Cassà de la Selva i Anglès, condemnats a retallar més
L'accés als crèdits del ministeri ja està tancat, i l'Estat no en preveu cap revisió
La Diputació auxiliarà els ajuntaments tècnicament però no hi aportarà diners
La denegació dels plans d'ajust que els ajuntaments de Cassà de la Selva i Anglès van presentar a la subdirecció general d'Estudis Financers Locals els aboca irremissiblement a fer retallades més dures i profundes del que inicialment havien previst o que, fins i tot, ja estaven portant a terme, sobretot a Cassà. L'Estat, un cop tancat el termini per accedir als crèdits ICO, els intervindrà fins a un 50% de l'aportació que els fa anualment i, ara per ara, no es preveu obrir cap procés de revisió.
La reacció no s'ha fet esperar. Els dos ajuntaments ja han demanat assessorament a la Diputació de Girona, que els ha ofert suport tècnic, però en cap cas econòmic. A més, a Cassà han contactat amb els diputats i els senadors gironins per poder conèixer tots els detalls de la negativa. L'única via que els pot quedar, tot i que s'està en espera de valorar les resolucions, és interposar un contenciós administratiu.
El regidor d'Hisenda de Cassà, Sergi Baulida, ha confirmat que a partir de dilluns faran tràmits per presentar un recurs contra la resolució de l'Estat. A banda de Cassà i Anglès, però, una dotzena d'ajuntaments han sol·licitat ajut per a l'elaboració d'un pla de sanejament financer. Així doncs, de solucions, poques, i de sacrificis futurs, molts.
Poca retallada a Anglès
Una de les dades rellevants del pla d'ajust d'Anglès és que no preveu cap reducció en el capítol de personal, excepte alguna jubilació. Del pressupost del 2012, que puja a 6.673.403 euros, la partida de personal representa una despesa d'1.623.812 euros i l'equip de govern (PAU) no hi preveu aplicar cap retallada, tan sols no cobrir les jubilacions futures. La de personal i la part destinada a serveis, que puja a 1.846.257 euros, són les més elevades del pressupost i les que el Ministeri d'Hisenda argumenta que tenen un finançament insuficient. La part de serveis inclou el cost de la recollida d'escombraries (que el 2011 van costar 439.000 euros), serveis socials i assistencials (181.000 euros), serveis educatius (465.000 euros), esportius (360.000 euros) i culturals (107.000). D'altra banda, segons el pressupost del 2012 a l'Ajuntament hi ha dinou funcionaris, 27 laborals i vuit empleats a la llar d'infants.
L'alcalde d'Anglès, Pere Espinet, va reconèixer ahir que hauran de refer el pla, i preveu incloure mesures com ara un fort increment del preu de la llar d'infants i la cessió de la gestió del casal d'estiu a una empresa externa, fet que estalviaria els 18.000 euros que costa a l'Ajuntament organitzar-lo cada any. A més, demanaran a la Generalitat que avanci la revisió cadastral, que estava prevista el 2015, per tal que poguessin tenir més ingressos ja a partir del 2013. L'alcalde també assenyala la Generalitat com a responsable del fort endeutament del municipi (194%). “És com tenir un fill que t'ho demana tot i li dius que sí; per què ho ha fet la Generalitat?”, es preguntava ahir Espinet.
A Cassà se'n fan creus
A Cassà es fan creus que el pla d'ajust hagi estat denegat. El regidor d'Hisenda, Sergi Baulida, lamenta que els criteris a l'hora de presentar els comptes fossin confusos i que, en canvi, les conseqüències de la no-acceptació siguin tan dràstiques. “No entenc com és que, en una qüestió tan transcendent, la resposta del ministeri sigui tan pobra i tan poc elaborada. En canvi, ens deneguen el pla i, de moment, no hi ha marxa enrere.”
El regidor d'Hisenda explica que Cassà havia d'exposar el capítol d'ingressos i de despeses i una evolució del nivell d'endeutament amb el seu pla d'ajustos durant la propera dècada. Al final, el Ministeri d'Hisenda li demanava que exposés els serveis del municipi i com els finançava. “Vam pecar de massa bona fe. Vam dir que el manteniment dels serveis esportius és deficitari, així com els culturals. Això ens va fer anar malament”, explica el regidor. Algun altre poble no hauria detallat com finança els seus serveis i igualment li haurien aprovat el pla d'ajust.
Baulida diu que Cassà està disposat a refer el pla d'ajust. No entén com la Generalitat havia avalat el pla de sanejament del municipi i, en canvi, l'Estat ara tomba el d'ajust.
LES FRASES
L'Estat no farà cap revisió
Joan TrillasL'Estat no preveu obrir, ara per ara, cap procés de revisió i, en conseqüència, cap nou pla d'ajust. Això fa que als ajuntaments afectats, com el de Cassà i Anglès, només els quedi –i això encara està en fase de valoració– la via del contenciós administratiu. El procés per accedir al pla es va iniciar quan cada ajuntament va fer la seva petició via telemàtica a la subdirecció general d'Estudis Financers Locals. Un cop valorat el pla, la comunicació sobre si era acceptat o no s'ha fet directament a cada ajuntament afectat i, en cap cas, es té intenció de fer pública la llista, almenys oficialment.
Una de les incògnites que ara mateix tenen molts dels ajuntaments afectats és quan durarà la tutela estatal. Però tampoc es té un calendari clar. Per tant, i amb una duració que encara no està determinada, l'Estat deduirà una part del que aporta a cada municipi, que no podrà en cap cas superar el 50%. Aquesta quantitat, la deduirà per assumir el pagament a proveïdors i es consignarà en els pressupostos generals de l'Estat. Amb aquesta solució es vol garantir un mínim de la seva aportació als ajuntaments i no tancar-los l'aixeta. La durada d'aquest procés és molt complexa de determinar perquè dependrà del volum de deutes que hagi d'afrontar cadascun dels ajuntaments afectats. En canvi, el pla d'ajust sí que preveia un termini de fins a deu anys, accedint, però, a un crèdit ICO.
La Generalitat mou fitxa
La Generalitat ja ha començat a moure fitxa amb relació a la situació creada i, probablement, convocarà els sis alcaldes afectats, que, a banda de Cassà i Anglès, són Cunit, Moià, Creixell i Maials, a una reunió al Departament de Governació per analitzar sortides. Segons fonts de la conselleria, primer s'ha d'analitzar la documentació que van presentar els ajuntaments a la subdirecció general d'Estudis Financers Locals (tots la van elaborar autònomament, excepte Moià, que està tutelat pel govern), però també indicaven que una opció seria demanar a l'Estat una segona oportunitat, encara que, ara per ara, l'Estat no ho tingui previst. Aquest anunci s'ha de situar just després que la vicepresidenta primera del govern de l'Estat, Sáenz de Santamaria, avancés ahir que el pròxim Consell de Política Fiscal, en què s'analitzaran els plans d'ajust econòmic de les comunitats, es reunirà “probablement” el 16 de maig o al llarg d'aquella setmana.
Catorze plans de sanejament
La Diputació de Girona ja ha rebut la petició d'assessorament dels ajuntaments d'Anglès i Cassà de la Selva. Ara per ara, la via que es portarà a terme des de la Xarxa Local de Municipis de la Diputació és donar suport tècnic a aquests municipis per elaborar plans de sanejament. Ara mateix, i a banda d'Anglès i Cassà, una dotzena d'ajuntaments de la demarcació de Girona ja han demanat suport per elaborar un pla, al marge de si tenen o no aprovat el pla d'ajust.
Aquest instrument és necessari quan l'ens local es troba en situació d'estalvi net negatiu. De l'anàlisi econòmica i financera de cada ajuntament, se'n pot derivar la necessitat d'elaborar un pla de sanejament, si va acompanyat d'una concertació de préstec, o bé un pla de viabilitat econòmica. En aquests moments s'està treballant en tres plans de sanejament financer i tres estudis econòmics i financers, i la resta es troben encara en fase d'anàlisi inicial.