Infraestructures
Un dispositiu facilitarà el pas per la ronda de Girona
Un adhesiu gratuït permetrà als turismes entrar i sortir pels enllaços de l'AP-7 entre Fornells i Vilademuls sense agafar el tiquet i passant per una via senyalitzada
El RondaGi es pot adquirir de forma gratuïta a partir del 6 de març
El seu nom és RondaGi i es tracta d'un adhesiu que s'enganxa a l'interior del vidre del davant dels vehicles i, quan una antena el detecta, s'obre la barrera del peatge. Autopistas va presentar ahir a Girona aquest nou i pioner dispositiu que permetrà que els conductors dels turismes que circulin només pel tram gratuït que forma els 20 quilòmetres de la ronda de Girona de l'AP-7 –des de Fornells de la Selva fins a Vilademuls– no hagin d'agafar el tiquet per entrar a la via. Als conductors que disposin ja de ViaT, però, no els caldrà tenir aquest nou dispositiu que té com a objectiu “millorar la fluïdesa d'aquesta via”, segons el director de la xarxa AP-7 Nord i AP-2 Autopistas, Miquel Camacho, que hi va afegir que també mostra “l'aposta d'Abertis per millorar la mobilitat” a les comarques gironines.
Segons Autopistas, una companyia del grup Abertis, uns 18.000 vehicles surten cada dia pels peatges que formen part de la ronda de Girona, dels quals un 80%, uns 14.500, circulen dins el tram gratuït i aproximadament un 60% no tenen dispositiu Via-T. Per tant, es calcula que uns 11.000 vehicles circularien diàriament pel tram gironí lliure de peatge amb el dispositiu RondaGi.
El RondaGi, del qual es distribuiran 200.000 exemplars, es podrà adquirir de manera gratuïta a partir del 6 de març i durant tres setmanes als peatges de Girona nord i Girona sud, al Consell Comarcal del Gironès i als ajuntaments de Girona, Salt, Sant Gregori, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis, Cervià de Ter, Vilademuls, Fornells de la Selva, Vilablareix i Aiguaviva. Precisament, representants de la majoria d'aquests municipis –que tenen un contacte directe amb aquest tram gratuït– van ser ahir a la presentació del nou dispositiu i van coincidir a aplaudir la seva posada en marxa. Així, per exemple, l'alcalde de Salt, Jordi Viñas, va manifestar que espera que la posada en marxa del nou dispositiu permeti que “la fluïdesa sigui molt més eleveda” i s'estalviïn “algunes de les retencions a l'entrada del peatge” de Girona sud, on solen produir-se embussos en hores punta. Per Viñas i per tots els alcaldes presents, la posada en marxa del dispositiu evidencia que el tram Fornells-Vilademuls “és la veritable ronda de Girona”. També l'alcalde de Sarrià de Ter, Roger Torrent, va destacar que “efectivament” aquesta infraestructura funciona com una “connexió urbana” i no només interurbana. El concepte d'“àrea urbana” també va ser defensat per l'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, que, a més, va afirmar que la iniciativa és “una mostra clara que aquest és un territori atractiu” i que “no és casualitat” que es faci en aquest territori “actiu, aglutinador i dinàmic”. L'alcalde de Fornells, Narcís Boschdemont; el de Vilademuls, Àlex Terés, i la regidora de Sant Julià de Ramis, Cristina Bosch, van destacar i agrair a Abertis que es tiri endavant la iniciativa.
LES FRASES
77,5 milions d'inversió i un 20% més de mobilitat
Segons dades d'Autopistas, el volum de trànsit en aquest tram gratuït de l'AP-7 s'ha incrementat un 20% des del 2014. “El projecte pretén gestionar adequadament aquest increment de la mobilitat”, va dir el director de la xarxa AP-7 nord, Miquel Camacho, que va recordar que això havia estat així des que, a partir del 2007, Abertis ha anat incorporant els enllaços de Girona oest, Fornells de la Selva i Vilademuls.
Concretament, Miquel Camacho va recordar que l'enllaç de Girona oest va entrar en funcionament el 2013 i va suposar una inversió de dotze milions d'euros i que de manera immediata es va notar un trànsit important en aquest tram. Segons Camacho, els conductors que utilitzen aquest enllaç ho fan més d'un cop al dia. El mateix any també es va posar en funcionament l'enllaç de Fornells, que va suposar una inversió de 28,5 milions d'euros i va significar la connexió de l'AP-7 amb l'A-2 i ampliar la ronda de Girona tres quilòmetres més. L'any següent, el 2014, es va tancar el projecte de la ronda, amb l'obertura de l'enllaç de Vilademuls, unes obres que van suposar una inversió de 37 milions d'euros i que –recorda el director de la xarxa AP-7 nord– va suposar la connexió directa de l'autopista amb l'N-II, ampliant 8 quilòmetres més aquesta ronda. En total, es passava dels 10 quilòmetres inicials de ronda entre Girona sud i Girona nord als 20 quilòmetres actuals que suposa el tram entre Fornells de la Selva i Vilademuls, i una inversió total de 77,5 milions d'euros amb els darrers tres enllaços.