El govern prepara un mapa del nivell d'anglès a l'ESO
La competència en llengua estrangera presenta grans desigualtats entre els alumnes tot i la millora en les franges baixes
Repetir curs no fa variar els resultats en les proves de secundària
L'anglès continua sent l'assignatura pendent dels catalans, tant a primària com a secundària, tot i la reducció en els últims anys del nombre d'alumnes que no assoleixen les competències mínimes en aquesta matèria. Segons els resultats de les proves de competències bàsiques de sisè de primària i de quart d'ESO, presentats ahir pel Departament d'Ensenyament, un 16,5% dels alumnes de primària i un 17,6% a secundària tenen un nivell baix d'anglès, un percentatge superior al 15% que el govern s'ha fixat per a l'any 2018.
“La nostra preocupació és màxima. Hem de treballar per millorar el nivell d'anglès”, va admetre el president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateo, que va anunciar que el govern està preparant “un mapa del coneixement de l'anglès a secundària” amb experts de les universitats d'Oxford i Cambridge. L'objectiu és conèixer el nivell dels estudiants d'acord amb els estàndards del Marc Europeu Comú de Referència de les llengües i no només en relació amb
el que estudien a l'escola. El pla, que primer es farà amb una mostra i després s'estendrà a tothom, es podria fer a finals del curs vinent o el següent.
El coneixement d'anglès, tradicionalment fluix a Catalunya respecte als països de l'entorn, és la matèria que presenta més diferències en funció dels centres on estudien els alumnes i del seu entorn socioeconòmic. Així i tot, en els darrers anys s'ha reduït la diferència de puntuació entre la mitjana de Catalunya i la dels centres d'alta complexitat, que ha passat de 20,5 punts a 14,7 entre el 2013 i el 2016, i
de 25,2 a 20 entre el 2016
i el 2012 a secundària. “Hi ha hagut una millora en l'equitat”, va constatar Mateo, i ho va atribuir, en bona part, a “l'esforç del professorat d'anglès”.
Pel que fa al global de les competències avaluades, les dades fetes públiques ahir mostren un estancament en els resultats a primària i una lleugera millora a secundària, on en anglès s'arriba a 71 punts
i s'assoleixen, per primer cop, els 70 que es consideren mínims per al sistema.
L'anàlisi de la informació per variables confirma els resultats lleugerament millors de les noies en llengües i dels nois en matemàtiques, així com les diferències entre la mitjana de Catalunya i els centres d'alta complexitat, que s'ha anat escurçant en els últims cursos. El Departament d'Ensenyament va posar en marxa fa tres anys unes auditories pedagògiques en un centenar de centres d'alta complexitat, als quals l'administració ha fet un seguiment especial i els ha dotat de més recursos en els casos en què s'ha cregut convenient. El resultat ha estat una millora notable en els resultats; la més destacable, els 10,7 punts en llengua catalana, que s'ha mantingut.
Els resultats ofereixen altres conclusions interessants com ara la constatació que repetir curs no serveix de gaire res. Els estudiants de quart d'ESO repetidors no milloren resultats en cap matèria i obtenen unes notes pitjors que la mitjana. Mateo va recordar que Catalunya és el territori de l'Estat on hi ha més estudiants que es graduen en el curs que els correspon per edat.
L'altra pedra a la sabata, a banda de l'anglès, són les matemàtiques a l'ESO, que no arriben al mínim dels 70 punts. Ensenyament ho atribueix al baix resultat en geometria, especialitat per a la qual l'any passat es va posar
en marxa un pla de reforç que incloïa un curs al qual es van inscriure més de 400 professors.
Justets en competència cientificotecnològica
Els estudiants de quart d'ESO han estat avaluats aquest curs, per primer cop, en les competències cientificotecnològiques, un àmbit que també avaluen les proves internacionals PISA. Els alumnes han obtingut una puntuació mitjana de 67,2 punts, lleugerament per sota dels 70 que el Departament d'Ensenyament considera la puntuació mínima que s'hauria d'assolir. Així i tot, el president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateo, es mostrava raonablement satisfet dels resultats, ja que es tracta del primer test. El departament està estudiant traslladar aquesta prova a l'avaluació de sisè de primària, però té molts dubtes, perquè, segons Mateo, podria no ser adequada per al nivell de maduresa dels alumnes d'aquesta edat. Ensenyament opta, de moment, per consolidar el model de prova que fa actualment.