Educació

La diversitat cultural es treballa en un 85% d'escoles

Malgrat el canvi notable dels darrers anys, només el 24% l'incorporen transversalment a totes les àrees del currículum

El 77% no n'han tingut i s'han resolt majoritàriament amb diàleg i tutories amb les famílies

El 85% de les escoles catalanes inclouen activitats relacionades amb la diversitat cultural. És una de les principals conclusions de l'estudi del Grup de Recerca Anàlisi Social i Educativa (GRASE) de la Universitat de Lleida, elaborat l'any passat entre 380 centres d'infantil i de primària del país.

La majoria de centres escolars aborden aquesta temàtica des del currículum (60%), organitzant jornades interculturals (32%), tot adaptant els menús (27%), fent formació a les famílies (14%) i un 10% aborden la diversitat religiosa. El director del GRASE, Jordi Garreta, assegura: “És un èxit. Fa força anys vam fer un estudi similar, i hi havia molt pocs centres que fessin formació per a la diversitat. El canvi ha estat notable.” Ara bé, després d'anys de processos d'integració dels nouvinguts, encara hi ha camp per córrer. Així, les escoles que incorporen la interculturalitat a través del currículum ho fan principalment a través de l'assignatura de medi (42%), seguida d'ètica/valors socials i religió. Només en el 24% dels centres és una matèria transversal. “Igual que s'incorporen les polítiques de gènere, cal que la diversitat ho impregni tot”, afirma Garreta. I hi afegeix: “Hem de preparar els alumnes per conviure en una societat que és diversa. Ho han de conèixer i respectar”. Entre els centres que no fan cap acció, la immensa majoria (78%) argumenten que no els cal perquè no en tenen. Mentre que un 3% afirmen que no és necessari fer-hi res. La majoria són centres petits (84%) i amb menys del 5% d'alumnes d'origen estranger.

Els mestres creuen tenir prou formació

En els darrers dos anys, el 20% dels centres diuen que alguns dels seus docents han rebut formació sobre diversitat cultural. Com en altres àrees de l'estudi, la relació és major com més presència d'alumnes nouvinguts. El 77% dels docents, però, asseguren tenir suficient formació per atendre-la. No obstant, pel que fa a l'experiència, tan sols declaren tenir-ne l'1,1%. El 21% consideren que no necessiten cap formació específica. Entre els que consideren que sí, el primer que s'assenyala –de forma espontània– és el coneixement dela cultura d'origen de les famílies. El 77% dels centres declaren que no han tingut peticions ni conflictes. I quan ha estat el cas, s'ha resolt majoritàriament amb el diàleg, la tutoria amb les famílies i l'alumnat, la mediació intercultural per un professional. L'11% de centres han optat per fer canvis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.