Societat

opinió

La concertada, al servei de l'educació

Ja fa un temps que s'observa com es desenterren vells discursos d'oposició entre escola pública i concertada que crèiem superats i propis d'altres èpoques. Des del màxim respecte a l'escola pública, que valorem i considerem imprescindible, defensem també el paper de l'escola concertada i, en concret, de l'escola cristiana en el sistema educatiu de Catalunya. No podem acceptar, doncs, la discriminació a què de
vegades se la vol sotmetre.

Sentim que s'està covant un atac a l'escola concertada presentant-la com la font de tots els mals de la pública, oblidant la llibertat de les famílies a triar l'escola i el model educatiu que volen per als seus fills en un marc de diversitat.

Les darreres setmanes hem assistit, arran del cas dels Maristes, a un “espectacle” que semblava buscar el vessant morbós per desacreditar l'escola concertada, quan el que cal és que tots junts treballem per tal que els infants esdevinguin forts i disposin dels coneixements, mitjans i suports que els permetin denunciar immediatament qualsevol abús o agressió.

L'escola concertada no només és clau des del punt de vista econòmic per al sosteniment del sistema. La seva eliminació, com alguns pretenen (fins i tot s'ha presentat una ILP en aquest sentit), suposaria el col·lapse i impossibilitaria el pluralisme educatiu i la llibertat d'elecció de centre per part de les famílies, fet que enviaria a centres sense cap finançament públic tan sols aquelles famílies que ho poguessin pagar. Per tant, el suposat contingut social contra l'escola concertada no deixa de ser un plantejament fal·laç.

Defenso l'escola concertada com un model d'èxit al servei de l'educació dels infants del nostre país i no es pot veure com un negoci mercantil. Aquesta visió és tronada. Un gruix important de l'escola concertada i, en concret, de l'escola cristiana, parteix de la iniciativa social, amb una tradició en molts casos centenària, que ha estat capdavantera en molts àmbits, com ara la formació de les nenes i en la introducció i vivència d'uns valors vers la formació integral de la persona; valors d'inspiració cristiana socialment assumits i valorats que, amb diferents perspectives, s'han incorporat a l'ensenyament.

Estem convençuts que aquest model d'educació plural necessita la col·laboració pública-privada. Parlem d'universalització de l'ensenyament gratuït, si bé als centres concertats aquesta gratuïtat no està garantida perquè no reben un finançament suficient, per la qual cosa han de convidar les famílies a donar suport a l'escola per tal que pugui oferir el servei educatiu que proposa per garantir-ne la supervivència.

Si bé estem d'acord que els recursos públics s'han d'orientar a garantir l'equitat educativa i la igualtat d'oportunitats, també considerem que han de garantir la diversitat i la llibertat d'elecció de les famílies. Aquest “dret a decidir” de les famílies forma part de la igualtat d'oportunitats. Demagògicament, i amb mala intenció, es confon igualtat amb igualitarisme i equitat amb uniformisme. I aquest és un debat propi d'altres èpoques i d'altres models ben allunyats de la democràcia i la pluralitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia