Els alcaldes no s’aturen i creen gabinets de crisi
Afronten el dia a dia presencialment i amb reunions telemàtiques
Alguns ajuntaments mantenen un segon equip de govern confinat
L’alcalde de Lloret, positiu en coronavirus
Els alcaldes de les comarques gironines s’han reorganitzat, fent reunions via telemàtica o bé dividint-se en dos equips, per afrontar el dia a dia i la gestió d’una situació tan complicada.
L’Ajuntament de Girona ha potenciat el teletreball entre el personal i s’han limitat al màxim les reunions mantenint només les imprescindibles. “Al consistori tan sols hi treballen les persones que són essencials per garantir els serveis bàsics”, destaca l’alcaldessa, Marta Madrenas. Posa en relleu, alhora, que la sensació d’estar ara a l’edifici consistorial “és estranya”, però “és important deixar molt ben lligada tota l’organització interna, tenint en compte que hi ha més de mil treballadors”. Subratlla que “és una tasca complexa, i més en una situació excepcional com aquesta”. Feia aquestes consideracions ahir, quan feia quatre anys que va prendre possessió com a alcaldessa. “La responsabilitat en la gestió d’aquest episodi és immensa, estem vivint una situació que no té cap manual, però tenim clar que hem d’estar preparats perquè de nosaltres, de tot l’Ajuntament, dependrà el dia a dia de moltes persones. Aquesta és la prioritat.” Madrenas es reuneix presencialment, un cop al dia, a la sala de juntes amb l’equip de govern. Posteriorment dirigeix una segona reunió, en la qual també hi són presents els diferents caps d’àrea, per fer el seguiment del que es va acordant i anar-se adaptant a la normativa vigent. En aquesta segona reunió hi participen entre 15 i 20 persones. Es fa a la sala de descans, on l’aforament és per a més d’un centenar, per garantir així les distàncies de seguretat
L’alcaldessa de Sant Martí de Llémena , Dolors Arnau, viu la crisi del coronavirus des de tres bandes: la personal, la política –com a primera dona alcaldessa d’un petit municipi del Gironès de 670 veïns– i la laboral, treballant a la centraleta de l’hospital Santa Caterina. “Prioritzo la meva feina d’alcaldessa”, destacava. Així, ahir a la tarda es posava en contacte amb els veïns empadronats que viuen sols posant una atenció especial en els de més edat. “Trucar-los, posar-me a la seva disposició per al que faci falta”, destacava. Està valorant fer el ple del 27 d’abril de forma telemàtica, si bé reconeix que no tots els regidors estan avesats a les noves tecnologies. Sobre el confinament, assenyalava que “a pagès” es viu diferent, i apel·lava a la força de les pageses remences de la vall de Llémena.
A Olot , l’equip de govern fa teletreball, es reuneix telemàticament, però l’alcalde, Pep Berga, és cada matí al consistori. Han establert un equip de quatre regidors confinats a casa seva per tal que estiguin disponibles si algun dels que estan actius es posa malalt. Les juntes de govern s’han suprimit i l’alcalde n’ha assumit totes les competències mentre duri l’estat d’alarma. Quant a treball intern, s’està donant prioritat a l’àrea informàtica i la de comunicació. A la Vall d’en Bas , amb poc més de tres mil veïns, l’alcalde, Lluís Amat, que ja tenia el costum de treballar a estones des de casa, ho ha accentuat. Amb la resta de membres de l’equip de govern es presenten a l’ajuntament per torns. També fan reunions per videoconferència i les xarxes socials són l’eina que tenen per adreçar-se als veïns. L’alcalde de Ripoll , Jordi Munell, va al despatx una estona cada dia, a més de recórrer la població per inspeccionar la via pública. Dilluns es va fer la primera junta de govern telemàtica i totes les comunicacions de l’equip de govern es fan per la intranet de l’Ajuntament.
L’equip de govern de Banyoles s’ha dividit en dos grups que, de manera rotativa, gestionen el dia a dia o estan confinats a casa. Es treballa telemàticament, tant en la relació entre regidors com en els contactes entre regidors i tècnics. L’alcalde, Miquel Noguer, va cada dia una estona al despatx. En el seu vessant de president de la Diputació, actua de manera similar i, encara que de manera no presencial, ha pogut fer reunions amb alcaldes i el delegat del govern.
L’alcalde de Sant Feliu de Guíxols , Carles Motas, explica que les trobades del consell de govern, que fins ara reunia els tres tinents d’alcalde, s’han ampliat amb la regidoria de Serveis Socials i la de Seguretat. Es fan cada matí per videoconferència. Motas assenyala que la ciutadania compleix el confinament però s’està trobant amb la indisciplina d’alguns grups d’adolescents. No s’ha sancionat ningú, però alerta que el cap de setmana arribarà la prova de foc i tampoc no descarta començar a sancionar els tutors dels menors que surtin al carrer.L’alcalde de Palamós, Lluís Puig, també es reuneix amb el seu equip en línia cada dia al matí. “Ara la prioritat és la gestió. Hem pactat amb els companys que jo estaria a l’ajuntament i estaríem connectats en línia, tenint el mínim de contacte. I si fos infectat, un altre ocuparia el meu lloc”, explica. Des del consistori treballen molt la comunicació, tant amb l’hospital de Palamós com amb la Creu Roja i els serveis socials, i també per informar de les novetats la ciutadania. “Jo soc a l’ajuntament presencialment des de primera hora del matí i la resta de regidors són a casa, fent teletreball”, destaca. Puig remarca la reacció positiva que ha tingut la població. “Només hem aixecat una acta de sanció a un local”, diu.
“No m’esperava haver de gestionar una crisi com aquesta, però tampoc m’esperava haver d’activar cinc vegades el pla d’emergències en els últims nou mesos com ha passat; ni m’ho esperava ni m’agrada, però hem d’estar a l’altura”, diu Agnès Lladó, alcaldessa de Figueres . El seu dia a dia en la gestió d’una situació excepcional és adaptar protocols d’actuació minut a minut, anant a l’ajuntament si cal però treballant al màxim des de casa.Lladó destaca que en aquestes situacions es pot demostrar que l’administració és productiva telemàticament. L’alcaldessa de Figueres considera que la prioritat en aquesta crisi és la calma, la serenor i actuar. En aquest sentit, assenyala que cal potenciar la informació i transparència i han obert un nou canal a Telegram.
L’alcaldessa de Roses , Montse Mindan, recorda la gestió d’anteriors situacions de crisi com ara els incendis de l’Empordà. “Eren situacions molt complicades però molt definides, qüestions d’emergències, de seguretat. La diferència és que avui has de tocar moltes tecles diferents, totes alhora, actuar a molts camps i ràpid”, diu. Mindan va als matins a l’ajuntament i a les tardes des de casa treballa telemàticament per resoldre les urgències: “És molt important donar informació certa, demanar calma, i actuar”. Els serveis informàtics estudien la possibilitat de fer un ple telemàticament.
A Lloret de Mar , l’alcalde, Jaume Dulsat, va explicar a través de les xarxes socials que és positiu però que ja no té símptomes i treballa des de casa. L’equip de govern treballa a distància. El primer tinent d’alcalde i coordinador de l’acció de govern, Francisco Pastor, va explicar que les oficines de la casa de la vila estan tancades i que només treballa al carrer personal de Protecció Civil, de la policia local i Benestar i Família, que atén per telèfon. S’ha habilitat un espai per emergències personals a la comissaria de policia. A la Cellera , hi ha atenció telefònica als veïns, però la majoria d’empleats fan teletreball, explica l’alcalde, Xavier Boïgues.
Informació elaborada per Gisela Pladeveya, Ramon Estéban, Joan Trillas, Emili Agulló, Jordi Ferrer, Esteve Carrera i Gemma Busquets.