L'aeroport de Lleida desperta l'interès d'operadors irlandesos, anglesos i russos
La Generalitat rep «bon senyals» dels operadors turístics quan falta un mes per a la seva estrena
L'aeroport de Lleida-Alguaire s'enlaira el mes vinent, però el govern guarda zelosament el nom de la companyia o companyies aeronàutiques que hi faran vols. De tota manera, si es llegeixen entre línies les paraules dels responsables de l'aeroport, tot apunta que les primeres connexions, els usuaris de les quals seran atrets per l'oferta turística de neu i natura que ofereix el Pirineu, s'establiran amb les illes britàniques i Rússia. «Ens arriben molt bons senyals dels operadors britànics, irlandesos i russos, que estan interessats en un aeroport competitiu pròxim al Pirineu», va dir ahir el director general de Ports i Aeroports de la Generalitat, Oriol Balaguer.
Més de cinc vegades van preguntar els periodistes a Oriol Balaguer i al seu superior, el secretari de Mobilitat Manel Nadal, sobre les companyies i les destinacions de l'aeroport. Però ahir no tocava. Balaguer i Nadal van evitar un cop i un altre comprometre el nom de cap companyia amb l'argument que això es produirà d'aquí a uns dies, «quan es facin públics els acords» amb la companyia o companyies interessades en Alguaire.
El que sí està clar és que el govern pensa complir amb el compromís d'inaugurar l'aeroport abans d'acabar l'any. Ho farà, de moment, portant-ne directament la gestió. Al cap de sis mesos, s'adjudicarà a una empresa privada, la qual serà l'encarregada de gestionar-lo durant un màxim de 35 anys. Segons Nadal, la gestió de l'aeroport ha despertat l'interès d'empreses de l'Estat espanyol que gestionen aeroports internacionals, com ara Ferrovial i Abertis; empreses europees com ara la gestora de l'aeroport de París, i fins i tot alguna empresa local de Lleida associada a empreses aeroportuàries foranes. Fins i tot Aena ha mostrat interès per la futura concessió, segons va explicar Nadal, que va dir que, si l'ens governamental espanyol concreta una oferta, competirà en igualtat de condicions amb la resta d'operadors que licitin preu per Lleida-Alguaire.
La concessionària haurà de pagar un cànon de 2,2 milions d'euros anuals, que la Generalitat podrà rebaixar en cas que el negoci sigui menys rendible del previst, o que augmentarà si els resultats superen les expectatives. També podrà explotar les 20 hectàrees dedicades a fer en el futur un hotel i altres serveis aeroportuaris, i les 32 hectàrees previstes per a parc industrial i logístic.
Segons els càlculs financers del govern, l'aeroport serà deficitari durant els 10 primers anys de funcionament. A partir de llavors, generarà beneficis. La inversió pública per construir-lo ha estat de 97 milions d'euros, a càrrec de la Generalitat.
Al principi, vols de cap de setmana
d.mLa Generalitat té previst un enlairament suau del seu primer aeroport. Durant els primers sis mesos de gestió directa de la Generalitat, s'ha previst, a l'hora de contractar els serveis de terra, que aquests només funcionaran de divendres a diumenge, que està previst que hi hagi els vols comercials. «Si hi ha demanda de vols comercials entre setmana, s'ampliarà l'horari dels serveis als dies i hores que siguin necessaris», va puntualitzar ahir Nadal, «però hem volgut ser prudents d'entrada». La Generalitat confia que a ple rendiment l'aeroport tindrà en una primera fase 395.000 viatgers anuals. A partir de 500.000 passatgers anuals està previst, dins dels requisits per a la concessió de la gestió, que la futura concessionària haurà d'ampliar la terminal de viatgers i, si és necessari pel volum de vols, la zona d'aparcament d'aeronaus. Per incentivar l'arribada de companyies a Lleida-Alguaire, no hauran de pagar cap tarifa per l'ús de l'aeroport en els vols que es facin durant el primer any, i aquesta tarifa tindrà una reducció del 50% durant el segon any.