El retard per cobrar el fons de cooperació local crea neguit
Els alcaldes es queixen que reben l'assignació amb anys de demora i que no se'n poden refiar per fer front a les despeses
El govern destina 86 milions d'euros a finançar l'activitat dels ajuntaments, suma intacta des del 2012
A l'hora de tancar els pressupostos municipals del 2016, al capítol d'ingressos, els ajuntaments hi afegiran, de manera il·lusòria, els diners del fons de cooperació local de Catalunya (FCLC) del 2015, tot i que el més probable és que s'hagin d'esperar força temps a cobrar-lo. Al Masnou, per exemple, aquest any tot just han rebut els diners del fons del 2012. “Fem la previsió, però una altra cosa és que ho cobrem”, reconeixia l'alcalde, Jaume Oliveras, amb referència als 228.604,14 que els han assignat per al 2015. “No deixa de ser una quantitat important, però es paga amb un gran retard”, es lamentava.
En el mateix sentit s'expressava Miquel Serra, alcalde d'Alcarràs: “No ens en podem refiar”, deia al·ludint als 132.006,53 euros que han de rebre d'enguany i amb uns 200.000 euros encara pendents de cobrar. “És trist que un ajuntament hagi de fer un pressupost comptant que no tindrà uns ingressos i tenint projectes importants aturats.” Els ajuntaments són víctimes d'un mal finançament endèmic, agreujat des de l'esclat de la crisi econòmica. “Sempre anem a remolc de les subvencions i, com que t'arriben quan t'arriben, acabem fent de banc d'altres administracions”, es queixava Xavier Casoliva, alcalde de Guissona.
La partida que el fons de cooperació local de Catalunya (FCLC) del 2015 destina a la lliure disposició dels ajuntaments es manté congelada, per quart any consecutiu, en els 86.303.063,50 euros, la meitat dels quals es distribuiran entre els municipis de la demarcació de Barcelona. La capital catalana rep una quantitat específica de 3.179.056,69 euros. Montserrat Mundi, directora general d'administració local, admet que el pagament del FCLC d'aquest any s'efectuarà “quan les finances de la Generalitat ho permetin”. “L'ofec que tenim a Catalunya amb els ingressos de l'Estat espanyol ens obliga a prioritzar els serveis bàsics per sobre d'aquestes partides que es donen als ajuntaments, uns diners que no dic que no els facin falta”, afegia la directora d'administració local. Així mateix, va lloar l'esforç dels consistoris: “Fan una feina fantàstica, amb més contenció donen més serveis que mai.”
Els diners del fons de cooperació local, destinats a finançar l'activitat dels ens locals, són de lliure disposició. És a dir, els ajuntaments els poden utilitzar per fer front a les despeses i a les inversions que es deriven del seu funcionament o bé per complir amb les seves competències. Eudald Calvo, alcalde d'Argentona, explica que, en el seu cas, la partida d'aquest fons “va a parar a la caixa general per cobrir despeses ordinàries i no té cap assignació”.
LES FRASES
Quatre criteris a tenir en compte
Per què Cardedeu rebrà 196.051,17 euros del FCLC del 2015 i, en canvi, Roquetes en rebrà 134.902,92 i a Navarcles n'arribaran 106.167,99? D'entrada, per raons de població, un dels quatre criteris –calculats a partir d'una fórmula– que es tenen en compte a l'hora de distribuir el fons. Les altres variables que determinen la despesa que té un municipi és la plurinuclearitat (existència de nuclis de població diferenciats), la capitalitat comarcal i la gestió del territori (població disseminada, superfície a gestionar, etcètera). El FCLC destina dotacions econòmiques a la lliure disposició dels municipis, però també a les comarques i a les entitats municipals descentralitzades (EMD).
El lliurament del fons de cooperació als ens locals està condicionat al fet que els destinataris compleixin amb l'obligació de trametre els pressupostos, les liquidacions pressupostàries anuals i els qüestionaris estadístics amb aquestes dades al Departament de Governació i Relacions Institucionals de la Generalitat, així com també els comptes anuals a la Sindicatura de Comptes.