Els autobusos urbans de Girona tenen més de 18.000 usuaris els dies laborables
Augmenta un 14% el nombre de passatgers durant el 2009, que es tanca amb 4,9 milions de viatgers
Sigui per les dificultats afegides de mobilitat que han comportat les obres del TAV o per la complicació per trobar places d'aparcament gratuïtes al centre de la ciutat, el cert és que l'autobús s'està convertint en una alternativa real a la mobilitat quotidiana dels gironins dins la trama urbana o amb els municipis de l'entorn. El gerent de TMG, Pere Casas, es mostra satisfet del nou increment de passatgers que s'ha fet al llarg de l'any 2009, i que sense tenir les dades definitives del mes de desembre se situaran al voltant dels 4,9 milions, que suposa un increment del 14% del nombre d'usuaris. «És més important encara aquest creixement si tenim en compte que normalment en grans àrees urbanes sol baixar l'ús del transport públic en temps de crisi.» Casas considera que el creixement general de les línies urbanes responen a «les polítiques de bonificació d'alguns col·lectius i targetes, segons les necessitats de cadascú, o a l'augment de freqüència que es va implantar en algunes línies».
Dins d'aquest marc, TMG considera que aquestes polítiques estan encara donant resultat i Casas augura que la xifra d'usuaris seguirà creixent aquest any 2010. L'L3 de Teisa segueix sent el trajecte amb més viatgers per les seves connexions amb Salt. Fins al novembre ja s'havien transportat més d'un milió de passatgers i el càlcul era arribar a 1,15 milions al tancament de l'exercici. La segona línia amb més usuaris és l'L5 de TMG, que acumula prop de 800.000 passatgers gràcies al recorregut des d'Aiguaviva i Vilablareix fins al centre de Girona passant per Germans Sàbat. L'L4, que també va a Salt, s'acosta ja als 600.000 passatgers, mentre que l'L6 cap a Sarrià i Sant Julià supera de llarg el mig milió de viatgers.
De 16 cèntims als 1,25 euros
El consell d'administració va decidir mantenir els preus de tots els títols i targetes previstes, però va aprovar l'increment de cinc cèntims del preu senzill que ara passa a valer 1,25 euros. Les tarifes permeten, però, obtenir preus per viatge molt assequible amb les diverses possibilitat que ofereixen les targetes multiviatges. Per exemple, els adolescents de 12 a 18 anys poden carregar la targeta amb 120 viatges per 20 euros, una combinació que permet que el viatge surti a 16 cèntims. Per als que no es troben dins de cap col·lectiu que s'afavoreix en especial poden carregar amb 66 viatges la targeta per 46 euros, una combinació que acaba sortint a gairebé 70 cèntims. L'abonament de 10 viatges costa 8,70 euros. Per als menors de 25 anys hi ha diverses opcions, des de 22 viatges per 15 euros fins a 46 euros per 88 viatges, una opció que acaba costant 52 cèntims per trajecte. Cal recordar que el consistori té targetes gratuïtes per als menors de 12 anys, amb l'objectiu de fomentar l'ús del transport públic des de petits; o per als majors de 70 anys, per afavorir les activitats i els desplaçaments de la gent gran.
La nova línia entre Salt i Montilivi
L'equip de govern treballa en l'actualitat en la implantació de la nova línia entre Salt i Montilivi, un trajecte que pot afavorir les persones de la zona de l'Eixample que es dirigeixin al municipi saltenc o a l'inversa. També permetrà que els estudiants de la UdG que es trobin dins d'aquest recorregut puguin utilitzar la nova línia per anar fins a la seva facultat del campus de Montilivi. A més, la línia servirà de prova o test per a la possible implantació d'una línia de tramvia que faria un recorregut similar anant d'est a oest del municipi. L'Ajuntament, a més, podria introduir canvis a la línia 8 que un any més perd passatgers, per bé que no arriba a un 1% de davallada. L'explicació d'aquesta menor utilització s'explica pel gran creixement de l'L11, que també arriba al campus de Montilivi de la UdG. Aquesta última línia transporta més de 300.000 passatgers i ha crescut prop d'un 30% aquest 2009. Per contra, l'L8 ha acabat l'any transportant uns 121.000 passatgers. La línia 10, que fa el trajecte des de l'estació d'autobusos i Renfe a Fornells, ha crescut un 15% i ha transportat més de 76.000 persones. L'L7, que cobreix el trajecte de Torre Gironella, la UdG Barri Vell, Can Gibert i l'hospital de Salt, ha registrat un creixement del 61% i ha transportat 144.617 usuaris.