Mig miler d'alumnes han estat mentorats des de la UdG
El projecte Rossinyol, que compleix deu anys, va néixer per establir relacions entre universitaris i alumnes de secundària d'origen estranger
La iniciativa ja s'ha expandit fora de Girona
La UdG va posar en marxa, ara fa deu anys, el projecte Rossinyol, pioner a l'Estat, per afavorir i establir connexions entre estudiants de la universitat i alumnes d'origen estranger d'escoles i centres de primària i secundària de les comarques gironines. Un projecte engrescador que, a partir del 2010, es va expandir a les comarques de Barcelona.
Al llarg d'aquests deu anys, més de 700 nois i noies d'entre 8 i 15 anys han participat en el projecte, acompanyats cadascun per un jove universitari que els ha fet de mentor durant tot el curs. Des de l'inici del programa, s'han format 385 parelles en 21 escoles de primària i 13 instituts de secundària, a què se sumen les 108 d'aquest curs.
Segons explica Jordi Feu, coordinador del projecte, la finalitat és afavorir la integració social, cultural i lingüística i el desenvolupament personal i formatiu, sense límits, dels alumnes d'origen estranger. La tasca de l'estudiant universitari o mentor és fonamental en el procés, perquè obre finestres a la realitat del menor, alhora que s'enriqueix en acostar-se a contextos que desconeix i que suposaran un complement en el seu desenvolupament integral. Cada parella es troba un cop per setmana, en el temps de lleure. Actualment, a les comarques gironines, el projecte està implantat en centres de Banyoles, Olot, Sant Feliu de Guíxols, Girona, Palafrugell, Palamós, la Bisbal d'Empordà, Blanes, Figueres i Lloret de Mar i aquest curs s'hi ha incorporat Santa Coloma de Farners.
En l'estudi d'impacte dels programes de mentoria que es va fer el curs 2012-13, l'equip investigador destaca sobre el projecte Rossinyol “un augment significatiu de les relacions que tenen els mentorats i mentorades amb els altres companys de l'escola o institut, així com també un major ús de la llengua catalana”: “El fet que el mentorat parli en català amb el seu mentor cada setmana i vagi agafant confiança en l'ús social de la llengua durant mesos fa que el mentorat s'atreveixi a parlar, jugar i interaccionar més amb altres companys i companyes de l'escola o institut que no altres nois i noies que no participen en el projecte Rossinyol.”
LA XIFRA
Una engrescadora porta als estudis superiors
A partir del 2010, el projecte Rossinyol es va estendre a Barcelona, gestionat per la Fundació Servei Solidari, amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i la direcció general d'Immigració de la Generalitat de Catalunya. Actualment, hi participen dues escoles de primària i cinc instituts de secundària dels barris de Ciutat Meridiana, el Raval i Sants. Els joves estudiants provenen de la Universitat de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat Politècnica de Catalunya. Aquest curs s'han format 38 parelles.
Jordi Feu, responsable del projecte, destaca que “no ens cansem de dir que el Rossinyol és un projecte senzill, de sentit comú, però altament eficaç si fem cas als resultats obtinguts”, i hi afegeix: “Pensem que és així perquè, entre altres coses, treballem en xarxa, perquè hi ha una dosi elevada de servei i compromísi perquè són molts els que demostren tenir-hi interès i confiança.” I és que el projecte Rossinyol és això, un treball continuat, sense fer gaire soroll, pràcticament sense ressò mediàtic fins i tot, però que, lentament, es va expandit, amb la clara voluntat de ser un exemple de treball en equip, un eina que demostra que les parets de les universitats són transparents i, a la vegada, com ja ha passat, un exemple per a molts estudiants, que han descobert un món, el dels estudis superiors, a què han acabat accedint.