de Gavà no va acceptar l'acord perquè, segons el seu advocat, Pablo Berreneche, “un miler de veïns encara han de suportar els sorolls, que superen els límits legals permesos”. Per això, demanen per als directius entre dos anys i mig i tres anys de presó.
En el judici, l'expresident d'Aena, Manuel Azuaga, va explicar que feia pocs mesos que ocupava el càrrec, quan la nova pista es va posar en marxa, és a dir que no va poder supervisar les obres. “Quan van començar les inquietuds dels veïns, em van dir que tot estava en una absoluta legalitat”, va declarar. Hi va afegir que, malgrat tot, va accedir a reunir-se amb alcaldes i veïns, i es va crear una comissió per trobar sortides. “Els canvis limiten l'operativitat de la pista, però vam fer-los, i em vam ploure felicitacions”, va assegurar l'expresident d'Aena. Les obres per apaivagar el soroll van costar uns 19 milions d'euros.
Manuel Bautista, exdirector d'aviació civil de Foment; Jaime Alejandre, exdirector de qualitat ambiental; Xavier Montoro, exdirector mediambiental de les obres, i Francisco Gutiérrez, director del pla Barcelona, també van sostenir que la tercera pista va obtenir tots els certificats ambientals i que des d'Aena hi va haver “sensibilitat” per trobar solucions davant el clam veïnal perquè –també van reconèixer– “el nivell de soroll legal era molt fort”.
En aquest sentit, Rafael Entrena, advocat defensor de Montoro i Gutiérrez, va detallar que no es qüestiona que els veïns van suportar un excés de sorolls, però que es complia la legalitat: “Hi ha deu sentències de tribunals contenciosos administratius que ratifiquen que no es va cometre cap il·legalitat”, i per això no ha prosperat cap reclamació de responsabilitat civil. Entrena hi va afegir que l'Ajuntament de Gavà “va donar unes 2.000 llicències per construir-hi habitatges quan ja s'havia aprovat el pla director de la pista”.