XAVIER LLORENTE
ALCALDE DE VILAJUÏGA
“La solidesa del teixit social ha estat clau”
Per l’alcalde, un problema afegit d’aquesta crisi és que hi ha tramitacions encallades
El bar de la piscina i el centre cívic en són exemples
Primer mandat, “amb poca normalitat”
L’equip de govern que encapçala Xavier Llorente (Assemblea per Vilajuïga) es va estrenar a l’alcaldia en les últimes eleccions. Un primer mandat en què l’alcalde lamenta que en un any, entre les dificultats per trobar una persona a la secretaria i la crisi sanitària, pràcticament no han tingut “cap normalitat”.
A mitjans del passat mes de març, Vilajuïga es preparava per acollir la cursa Entre Castells i la Fira Muntanya i Esports d’Aventura. La suspensió d’aquells actes va ser el primer impacte sobre el municipi de la crisi que començava.
Suspendre aquell esdeveniment va ser un cop dur per al poble?
Sí, va ser una decisió difícil, tant per a l’Ajuntament com per a l’organització. S’havia iniciat la promoció, s’havia fet un gran esforç tant econòmic com de preparació i les inscripcions anaven bé. És sens cap mena de dubte l’esdeveniment més multitudinari que tenim a Vilajuïga i no va poder ser.
Ho heu ajornat a l’octubre?
Ho hem d’acabar de parlar. No està decidit del tot. La tardor no sembla que hagi de ser un escenari “d’indubtable normalitat”. Dependrà de com evoluciona tot plegat.
Com s’ha portat aquesta crisi en un poble d’un miler d’habitants?
El repte no ha estat gestionar només l’excepcionalitat i les contradiccions de l’estat d’alarma, que n’hi ha hagudes, sinó també seguir amb el dia a dia, seguir amb el funcionament de l’Ajuntament mentre tramitacions, licitacions, projectes de noves ordenances que s’havien preparat... tot quedava paralitzat.
Com us va afectar concretament?
En el nostre cas, ha coincidit amb un canvi de la persona que ens portava la feina de secretaria. El canvi va ser al febrer i gairebé va coincidir amb l’inici de l’estat d’alarma. De fet, des que va entrar el nostre equip de govern a l’alcaldia, pràcticament no hem tingut cap normalitat.
Alguns exemples de tramitacions aturades?
La licitació del servei de bar de la piscina. El passat 24 de juny, hem obert la piscina sense bar. També el canvi d’adjudicatari al centre cívic. És un servei que des del govern considerem que ha de ser un pal de paller del poble i no s’ha pogut tramitar com i quan volíem.
Conseqüències econòmiques?
Sí, com en tots els ajuntaments, perquè tenim un cotilla de regles d’estabilitat pressupostària, de límit d’increment de la despesa, d’impossibilitat d’utilitzar romanents, etc. Ens exigeixen bona cintura, però ens cal més flexibilitat, com demanen les entitats municipalistes.
Com es tradueixen aquestes dificultats a Vilajuïga?
Un exemple és que, ara, hem fet la liquidació pressupostària del 2019 i apareix un desviament de les previsions. Necessitarem un pla econòmic i financer per reconduir-ho. No entrarem a discutir si cal atribuir-ho a l’anterior equip de govern. És una dificultat més.
Increment de la despesa social?
Vam introduir una partida de 3.000 euros d’ajut social al pressupost. Era la primer cop que es feia al municipi. Això s’afegirà a les ajudes socials que es vehiculen a través del Consell Comarcal i altres administracions supramunicipals. També cal agrair la xarxa de voluntaris del poble, per exemple per les mascaretes.
La gestió de la crisi sanitària ha funcionat al poble?
Crec que ha funcionat bé, amb responsabilitat. Vam tancar el casal de jubilats immediatament. El CAP sempre ha funcionat, tot i privilegiar l’atenció telefònica. Sobretot s’ha demostrat la solidesa del teixit social, de tenir un comerç de proximitat, botigues d’alimentació obertes, la farmàcia... No hem tingut problemes de subministrament. Caldrà recordar la importància d’aquest model.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.