Infraestructures
Rull promet 20 milions per a la xarxa viària al Baix Ter
El conseller anuncia un calendari quadriennal de millores als eixos que uneixen la Pera i Medinyà amb Torroella i l'Estartit
Les primeres, el giratori entre la C-31 i la GI-632, i la GI-633 a Cervià
El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat preveu invertir 20 milions d'euros per millorar la seguretat a la xarxa viària del Baix Ter des d'aquest mateix any fins al 2020. És el compromís que el conseller del ram, Josep Rull, va anunciar ahir a alcaldes de la vintena de municipis de la subcomarca que la tardor passada es van coordinar per reclamar obres urgents als eixos que connecten la C-66 –a la Pera– i l'N-II –a Medinyà– amb Torroella i l'Estartit.
La reivindicació va sorgir espontàniament entre un grup de veïns de diversos municipis de l'entorn de Torroella, cansats per l'acumulació de topades i accidents –alguns de mortals– a la intersecció entre la C-31 entre Verges i Torroella i la GI-632 cap a Bellcaire i l'Escala. Demanaven una rotonda per reduir la velocitat dels vehicles, i el conseller va anunciar que serà la primera actuació, pressupostada en uns 700.000 euros, i que les obres es trauran a licitació aquest mateix 2017.
L'altra inversió que Rull va dir que es prioritzarà al llarg dels pròxims mesos són les obres d'eixamplament i millora del traçat de la GI-633, entre la intersecció amb l'N-II a Cervià de Ter i l'inici de la variant de Sant Jordi Desvalls, pressupostades en uns quatre milions d'euros.
Pel que fa a la resta d'obres del pla, el departament també es compromet a redactar aquest any el projecte de millora de la mateixa GI-633 des de Sant Jordi fins a Verges, amb un eixamplament i reducció dels revolts al pas pels termes de Colomers i Jafre, i la millora dels trams urbans. Tot plegat, amb un cost estimat d'uns tres milions d'euros i la previsió d'iniciar les obres el 2018. A la GI-252, també s'anuncia per a l'any vinent l'eixamplament –per al pas de bicicletes– i el reforç estructural del pont sobre el Ter a Verges, per 2,5 milions addicionals.
Finalment, entre el 2018 i el 2010 s'abordaria l'actuació més ambiciosa, de nou milions d'euros, per abordar l'eixamplament de l'eix de la GI-642 i la GI-643 entre Rupià i Torroella. L'obra es començarà a dissenyar enguany i es farà en tres trams: Rupià-Parlavà; Parlavà-Serra de Daró i Serra de Daró-Torroella. Aquest mateix any, però, ja es començaran a prendre algunes mesures urgents en els trams urbans, a Torroella, Ullà i alguns dels altres municipis.
Pla de consens
Rull va agrair l'esforç dels alcaldes de prioritzar les accions, en un moment de contenció pressupostària, però va admetre que són obres necessàries, i encara més per l'activitat de la zona durant la temporada turística. Respecte a la variant de Torroella, va apostar per parlar-ne però “travant molt bé el consens” sense que generi rebuig al territori: “Cal un pacte territorial molt clar perquè governi qui governi es pugui tirar endavant.”
LA XIFRA
LA DATA
El giratori de Llofriu, a punt per començar
Fora de l'àmbit del Baix Ter, però també dependent de la inversió de Territori, Rull va garantir que les obres del giratori a la cruïlla de la C-66 per accedir al nucli històric de Llofriu, a Palafrugell, ja estan adjudicades i s'enllestiran en els pròxims mesos. L'Ajuntament i els veïns de la zona fa anys que reivindiquen l'actuació, per facilitar la incorporació de vehicles a la carretera quan s'hi formen cues els mesos d'estiu i caps de setmana. Ahir es va tancar el tràmit de les expropiacions i l'obra ja es podrà iniciar.