Medi ambient

infraestructures

Més quota popular per a la gestió de la vall de Núria

Una associació de veïns de Queralbs reclama tenir veu en temes que els afecten com ara la nova concessió del complex lúdic

L'alcaldessa diu que totes les aportacions seran benvingudes

El pla que reclamen faria possible l'avaluació de la concessió

Un aiguavés és una zona amb pendent que recull o canalitza les aigües i, metafòricament, això és just el que pretén l'associació que du aquest nom. L'objectiu és construir des de baix, amb la participació de representants de tots els agents del territori, i tenir veu en temes que els afecten com, per exemple, el nou Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser, així com la concessió de la gestió del complex lúdic, excursionista, de serveis i espiritual de la vall de Núria, al municipi de Queralbs.

L'associació Aiguavés, que aplega veïns i estiuejants de Queralbs i de municipis dins l'àmbit d'influència del flamant parc natural, ha reclamat un pla d'acció conjunt per a la vall de Núria impulsat per l'Ajuntament de Queralbs, els agents i particulars del territori i Ferrocarrils de la Generalitat. Aquesta petició s'ha fet coincidint amb la renovació de la concessió que l'Ajuntament ha de fer efectiva a aquest organisme perquè gestioni el complex de la vall, de titularitat municipal.

L'entitat assenyala que aquest pla que reclama faria possible que la concessió no fos solament un contracte a llarg termini, sinó que també permetria fer-ne un seguiment i avaluar de manera constant els projectes i les condicions consensuades entre les parts.

Aquest pla hauria d'incloure el manteniment i la dinamització de la xarxa de camins –n'hi ha de mil·lenaris, de la transhumància, i de populars, com el que uneix Ribes de Freser amb Queralbs, etc.–; propostes per contribuir al desenvolupament turístic del territori amb la creació, per exemple, de paquets turístics, i elements per influir en el model econòmic que aplica Ferrocarrils de la Generalitat a la vall de Núria. Aquesta planificació tripartida també hauria d'incloure idees sobre el model d'activitats de lleure molt més relacionades amb el coneixement de la zona, que té un alt valor paisatgístic, ambiental, cultural i històric, amb tallers agroalimentaris, esports a l'aire lliure, i coneixement de la flora, dels camins i de la fauna. Així mateix, hauria de preveure la creació d'un catàleg d'activitats per engrescar la gent gran i per dinamitzar i enriquir els infants i joves del territori, i hauria de posar en marxa la promoció d'un pacte perquè la vall de Núria es promogui com a consumidor i distribuïdor del producte local i perquè lideri un projecte per aplicar un model energètic sostenible al territori.

L'alcaldessa de Queralbs, Imma Constans, assegura que han obert un període per fixar com s'ha de fer el plec de clàusules i el concurs públic per a la nova concessió. A més, i segons explicava ella mateixa, també han obert un període per reflexionar i fixar què volen l'Ajuntament i els veïns que sigui la vall de Núria i que, en aquest procés, estan oberts a tothom que hi vulgui fer aportacions. “Totes seran benvingudes; les valorarem i les incorporem al plec de clàusules si tots hi estem d'acord”, assenyalava l'alcaldessa.

LES XIFRES

95
anys
té la concessió actual per a la gestió del complex de la vall de Núria, traspassada pel govern espanyol al català.
1,4
anys
de pròrroga de la concessió actual ha determinat l'Ajuntament per preparar el concurs públic.
11
quilòmetres
de longitud té la carretera de Fontalba, on ara es vol regular l'accés motoritzat.

Més de noranta anys de concessió i una pròrroga

“Som un ajuntament petit i totes les aportacions són benvingudes”, sentenciava l'alcaldessa de Queralbs, Imma Constans, per certificar que l'associació Aiguavés serà escoltada i que es valoraran les seves propostes. Igual que totes les que els arribin de la resta de veïns i entitats del municipi. Això no obstant, Constans recordava que actualment es troben en el “punt zero” de la renovació de la concessió vigent de la gestió de la vall de Núria. Segons l'alcaldessa, en aquests moments la secretaria municipal i un advocat expert en aquests temes estan treballant en els tràmits administratius i jurídics que s'han de dur a terme. Per fer-ho ben fet i sense pressions, han allargat la concessió actual un any i quatre mesos més. Cal tenir en compte que la concessió administrativa té una vigència de més de 90 anys i que ha passat per diverses titularitats. Els primers 70 anys, la tenia el govern espanyol –en concret, Locomotores i Transports de l'Estat– i, en els últims 25 anys, el govern del país, a través de Ferrocarrils de la Generalitat. “Ha passat molt de temps i moltes coses i, ara, primer cal redactar un plec de clàusules adequat a la legalitat vigent i convocar el concurs públic preceptiu”, manifestava. Ella mateixa hi afegia que l'Ajuntament està content amb el concessionari actual, que ja ha manifestat la voluntat de concórrer al concurs públic que s'obrirà. A més, Constans assegura que, ara per ara, no han tingut notícia que cap altra empresa es vulgui presentar a aquest concurs públic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia