Societat
300 anys de cartes a Mataró
L'empresa celebra el tricentenari de l'arribada del servei a la capital del Maresme tot i que n'existeixen referències anteriors
A manera de commemoració, s'ha organitzat una exposició a la biblioteca Antoni Comas
Portadors de bones i males notícies, el cert és que l'ofici de carter encara és ben present als municipis del país. A Mataró enguany se celebra el 300 aniversari de l'arribada d'aquest servei postal prestat per l'empresa Correus. Per recordar-ho, la biblioteca Antoni Comas de la capital del Maresme celebra una exposició fins al 31 de març que pretén ser un viatge al llarg dels tres segles d'història d'aquest servei a la ciutat.
Tal com explica l'historiador de Correus, Antonio Aguilar, les primeres referències d'aquest servei a Mataró es remunten al 1702, quan la ciutat va demanar que s'establís un correu a cavall amb periodicitat entre Barcelona i la capital del Maresme. No és fins al 1765 quan la ciutat es dota de la seva primera estafeta. “Llavors la seu de Mataró també oferia el servei a altres poblacions de la comarca, com Sant Vicenç de Montalt”, comenta Aguilar. Durant molts anys el correu a cavall des de Barcelona havia de recórrer un periple en què un genet feia el trajecte fins al Masnou i allà era rellevat per un altre genet que, amb el cavall ben fresc, feia arribar les missives fins a Mataró a través del Camí Ral. No va ser fins a principis del segle XIX que aquest transport es va fer amb diligències.
Mataró, a més, va ser la primera ciutat de Catalunya on el correu va arribar amb ferrocarril bo i substituint les diligències. Això va ser el 1857 i tal com precisa Aguilar aquest fet es deu a l'arribada a la ciutat de la primera línia de tren de la península. La Setmana Tràgica també va tenir incidència en el trànsit de les cartes a la ciutat. Aguilar explica que, com que els vaguistes de Barcelona van fer malbé les vies del tren durant les protestes, les cartes que venien de punts com França i Girona amb destinació a Barcelona arribaven en tren fins a Mataró, i des d'aquí, s'havia de completar el trajecte per mar fins la ciutat comtal. Mataró també va ser la primera ciutat de l'Estat que es va dotar d'una caseta postal rural, aquelles construccions predominants en moltes urbanitzacions d'avui en dia on es concentren les bústies dels seus habitatges. Va ser al 1956 i es va construir a la font del Pericó per donar servei a zones com el veïnat de Valldeix.
“La intenció és seguir indagant en la història de Correus a Mataró i poder arribar a fer-ne un llibre”, assegura Aguilar, que té la col·laboració de l'associació mataronina Llibre Viu. A l'exposició pròpiament dita, el visitant hi pot trobar curiositats com fotografies del personal mataroní dels anys 1935, 1960 o el 2006. També s'hi poden veure els segells commemoratius que Correus va emetre a propòsit del centenari i els 125 anys de l'arribada del tren a Mataró, així com el mata-segells especial del tricentenari del servei. A partir d'aquí, també s'hi exposen diferents bústies, exemples de telegrames així com una de les bicicletes amb les quals a partir de la segona meitat del segle XIX es repartien les cartes. Un dels objectes més impactants és la cornamusa corporativa de l'empresa feta amb 361 cubs de Rubik, a càrrec del personal de Correus de Mataró.