Societat

A presó els set membres d'una banda que robava camions a Catalunya i els enviava a l'est d'Europa, Iraq i Síria

L'organització criminal havia sostret fins a 25 camions grua i formigonera i 7 remolcs, valorats en més de 2,5 milions d'euros

Els Mossos d'Esquadra van desarticular el passat 31 de maig una organització criminal formada per set persones especialitzada en robar camions arreu del territori català. La banda portava actuant des de mitjans del 2015 i havia sostret fins a 25 camions grua i camions formigonera, a banda de 7 remolcs, valorats en més de 2,5 milions d'euros. Segons la policia catalana s'han pogut recuperar 10 dels camions i 4 dels remolcs en diferents països d'Europa. Els arrestats –de nacionalitat anglesa, italiana, marroquina i turca- robaven els vehicles de gran tonatge durant el cap de setmana per poder travessar la frontera amb França abans que els propietaris se n'adonessin i ho poguessin denunciar. Els principals destins dels camions eren l'est d'Europa, l'Iraq, Síria, altres zones de l'Orient Mitjà i el nord d'Àfrica.

La investigació, tutelada pel Jutjat d'Instrucció número 8 de Gavà, es va iniciar el mes de gener del 2016 arran de la sostracció d'un camió a Molins de Rei. Els agents van detectar en aquest període de finals del 2015 i inicis del 2016 un augment en la sostracció de camions d'aquestes característiques, grua i formigoneres, fet que els va fer sospitar ja des d'un primer moment de l'existència d'alguna banda especialitzada en aquest tipus de robatoris. Segons els Mossos, aquest fet va quedar demostrat a mesura que la investigació anava avançant ja que es va poder establir que darrere dels robatoris hi havia una organització criminal amb un elevadíssim grau d'especialització i capacitat operativa, així com una gran mobilitat internacional.

Horari nocturn i intercanvi de conductor

La operativa delictiva consistia en el següent: primer de tot recercaven els vehicles durant les hores diürnes. Després, en horari nocturn, un parell d'homes accedien al recinte on es trobava el camió i el sostreien mentre a l'exterior d'altres membres de l'organització duien a terme fortes mesures de vigilància. Un cop forçaven la porta, conduïen el camió fins a un punt proper. En aquell moment es feia un intercanvi de conductor, ja que es posava a conduir algú que no havia participat en el robatori, que era l'encarregat de conduir-lo des de territori català fins a un altre país de la Unió Europea, lloc on es procedia a l'entrega a un tercer i a fer el blanqueig del camió per al seu proper trasllat al país de destí.

Els robatoris els acostumaven a realitzar en cap de setmana, fet el permetia poder sortir del país i travessar França abans que el propietari legítim el trobés a faltar i posés la corresponent denúncia. Mentre el camió circulava per territori nacional i fins arribar a les proximitats de la frontera, anava sempre escoltat per un vehicle que era l'encarregat d'avisar al conductor del camió en cas de trobar un control policial.

Un cop els investigadors van tenir totes les persones identificades, el 31 de maig passat es va dur a terme un dispositiu que va culminar amb la detenció de set persones de nacionalitat anglesa, italiana, marroquina i turca. Després de declarar en seu judicial, el jutge va decretar l'ingrés a presó dels set detinguts. Tot i donar l'organització per desmantellada, els investigadors no descarten noves detencions en els propers dies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.