Ensenyament
Els estudis de secundària de l'institut d'Hostalric a Breda
Bon inici, futur per definir
Satisfacció dels professors i els alumnes en l'estrena de la subseu d'institut a Breda
“S'havia lligat el primer any d'ESO amb el Departament, però per al segon no hi havia res negociat sobre l'emplaçament”, diu el regidor d'Educació
“Marxar [a Hostalric] és despertar-se més aviat. És més còmode [quedar-se aquí] i ens faciliten una possibilitat per estudiar.” El subdelegat de primer A, Jordi Badia, analitza l'estrena dels estudis de secundària a Breda. És dimarts al matí, l'hora d'anar al pati, i els alumnes agraeixen no haver d'anar a Hostalric. “Els professors estan més a sobre del que fem. De vegades, desdoblem els grups, i som set o vuit a l'aula”, assegura la delegada, Estel Castellón.
La insistència de les famílies de Breda i les gestions de l'anterior equip de govern, de CiU, van fer possible que l'institut Vescomtat de Cabrera d'Hostalric fos el primer de les comarques gironines a tenir dues seus. De moment, els estudiants fan classe a l'Espai Jove. A partir del curs que ve, se n'haurien d'anar a uns mòduls prefabricats a prop del col·legi públic Montseny. “El primer any d'ESO a Breda estava lligat amb el Departament d'Ensenyament, però pel que fa a l'emplaçament del segon no hi havia res negociat”, diu el regidor d'Educació de Breda, Andreu Pujol (ERC).
Negociant la cessió
L'Ajuntament de Breda negocia amb l'empresa propietària d'uns terrenys a prop de l'escola del poble. És el lloc on aniran a estudiar els alumnes de primer i de segon d'ESO de Breda a partir del curs 2016/2017. “A l'Espai Jove no hi caben i ara hem de negociar perquè ens cedeixin els terrenys on han d'anar els mòduls. Però tot estava per començar”, destaca Pujol.
L'institut d'Hostalric té 530 alumnes, incloent-hi els 31 de Breda. La directora és Elena Herberg i la professora Mònica Ruscalleda és la cap d'estudis adjunta i la coordinadora dels estudis a Breda. Hi ha nou professors que s'han de desplaçar des d'Hostalric a impartir classes. “Quan fem els horaris, intentem que quedin com més compactats millor per al professorat. No sol haver-hi el handicap del desplaçament. Per a aquest curs vam haver de mirar que les classes d'aquí fossin a primera hora o a última hora del matí perquè hi hagués temps per fer el desplaçament.” Entre el final d'una classe a Breda i l'inici d'una altra a Hostalric (o viceversa), l'equip directiu va preveure que hi hagués, com a mínim, una hora.
Escolars “orgullosos”
La línia pedagògica és la mateixa. La falta del costum d'haver de ser a dos llocs ha convertit el curs en atípic. Ruscalleda admet que els alumnes i les famílies estan molt satisfets de tenir ESO a Breda. “Aquí, com que som al mig del poble, tot és més accessible. Els nanos se senten molt orgullosos. «Som els de l'institut.» I això és important com a poble.”
Hi ha dues seus i també dues associacions de mares i pares (una a cada poble). Les docents valoren el fet que amb 12 anys els adolescents no hagin d'anar-se'n a Hostalric. “Els nens al mateix poble es veuen petits. Passar d'un col·legi de primària a un institut és tot un canvi”, diu Herberg. Ruscalleda hi afegeix: “Les famílies veien gran l'institut d'Hostalric, i això els espantava. Però és cert que, si surts, veus noves cares i noves dinàmiques.”