Infraestructures
Benifallet, cruïlla ebrenca
Fa 25 anys que es va inaugurar el pont del Llaguter, la infraestructura que va culminar les obres de l'eix de l'Ebre
L'oferta de serveis turístics del municipi ha crescut de manera espectacular en dues dècades
Fa 25 anys, Benifallet va deixar d'estar lluny de tot arreu per convertir-se en un punt de cruïlla entre el nord i el sud de les Terres de l'Ebre. El 23 de febrer del 1991 es va inaugurar el pont del Llaguter, la infraestructura que culminava les obres de l'eix de l'Ebre (C-12) i que situava el municipi de Benifallet en un punt estratègic. “Estàvem lluny de tot arreu, anar a Tortosa significava superar el coll de Som i desplaçar-nos en direcció a Rasquera també era difícil; en canvi, ara estem en un punt de cruïlla”, explica l'alcaldessa de Benifallet, Mercè Pedret. Per tant, la construcció del pont sobre l'Ebre va suposar una gran millora per la comunicació d'un municipi agrícola i en què bona part dels propietaris tenen terres a l'altre marge de riu. “Els pagesos s'havien d'adaptar a l'horari del pas de barca, passar fred mentre s'esperaven per travessar el riu i no retardar-se més del compte”, recorda l'alcaldessa de Benifallet.
Tot i que fa 25 anys que el pont es va inaugurar, ja feia un any que estava obert al trànsit i va ser llavors quan va deixar de funcionar el pas de barca. Els veïns de Benifallet no tenen nostàlgia d'aquella barcassa, ni de la mitja hora que perdien per travessar l'Ebre i celebren que la Generalitat apostés per construir el pont a l'altura del municipi. Benifallet no era l'única alternativa, sinó que també es va estudiar la possibilitat de construir el pont entre Miravet i Ginestar. Amb tot, hi havia la proximitat de Miravet a Móra d'Ebre, on les dues ribes del riu ja estaven connectades i la pressió dels alcaldes del Baix Ebre van afavorir que el govern de Jordi Pujol acabés apostant per fer el pont a Benifallet. L'obra té un pòrtic de formigó amb 94 metres de llum i 234 metres de longitud i va suposar una inversió de 4,8 milions d'euros.
Després de la construcció del pont del Llaguter ja no s'ha fet cap més inversió gran a l'eix de l'Ebre, tot i que fa més d'una dècada que es parla del seu desdoblament. De fet, Territori i Sostenibilitat té pendent el projecte de desdoblament de la C-12 al pas per Tortosa, una actuació que suposarà una inversió de més de 100 milions d'euros per millorar una via per on circulen uns 15.000 vehicles diaris.
Al marge de la millora que va suposar per la comunicació la construcció del pont, també va obrir perspectives econòmiques noves per a Benifallet, un poble agrícola que va començar l'aposta pel turisme. “Només hi havia un restaurant al poble, i ara l'oferta ha crescut molt”, diu Pedret. Cada any unes 19.000 persones visiten les coves de Benifallet i durant la darrera temporada el llagut turístic va ser utilitzat per 4.235 viatgers.“El turisme és l'aposta de futur, treballem perquè la via verda arribe fins al poble tot i que és complicat”, ha comentat l'alcaldessa. L'Ajuntament també treballa conjuntament amb Miravet i el Pinell de Brai per reimpulsar la ruta de les 3 C, un itinerari entre les coves de Benifallet, el castell de Miravet i la Catedral del Vi del Pinell. Enguany s'oferirà un lot turístic per visitar les coves i fer un recorregut amb el llagut, que després d'una reparació, es posarà en marxa per Setmana Santa.
El pròxim mes de juny, coincidint amb la fira de turisme, navegació fluvial i aventura, l'Ajuntament organitzarà un seguit d'actes commemoratius del 25è aniversari de la inauguració del pont.