L'hospital de Calella admet que urgències ha quedat petit
La direcció del centre sanitari confirma un increment de la demanda més alt de l'habitual i busca la manera de frenar el flux de pacients
El sindicat CCOO assegura que el col·lapse és continu i reclama un pla de xoc
L'epidèmia de la grip d'aquest any no ha estat de les pitjors, però a l'hospital Sant Jaume de Calella ha acabat de saturar el servei d'urgències, que fa setmanes que arrosseguen una demanda superior a l'habitual. La direcció del centre sanitari que gestiona la Corporació de Salut del Maresme i la Selva (CSMS) admet que des del mes de gener passat hi ha hagut un increment “inusual” de pacients, que situen en un 25% més, i que això ha fet que les instal·lacions quedessin “saturades”.
El nou director assistencial de la CSMS, Joan Miquel Carbonell, assenyala que l'hospital ha fet front a aquesta situació amb “un esforç i una resposta excel·lent del personal sanitari”. “Fa temps que tenim detectades les mancances del centre i les hem fet saber al Departament de Salut”, assenyala.
Segons Carbonell, la solució implica actuar en tres àmbits: ampliar el servei d'urgències, ampliar la capacitat de drenatge de pacients d'urgències cap a altres serveis com poden ser el sociosanitari o l'hospital a domicili, i desenvolupar un pla d'inversions en el centre.
“Estem treballant per garantir la millor assistència als nostres pacients i per trobar solucions adients a cada mancança”, va precisar. En aquest cas, Carbonell recorda que s'ha traslladat al consell rector de la CSMS la problemàtica i les línies generals en què caldria invertir “amb la màxima celeritat”.
Reforma necessària
“Urgències és la porta d'arribada a l'hospital més utilitzada i demana una remodelació d'acord amb les necessitats creixents”, afirma Carbonell. El sindicat CCOO fa una valoració molt més negra de la situació que es viu a l'hospital. La delegada del sindicat, Marina Saavedra, parla d'un escenari “crític i caòtic”. “Urgències és un camp de batalla que no compleix ni la més mínima normativa, amb els boxs ocupats sovint per dos malalts, amb una mitjana de 20 usuaris ingressats, amb lliteres als passadissos i gent asseguda a les cadires. Com es pot donar així un servei adequat?”, diu.
Saavedra situa en el mes d'octubre de l'any passat l'inici dels problemes, quan la CSMS va aplicar un seguit de canvis en l'organització hospitalària “que han reduït uns llits d'hospitalització que es necessiten”. “Els malalts que entren a urgències no poden quedar ingressats a urgències. Som conscients que es fan passos per drenar el servei, però ens cal
un pla de xoc profund que resolgui el problema d'arrel”, destaca.
La representant sindical alerta que els professionals que treballen al centre “estan arribant al límit de les seves forces i no poden esperar ni un minut més que arribi una solució”.