Infraestructures
Trens Dignes qualifica de “burla” el nou retard en el corredor
Considera “escandalós” el nou incompliment de la construcció de la doble via entre Tarragona i Vandellòs, ara ajornada fins a l'abril del 2018
Lamenta que hagin de continuar amb un servei de rodalies i mitjana distància “impropi”
“Obscè” i “escandalós”. Amb aquests adjectius qualifica la plataforma Trens Dignes a les Terres de l'Ebre “el nou incompliment” en la construcció de la doble via del corredor mediterrani. El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va anunciar dimecres en una trobada amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, la posada en marxa del tram ferroviari del corredor mediterrani entre Tarragona i Vandellòs, en fase de proves, l'abril del 2018, un any més tard del previst per l'anterior ministra, Ana Pastor. “Primer va ser el 2016. Després, el 2017 i ara, el 2018. La via única entre Vandellòs i Tarragona no es desdoblarà a curt termini i cada vegada que un ministre de Foment parla és per anunciar que se'n retarda la construcció. I així ja han passat 15 anys des que es van iniciar les obres. Quinze anys per construir 40 quilòmetres de via”, van criticar ahir en un comunicat els membres de la plataforma, que consideren “absolutament vergonyós” aquest fet: “Ja només pot respondre a una manca absoluta de voluntat política, no pas a qüestions tècniques.” Per ells, “és intolerable” que l'Estat mantingui en precari aquest tram del corredor mediterrani i també lamenten “la condescendència” del Departament de Territori en acceptar “aquest incompliment continuat dels compromisos”.
Sense materials
Trens Dignes posa en dubte, fins i tot, que Foment acabi complint la nova data de l'abril del 2018. Segons el portaveu d'aquest moviment social, Josep Casadó, el govern espanyol encara no ha ni tan sols encarregat els “canvis d'agulla” i els “desviaments” que s'han d'instal·lar a la via, com tampoc els trens “híbrids que han de permetre alternar l'ample de via ibèric amb l'europeu més enllà de l'intercanviador previst entre la T11 i el sud de l'aeroport de Reus”: “Això representa adquirir nous materials i no es fa d'un dia per l'altre”, va assegurar Casadó en declaracions a l'ACN. “No tenen el material encarregat: no el poden instal·lar perquè no existeix”, hi va afegir.
Els números són clars. Ni els 4.000 milions d'euros promesos pel govern de Zapatero l'any 2009 per a la xarxa de rodalies, ni els 304 milions anunciats per la llavors ministra Pastor el 2014. Trens Dignes recorda que no s'ha executat el pla de rodalies 2008-2015 –“únicament un 10% dels 4.000 milions d'euros pactats–, que el 2015 només es va executar un 26% del pressupost i que del gener al juny d'aquest any passat només s'ha executat un 9% del pressupost de tot el 2016.
Tot plegat és, per aquesta plataforma que lluita per un servei ferroviari digne, “una burla als usuaris”: “Especialment els de l'R15 i l'R16, que mentrestant hem d'utilitzar un servei de rodalies i mitjana distància impropi dels temps actuals, amb horaris injustos que fan la trampa d'incloure-hi els retards per camuflar la impuntualitat, combois inadequats i amb poques perspectives de millora si no s'elimina el coll d'ampolla entre Vandellòs i Tarragona”.