Querella criminal contra el nou servei d'ambulàncies
Ambulàncies Reus, que va perdre el concurs públic, presentarà avui una querella contra CatSalut i el SEM per frau, prevaricació administrativa i malversació de cabals públics
Avui mateix entren en servei les 46 ambulàncies noves
Poc tranquil·la serà avui la posada en funcionament de les noves ambulàncies al Camp de Tarragona. L'empresa que s'ha quedat sense l'adjudicació del servei del transport sanitari arran d'un concurs públic, Ambulàncies Reus, presentarà avui mateix una querella criminal pels delictes de prevaricació administrativa, frau i malversació de cabals públics contra els directors de CatSalut, Josep Maria Padrosa, i del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), Francesc Bonet, a més d'altres cinc persones amb càrrec de responsabilitat al SEM. Aquesta empresa, que fins ara era la que oferia el transport sanitari al territori, denuncia la presumpta adjudicació “manegada” del lot corresponent al Camp de Tarragona dels serveis de transport sanitari urgent i no urgent a l'UTE Egara-Lafuente, liderada per Ivemon Ambulàncies Egara, que a partir d'avui s'encarrega del servei.
El concurs del Transport Sanitari Integrat de Catalunya té un pressupost de licitació de 214 milions d'euros anuals i més de 2.100 milions per a la totalitat del període adjudicat, de sis anys, més uns altres quatre de prorrogables. Esdevé, segons Ambulàncies Reus, l'adjudicació “més gran realitzada en els últims anys a l'Estat espanyol en aquest sector”. En el cas concret del Camp de Tarragona, l'import del contracte ascendeix a 17,8 milions d'euros. Al concurs s'hi van presentar quatre empreses (TSC, SSG, UTE Egara-Lafuente i Ambulàncies Reus). L'UTE Egara-Lafuente es va fer amb tres dels lots (Lleida, Camp de Tarragona i Terres de l'Ebre). El segon d'aquests lots (corresponent al Camp de Tarragona) és el denunciat ara.
Els serveis jurídics d'Ambulàncies Reus fonamenten la querella en un presumpte “acord previ” i “connivència” dels responsables de l'administració pública denunciats “per haver alterat els informes tècnics de valoració a favor de l'UTE Egara”: “Sabent que no reunia els requisits d'adjudicació ni complia els criteris d'adjudicació que van ser valorats en els informes tècnics per incrementar capriciosament l'oferta presentada.” Segons va avançar ahir aquest diari, Ambulàncies Reus assegura que té “evidències provades que l'UTE Egara no disposa dels mitjans” que va oferir, concretament els vehicles que va dir que posaria en servei, unes furgonetes amb matrícula alemanya que finalment han estat substituïts.
El SEM es defensa
El cap del SEM a la regió sanitària de Tarragona, Alfonso López, va defensar ahir que el nou transport sanitari “compleix tots els requisits” i els vehicles “són d'una qualitat superior” que els que l'UTE Egara havia ofert inicialment: “S'han fet totes les auditories externes i avaluacions perquè no hi hagi cap dubte i CatSalut, que havia valorat les al·legacions [d'Ambulàncies Reus] ha acceptat el lot.” I hi va afegir: “Jo no faig negoci amb la salut, ells [Ambulàncies Reus], si.”
D'altra banda, els responsables d'Ambulàncies Reus indiquen que Ivemon Ambulàncies Egara, que representa el 90% de la unió temporal d'empreses que ha guanyat al concurs, “és una de les empreses relacionades amb el cas de les donacions a la Fundació CatDem que investiga la fiscalia anticorrupció”.
Noves ambulàncies
Enmig de tot aquest enrenou, el SEM posa avui en funcionament el nou transport sanitari al Camp de Tarragona, adjudicat a l'UTE Egara. Són 46 ambulàncies: 39 de Suport Vital Bàsic, integrades per dos tècnics d'emergències sanitàries; 4 de Suport Vital Avançat, integrades per un infermer i un tècnic, que tindran la seva base a Tarragona (a l'hospital Joan XXIII), Reus, Montblanc i el Vendrell, i 3 vehicles d'intervenció ràpida (VIR), integrats per un metge i un tècnic, que tindran la seu a Coma-ruga, a l'edifici del 112 de Reus i a Alcover.
Segons va explicar aquest diari, el Col·legi de Metges de Tarragona havia demanat l'aturada del nou model, que implica la separació del metge i del professional d'infermeria, fet que, segons els metges, “deteriora l'assistència perquè la separació de l'equip metge-infermera pot portar a la confusió de competències entre els professionals”. Però el cap del SEM a Tarragona, Alfonso López, va defensar el nou sistema, perquè suposa una millor distribució d'unitats i professionals: “Només volem poder demostrar que aquest és un bon sistema”, va dir.
Millores en els equips dels nous vehicles
Les noves ambulàncies que avui entren en servei incorporen una sèrie de millores, entre les quals destaca la inclusió d'un nou equipament monitor, cardiocompressor i respirador d'ultima generació que, segons els responsables del SEM, permetrà donar una atenció més ràpida i efectiva en cas d'aturades respiratòries. També s'han ampliat equipaments com ara el sistema de retenció, mobilització i immobilització infantil, “fet que adapta les unitats per un millor trasllat pediàtric”. Les 49 ambulàncies que avui es despleguen al Camp de Tarragona cobreixen una superfície de 3.000 quilòmetres quadrats a les comarques del Priorat, la Conca de Barberà, el Baix Camp, l'Alt Camp, el Baix Penedès i el Tarragonès i atén una població demés de mig milió de persones.