Es fomentarà la mineria del Bages i l'automoció al nord del Baix Llobregat
El govern aprova dos plans directors urbanístics amb què vol fer compatible l'activitat econòmica amb el medi
S'abordarà l'eliminació de dipòsits salins
La Generalitat va aprovar ahir que es comencin a redactar els dos plans directors urbanístics (PDU) amb què vol promoure l'activitat econòmica a la zona nord del Baix Llobregat i el seu encaix a l'entorn, així com la mineria al Bages. Es tracta de dos documents que formen part del planejament urbanístic pensat per fomentar el desenvolupament econòmic coordinant-lo amb l'ordenació urbanística de la zona on són.
Pel que fa al Bages, la Generalitat reconeix l'impacte econòmic de l'activitat minera, que dóna feina a 4.075 treballadors i mou 147 milions d'euros a Catalunya i 200 al mercat de l'exportació. Però també té una afectació al medi, i el pla director que ara s'ha de redactar tracta d'integrar l'activitat minera amb l'entorn. Actualment funcionen al Bages dues explotacions de potassa: la mina Cabanasses, a Súria, i la mina Vilafruns, a Balsareny i Sallent. La mina de Vilafruns s'ha de tancar, i es traslladarà la producció a Súria, on s'ampliaran les instal·lacions. En aquest sentit, el pla vol garantir una ordenació en relació amb el nucli urbà al llarg de la riera de Tordell. I vol explorar les possibilitats que obre la clausura de la mina de Sallent, on es podria desenvolupar activitat industrial i logística. També es vol abordar l'eliminació dels dipòsits salins i la reserva de sòl perquè continuï l'activitat minera. Aquest PDU inclourà els municipis de Súria, Sallent i Balsareny.
Al Baix Llobregat, un segon PDU estudiarà l'àmbit industrial entre Abrera, Martorell i Sant Esteve Sesrovires, on hi ha instal·lades empreses tan importants com la Seat. La Generalitat reconeix que és un sector privilegiat per les bones connexions, la proximitat a l'àrea metropolitana i l'existència de fàbriques d'automoció. El pla vol estudiar un centre d'activitat econòmica vinculat a la indústria automobilística, la preservació dels valors ambientals de l'àmbit i la reducció de l'impacte paisatgístic de les noves empreses que s'hi puguin construir. També es vol assegurar un model de mobilitat sostenible i proposar una ordenació que permeti la integració de l'activitat econòmica amb les zones residencials de l'entorn.