aeroports
denúncia
L'exdirector d'Alguaire denuncia factures irregulars
Alberto López es querella contra els responsables d'Aeroports de Catalunya
Denuncia que el van fer fora després d'avisar que les empreses contractades per als serveis de terra, bombers i seguretat cobraven de més
El jutjat d'instrucció número 20 de Barcelona tramita una querella presentada per l'exdirector de l'aeroport de Lleida-Alguaire, l'enginyer aeronàutic Alberto López, contra l'empresa pública de la Generalitat Aeroports de Catalunya SLU. La querella, segons va desvelar ahir la revista Crític, acusa els responsables d'Aeroports de Catalunya d'haver perdonat factures irregulars a algunes empreses adjudicatàries de serveis a l'aeroport, i que la denúncia interna que va fer d'aquests fets va motivar el seu acomiadament l'estiu passat.
Concretament, la querella al·ludeix a tres serveis: el de la logística a les aeronaus i els seus passatgers al seu pas per l'aeroport (handling), el d'extinció d'incendis i els serveis de seguretat privada.
L'empresa contractada des del 2011 per als serveis de terra d'Alguaire és Lesma Handling SA. El 2015 Lesma va reclamar a l'aeroport el pagament de 147.232 euros en concepte d'hores extres i, per tant, no incloses en les preu de l'adjudicació del servei. El 2013 ja havia fet una reclamació similar, de menor quantia, que va ser abonada per Aeroports de Catalunya malgrat l'opinió contrària del llavors director de l'aeroport. Arran d'aquesta segona reclamació, la direcció de l'aeroport va revisar les factures presentades per Lesma durant tot el període d'activitat de l'aeroport i va descobrir dues coses: que Lesma havia cobrat de manera no justificada 634.000 euros entre el 2011 i el 2015, i que mai havia abonat el cobrament a les companyies pels seus serveis, de manera que Aeroports de Catalunya hauria deixat de cobrar 700.000 euros per aquest concepte entre el 2011 i el 2015. L'aeroport d'Alguaire oferia aquest servei gratuïtament a les companyies com a promoció, però això no podia constar per escrit en el contracte perquè la UE ho consideraria una subvenció encoberta a les companyies aèries i aniria en contra de la lliure competència. La denúncia interna d'aquestes irregularitats va tenir com a seqüència que Aeroports de Catalunya i Lesma Handling pactessin un abonament de 435.216 euros per part de Lesma a favor d'Aeroports. Però també que es deterioressin de manera definitiva les relacions entre el director d'Alguaire i Aeroports de Catalunya, segons assegura el text de la querella presentada.
Bombers privats
Un altre cas que va denunciar l'exdirector va ser la modificació de contracte que es va fer a l'empresa adjudicatària del servei d'extinció d'incendis. Feien aquesta tasca els Bombers de la Generalitat, però el govern ho va privatitzar i ho va adjudicar a Falck SL. L'adjudicació, del 2015, ja va ser polèmica perquè els sindicats dels bombers s'hi oposaven i, a més, una altra empresa que es va presentar al concurs va impugnar-lo per una suposada connivència entre Falck i Aeroports de Catalunya. La impugnació no va prosperar.
El problema va sorgir quan Falck va reclamar a l'aeroport el cost de tenir un tercer treballador en el servei, ja que considerava que era una despesa extracontractual. El manual de l'aeròdrom especifica que el nombre d'efectius mínim ha de ser de tres, però Falck va guanyar el concurs comptant-hi només la despesa de dos. El director no va acceptar aquesta reclamació, però Aeroports de Catalunya va acordar amb Falck l'abonament del reclamat i una modificació del contracte per augmentar el preu de l'adjudicació i que la contractista tingués el treballador. L'augment va ser superior al 10% del preu d'adjudicació, cosa que segons la querella hauria d'haver portat a un nou concurs públic pel servei.
Finalment, l'exdirector d'Alguaire també va detectar el 2015 que l'empresa de seguretat privada contractada, Eulen SA, facturava per més serveis dels realitzats, per damunt del 20% del preu contractat. Va avisar els seus superiors, segons diu la querella, i la denúncia va servir per canviar el sistema de control, però alhora Aeroports de Catalunya va retirar al director la responsabilitat de fiscalitzar aquest servei.
LA XIFRA
La CUP i CSQP volen explicacions
La conselleria de Territori i Sostenibilitat va emetre ahir un comunicat en què, sense entrar en cap de les acusacions, va dir que defensar a les instàncies judicials que “sempre ha actuat d'acord amb la llei”, i que Alberto López “va ser per motius disciplinaris, avalat per experts legals”. També afirma que “Aeroports de Catalunya estudiarà si emprèn accions legals per danys a l'honorabilitat i la imatge de les persones i les empreses objecte de les acusacions del senyor Alberto López”.
Des de l'oposició, han reaccionat a la notícia la CUP i Catalunya Sí que es Pot (CSQP). Des de la CUP, es va anunciar ahir que el grup parlamentari demanarà una auditoria pública de la infraestructura i que es tramiti de manera urgent un pla de viabilitat de l'aeroport. La CUP demanarà també explicacions al director d'Aeroports de Catalunya SA, Ricard Font, i considera “d'extrema gravetat” la suposada connivència amb les concessionàries.
Per la seva banda, la senadora designada pel grup parlamentari de CSQP, Sara Vilà, ha anunciat que el seu grup demanarà la compareixença dels responsables de la conselleria a la comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament perquè donin explicacions sobre les irregularitats que es desprenen de la denúncia.