La fiscalia arxiva la denúncia contra les obres a la C-55
El plataforma No Més Morts a la C-55 també demanava que s'investigués si els moviments de la Generalitat han beneficiat la concessionària de l'autopista C-16
El col·lectiu estudiarà si porten ara el cas als jutjats competents
La fiscalia delegada de Seguretat Vial de Barcelona ha acordat l'arxivament de les diligències d'investigació obertes en relació amb la demanda que la plataforma No Més Morts a la C-55 va fer a l'abril per denunciar les obres a la carretera –que van comportar la instal·lació d'una mitjana– i per exigir que s'esbrini si els passos que ha fet la Generalitat per millorar la seguretat de la via han afavorit la concessionària de l'autopista C-16, Ferrovial-Abertis. En concret, sol·licitava que s'investigués la concessió i el posterior allargament que s'hi va fer.
Ho va fer públic ahir la mateixa plataforma, que a través d'un comunicat va alertar que no es quedaran de braços plegats i que estudiaran “noves mesures, entre les quals hi ha la possibilitat de reproduir la denúncia davant l'autoritat judicial competent”, un fet que requeriria que fos la plataforma la que actués d'acusació particular davant uns jutjats, ja que el fiscal no hi veu cas i que a la seva decisió no s'hi pot presentar recurs.
El col·lectiu es va mostrar estranyat pel fet que “la decisió de la fiscalia ha estat expressada i argumentada amb una brevetat que no casa amb el temps transcorregut des de la presentació de la denúncia fins a la seva resolució”. I va desvelar que “l'única referència” a la C-55 que la fiscalia fa en el seu escrit els donaria la raó, però que després la fiscalia creu que els arguments no tenen prou pes.
En concret, el fiscal escriu que “és meridià que la C-55, per les dades objectives que aporta el denunciant pel que fa a nombre de sinistres i característiques de la via, requeriria una actuació immediata per part dels poders públics”, però tot seguit el text desestima les afirmacions i les considera poc provades; un fet que ha “sorprès” el moviment ciutadà perquè “el gros de la denúncia se centrava precisament en l'estat de la carretera un cop acabades les obres”. Per aquest motiu, “deduïm que la fiscalia no ha volgut verificar allò que tenia més a mà, és a dir, tot allò referit als vorals –n'hi ha, diuen, que no compleixen amb el metre i mig d'amplada–; els diferents tipus de separadors de via –amb la mitjana de formigó com a protagonista–; l'asfalt –que en diversos punts asseguren que rellisca massa quan plou–; els deu quilòmetres continuats de murs de separació; els problemes perquè hi arribin les assistències, la manca d'informació del Servei Català de Trànsit i la responsabilitat de qui ha dissenyat i executat l'obra”.
Per tot, el col·lectiu creu que les obres són una “operació emmascarada per desviar trànsit cap a la C-16 i afavorir el negoci de Ferrovial-Abertis, ja que ni l'actual estat de la C-55 ni els descomptes han reduït significativament el transit de la C-55”. Sobre la part de la denúncia que fa referència a l'autopista, el moviment alerta que “l'argumentació només fa esment a qüestions sobre la planificació, execució, concessió i ampliació dels terminis, i als possibles delictes que es podrien haver produït, que no es consideren prou argumentats ni provats”.
LES FRASES
A tres dies d'una altra protesta
La plataforma No Més Morts a la C-55 ha aprofitat el comunicat de rebuig a l'arxivament de la denúncia per recordar que precisament aquest dissabte es tornarà a tallar la carretera. Ho fan cada cop que es produeix una víctima mortal. En aquest cas, la mobilització es farà per protestar pel darrer accident, dijous passat a la ronda nord de Manresa, que va costar la vida a un navarclí de 45 anys. En el seu comunicat, la plataforma també subratlla que des de la finalització de les obres a la C-55 fins al dia d'avui “ja hi ha hagut una mort més que durant tot el 2015 sense l'obra que suposadament les havia d'evitar”.
El del dijous passat representa el quart accident mortal del 2016 a la C-55. El gener es va produir un atropellament a Castellbell i el Vilar i el març, una manresana de 20 anys va perdre la vida a la C-55 al seu pas per Sant Vicenç de Castellet després que el seu cotxe xoqués contra la polèmica mitjana de separació, fet que va provocar que el vehicle rebotés i caigués per un terraplè. Tres mesos més tard, un jove de 18 anys va morir atropellat a Olesa de Montserrat mentre intentava travessar la via amb un monopatí. Tot i que en aquest cas no es va tractar d'un accident viari, la plataforma va recordar que una C-55 desdoblada hauria impedit el pas de vianants. Des de l'any 2000 han mort a la C-55 un total de 109 persones.