Societat

Èxit de la integració social i sanitària en una residència

Una prova pilot de serveis integrats en un centre geriàtric de Bellvitge redueix un 24% el cost en fàrmacs i un 80% les derivacions a urgències

Els professionals han rebut formació específica

Una visió integral, social i sanitària que permeti atendre problemes multidimensionals i complexos d'una manera eficient és una de les línies de futur amb les quals treballen conjuntament els departaments de Benestar Social i el de Salut. De moment, la primera experiència de la coordinació integral entre un Servei d'Atenció Primària (SAP) i una residència de gent gran és molt positiva. Una reducció del 24% del cost total de farmàcia, del 23% en fàrmacs crònic i una disminució al voltant del 80% de les derivacions a urgències hospitalàries són alguns resultats del primer mig any de la prova pilot entre la residència Feixa Llarga, de l'Hospitalet de Llobregat, i l'Equip d'Atenció Primària Bellvitge. En aquest cas, la prova pilot serveix per sistematitzar una col·laboració que sempre ha estat estreta entre els professionals del Centre d'Atenció Primària (CAP) i els de la residència d'avis. “Sense uns equips molts implicats i amb gran capacitat d'esforç no podríem estar fent un projecte d'aquesta envergadura”, coincideixen la directora de la residència Feixa Llarga, Concepció Barbeta, i l'adjunta a direcció de la Unitat de Gestió d'Atenció Primària (UGEAP) Hospitalet Sud, Maria Dolors Ruiz.

Veient la disponibilitat dels professionals i conscients de la capacitat per millorar les dinàmiques de treball, Barbeta i Ruiz es van llançar a principis d'any a dur a la pràctica el que estudiaven en el màster en gestió integral de Serveis en Atenció Primària, Socials i Hospitalaris (GESAPH) de la UB i IL3 Institut de Formació Continuada i que resumeixen com “la integració a través d'una atenció continuada per millorar la salut de la població”. El punt de partida era garantir una atenció sanitària integral i de qualitat a les persones d'una residència geriàtrica reorientant el model assistencial tradicional. I, entre molts altres, destacaven tres objectius: reduir l'alta despesa sanitària, evitar trasllats innecessaris dels avis a l'hospital i millorar la satisfacció tant dels residents com dels professionals.

Primeres valoracions

“De moment, podem valorar el resultat del primer semestre d'aquest any i són positius”, destaca la directora de la residència Feixa Llarga. En resum, diu, s'ha augmentat la satisfacció dels usuaris i dels familiars, s'han reduït costos i fins i tot es milloren els resultats de salut. A finals d'any el resultat es valorarà amb una vuitantena d'indicadors concrets.

L'aplicació d'un nou model d'atenció no era fàcil. D'entrada, va ser necessari crear al CAP una figura referent en infermeria, una a administració i un metge gestor de casos. Són els tres professionals sobre els quals pivota el vincle amb la residència. I la integració es va desenvolupar a partir de tres potes: millorar la comunicació entre CAP i geriàtric, perfeccionar els circuïts d'actuació i un pla de formació per a tot el personal. “Algun entrebanc ens hem anat trobant, com ara la dificultat per compartir la història clínica dels residents, però hi hem anat trobant solucions”, explica l'adjunta
a direcció de la UGEAP Hospitalet Sud.

Un dels elements que més valoren són els desplaçaments que s'eviten a l'hospital. Amb els nous circuïts es pot fer la valoració d'un cas a la mateixa residència i sovint s'evita el trasllat a urgències. “No col·lapsem el servei –indica Barbeta– i l'avi no s'ha d'estar hores esperant en un box d'urgències.” La infermera es desplaça al centre residencial per fer els controls del Sintrom i les consultes a especialistes són telefòniques.

Projecte exportable

“Hi ha una gran feina i esforç d'organització –insisteix Ruiz–, però un cop tot muntat el dia a dia és més pràctic, els professionals treballen amb més seguretat, rapidesa i eficàcia.” El centre Feixa Llarga té 94 residents i 32 usuaris del centre de dia, però una de les particularitats del projecte integrador del terreny social i sanitari és que s'està pensant per ser flexible i adaptable a qualsevol altra residència.

LES FRASES

La integració permet reduir costos, millorar la satisfacció de l'usuari i optimitzar recursos
Concepció Barbeta
directora residència feixa llarga
La intenció és extrapolar el model a les residències de l'Hospitalet
Maria Dolors Ruiz
adjunta direcció UGEAP Hospitalet Sud. SAP delta llobregat
Ha calgut un esforç d'organització, però ara els professionals treballen amb més seguretat, rapidesa i eficàcia
o

Una vella reivindicació que ha de trencar tabús

“Quan fas seure el metge i professionals de la residència amb els metges gestors de casos del CAP i l'equip d'infermeria veus que s'entenen”, planteja l'adjunta a direcció de la UGEAP Hospitalet Sud, Maria Dolors Ruiz. “Si d'una cosa ens hem adonat positivament és que tots estem aprenent de l'experiència, ens enriquim i trenquem tabús”, hi afegeix la directora de la residència Feixa Llarga, Concepció Barbeta. I no són comentaris en va, perquè un dels obstacles que el govern sap que ha de superar per fer el pas cap a una veritable integració dels serveis socials i sanitaris és el recel que pot provocar en els professionals.

El ple del Parlament va aprovar al juny una resolució que demanava l'impuls definitiu a la integració de l'atenció social i sanitària. Una integració que la Taula d'Entitats del Tercer Sector fa temps que reivindica amb l'argument de situar els drets socials com a drets universals, com ja ho són els sanitaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia