la contra
Mobilitat segura i sostenible
Palau-solità organitza la primera Setmana de la Mobilitat, centrada en la prevenció dels accidents de trànsit
Fa una dècada, la policia local de Palau-solità va engegar un programa d'educació viària a les escoles que, de mica en mica, el caporal Rafael Reina ha anat enriquint fins a convertir-lo en un referent nacional –dos guardons de la Diputació ho avalen– i fins i tot europeu, quan l'any passat la xarxa europea de mobilitat i transport (ELTIS) també va recomanar el model seguit pel municipi. Cada any hi participen els 2.500 escolars del poble, des de P3 fins a 4t d'ESO, amb activitats, sortides educatives i un recorregut en bicicleta per conèixer la matèria sobre el terreny. Enguany, el consistori ha volgut fer un pas més i organitza per primer cop la Setmana de la Mobilitat.
Amb el lema Te la jugaràs? Darrere de cada víctima n'hi ha moltes d'altres, han volgut posar l'èmfasi de la primera edició en la prevenció dels accidents de trànsit. I, veient els sòlids fonaments de l'educació viària, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Josep Pérez Moya, es va brindar de bon grat a ser un dels ponents de la jornada inaugural. Va subratllar la importància d'adquirir bons hàbits a l'escola, que sempre és més senzill que haver-los de canviar sobre la marxa. I va explicar que comencen a veure-se'n els fruits. En l'última dècada, la mortalitat de joves menors de 30 anys a les carreteres s'ha reduït un 72%. El 2000 constituïen el segment predominant, però ara el punt negre s'ha traslladat a la franja de conductors d'entre 30 i 50 anys. Alhora, entre els joves ha tingut acceptació la cultura de compartir cotxe i la responsabilitat que, en colla, qui condueix no tasta l'alcohol. Són costums més difícils de trobar entre els adults, tot i que l'ús del cinturó i el casc sí que ha anat a l'alça.
Pérez Moya va bastir el seu discurs sobre l'estadística. El nombre anual d'accidents s'ha reduït, alhora que s'ha aconseguit retallar la velocitat mitjana, dels 99,8 km/h del 2000 als 89,8 km/h de l'any passat –«per cada quilòmetre per hora menys hi ha dos punts i mig menys de sinistralitat», va apuntar–. Però les dades de l'any passat encara fan feredat. 25.000 accidents amb 32.000 víctimes de diversa consideració: morts, evidentment, però un bon nombre de ferits lleus i greus. I la majoria d'aquests últims «amb seqüeles per a tota la vida».
En aquest punt i en les seqüeles psicològiques de les víctimes indirectes –familiars i amics– va incidir la presidenta honorífica de l'associació Stop Accidents, Anna Maria Campo, que va reivindicar que les estadístiques «parlen de milers de morts però no dels milers de famílies destrossades». L'entitat intervindrà activament en la Setmana de la Mobilitat, amb una exposició divulgativa a Can Cortès. Per tancar l'acte inaugural, l'alcaldessa, Mercè Pla, va explicar algunes de les actuacions per fomentar la mobilitat sostenible, com ara el pla per fer el centre de vianants, la posada en marxa –al setembre– de la primera línia urbana de bus i la pròxima obertura d'un carril bici. I va defensar que en la prevenció d'accidents «no n'hi ha prou d'obligar o prohibir, cal que surti de cadascú». Pérez Moya, però, va recordar que el control policial i els radars han estat decisius per canviar els hàbits. I es va afanyar a llançar una altra estadística per desmentir l'«afany recaptador»: a Anglaterra hi ha 114 radars per cada milió d'habitants, mentre que a Catalunya només n'hi ha 18. El SCT opera una xarxa de 130 dispositius a les carreteres catalanes.