Administracions

medi ambient

Barcelona vol reduir el trànsit un 10% els dies contaminants

El transport públic metropolità es reforçarà en episodis d’alta pol·lució per absorbir una demanda extra d’entre 175.000 i 350.000 usuaris

A la B-23 i la C-31 s’habilitarà un carril reservat al bus per facilitar l’accés a la capital

L’1 de desembre que ve entraran en vigor les restriccions viàries als accessos de Barcelona quan es produeixin episodis de contaminació, aquells en què se superen els límits de la UE pel que fa a concentració de nivells de partícules o diòxid de nitrogen. Quan es decreti aquesta situació d’excepcionalitat –en tot el 2016, només va passar un cop– s’adoptaran mesures dràstiques com ara impedir la circulació per l’àrea de les rondes de dilluns a dijous, i de 7 a 20 hores, a aquells cotxes que no tinguin l’etiqueta ambiental de la DGT.

En aquesta tessitura, la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Ajuntament de la capital catalana han dissenyat un dispositiu de reforç del transport públic no només per oferir un pla B als conductors afectats per les limitacions, sinó per incentivar l’ús de mode més sostenibles que el vehicle privat. “Sempre hem dit que, davant d’una restricció, posaríem alternatives”, va explicar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. L’objectiu marc, almenys d’entrada, és que en aquests dies de gran pol·lució és redueixi un 10% la circulació a la denominada Zona de Protecció Especial de l’Ambient Atmosfèric, i que engloba 40 municipis de la conurbació barcelonina. En números rodons, això suposaria uns 130.000 vehicles menys a les carreteres. L’altre propòsit, en inversa proporció, és que el transport públic guanyi un volum d’entre 175.000 i 350.000 usuaris.

Per fer front a aquesta demanda sobrevinguda, el metro incorporarà un tren més en hora punta en cada línia convencional, un fet que propiciarà que la freqüència de pas se situï al voltant dels 3 minuts. L’hora punta del servei també s’allargarà de les 7h fins a les 11h, igual que amb les línies R1 i R4 de rodalies de Catalunya. Als Ferrocarrils de la Generalitat s’incrementarà l’oferta de les línies del Vallès i Llobregat-Anoia ampliant l’hora punta a tot el dia. Pel que fa al tram entre les 7 i les 22 hores, la freqüència serà de 4 minuts. En relació amb la xarxa d’autobusos barcelonina, es posaran en servei 50 vehicles addicionals. A les línies d’abast metropolità se n’incorporaran un total de 30 en hora punta –15 a l’àmbit del Baix Llobregat i 15 més al Barcelonès Nord–, mentre que la xarxa de bus exprés.cat que gestiona la Generalitat –Mataró, la Vall del Tenes, Caldes de Montbui, Sentmenat, Vic, Sabadell, Igualada, Esparreguera, Corbera de Llobregat, Vallirana i Sant Pere de Ribes– es reforçarà amb un total de 25 vehicles.

Amb l’objectiu explícit de millorar la fluïdesa dels busos que enllacen Barcelona amb altres poblacions de l’entorn, s’habilitaran carrils d’ús exclusiu per a aquests vehicles. El primer s’instal·larà a la B-23, en el tram en sentit cap a la capital catalana que va des de l’A-2 fins a la Diagonal. L’altre serà la C-31. concretament entre Bellvitge i plaça Espanya. Tant aquesta mesura com la resta només s’activaran quan hi hagi una alerta contaminant. A partir del 2019, però, quan s’estenguin les restriccions de pas als vehicles menys respectuosos amb l’entorn, moltes passaran a definitives.

LA XIFRA

130.000
vehicles
és el volum de trànsit viari que es vol reduir a la corona barcelonina en els dies de pol·lució màxima.

La T-Verda, el 2 d’octubre en curs

Des de les administracions actuants es recorre als múltiples estudis que assenyalen que el trànsit de vehicles privats és el responsable directe del 70% de la contaminació de l’àrea de Barcelona, que es calcula que provoca unes 3.000 morts anuals de manera prematura. Per això reduir la pol·lució s’ha convertit en un objectiu estratègic, un repte que vol dir, inevitablement, incentivar l’ús del transport públic. En aquesta línia, el 2 d’octubre que ve s’implantarà la T-Verda, un títol que permetrà viatjar gratis durant tres anys amb metro, bus o rodalies, als titulars d’un vehicle contaminant. Aquests serien els turismes dièsel matriculats abans del 2006, els de gaolina o gas donats d’alta amb anterioritat al 2000, les motocicletes d’abans de l’1 de juliol del 2004. En el cas dels ciclomotors, aquest topall s’ha fixat en el 17 de juny del 2002. Els càlculs de l’Àrea Metropolitana de Barcelona són que entre un 5% i un 10% dels propietaris dels 38.000 vehicles que es desballesten cada any en aquest territori s’acullin a la iniciativa. Igualment, en dies contaminants es vendrà un bitllet de transport públic, la T-Aire, que permet fer dos viatges al preu d’una T-10 amb un 10% de descompte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.