Medi ambient

Tot a punt a la zona de baixes emissions

Comença la instal·lació de senyals a les sortides de les rondes per indicar les restriccions en la circulació

Les primeres càmeres lectores de matrícules que s’han col·locat fan bona l’estimació que 115.000 vehicles no podran circular

Queda poc més d’una setmana perquè la zona de baixes emissions (ZBE) de l’interior de les rondes estigui en funcionament i els operaris s’afanyen a instal·lar la senyalització i les càmeres de lectura de les matrícules de manera que el 2 de gener, el primer dia laborable de l’any, estigui tot a punt. Ahir, el vicepresident de Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, acompanyat del tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de l’Hospitalet José Castro, va presentar la nova senyalització i va explicar les darreres accions per a la posada en marxa de la ZBE. A hores d’ara ja hi ha instal·lades 40 senyals a les sortides de les rondes i un centenar més es col·locaran a l’interior dels municipis on es prohibeix la circulació dels vehicles més contaminants.

Formen part de la ZBE la ciutat de Barcelona –amb l’excepció de la Zona Franca, Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes–, la totalitat de l’Hospitalet de Llobregat, gairebé tot el terme municipal de Sant Adrià de Besòs i barris de Cornellà de Llobregat i Esplugues de Llobregat. Es tracta d’una superfície de 95 km². Al perímetre també hi haurà panells informatius de la DGT que indiquen que no es pot accedir dintre de l’anell de les rondes. La detecció dels vehicles que infringeixin la regulació es farà a través de 120 càmeres lectores de matrícules que s’instal·laran a totes les sortides de les rondes i a altres punts de la ZBE. Ara ja n’hi ha un 40% d’instal·lades. L’Hospitalet ja té ubicades la pràctica totalitat de les càmeres que hi haurà al seu terme municipal. Les que ja estan en període de proves han servit, segons va explicar ahir Antoni Poveda, per “corroborar les xifres” que havien “donat sobre l’afectació de 85.000 cotxes i 30.000 motos que no estaran autoritzats a accedir a la zona de baixes emissions”.

Poveda va destacar el consens que hi ha al darrere de la creació de la ZBE, que s’està preparant des del 2017. “Es va poder visualitzar en el ple de l’Ajuntament de Barcelona la setmana passada quan es va aprovar definitivament l’ordenança sense cap vot en contra”, va remarcar. Els altres municipis de la ZBE tenen previst aprovar-la pròximament. “A l’Hospitalet tenim l’ordenança pràcticament a punt per a l’aprovació definitiva en el ple de gener”, va assegurar José Castro, que hi va afegir que estan acabant d’analitzar les al·legacions presentades. En el cas de Barcelona, es van presentar un total de 1.815 al·legacions i se’n va acceptar el 45%.

Restriccions i excepcions

Les restriccions a la ZBE impediran la circulació dels vehicles més contaminants de dilluns a divendres de set del matí a vuit del vespre. La mesura afectarà principalments els vehicles considerats més contaminants, aquells als quals no correspon l’etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B). És a dir, majoritàriament cotxes de benzina matriculats abans del 2000, cotxes dièsel matriculats abans del 2005 o el 2006 i motos sense distintiu. Les furgonetes, els camions i els autocars i autobusos disposaran d’un any de moratòria. També gaudiran d’aquest any de marge les famílies vulnerables que necessitin el vehicle particular per treballar i que tingui uns ingressos inferiors als 8.000 euros anuals. Els vehicles no autoritzats podran obtenir permisos per circular 10 dies a l’any.

El vicepresident de Mobilitat de l’AMB va recordar ahir que la mesura permetrà reduir un 20% la contaminació al voltant de l’àrea metropolitana de Barcelona. Poveda va instar la Generalitat i el govern central a desencallar l’aprovació del pressupost per dotar-se de mesures per fer front a l’emergència climàtica i va remarcar la necessitat d’engegar un nou pla Renove adreçat als vehicles més contaminants i sobretot a “totes les persones que necessiten el seu vehicle per treballar, perquè, si no, no podrem solucionar el problema”. Va indicar que es tracta d’una mesura que s’ha pres a altres països on s’han posat en marxa zones restringides de circulació.

La ZBE tindrà tres mesos de flexibilitat perquè els conductors tinguin temps d’adaptar-s’hi. A partir de l’1 d’abril es començarà a sancionar els vehicles no autoritzats que hi circulin amb multes de 100 euros que es repetiran en el cas que el vehicle no abandoni la zona en 90 minuts. A partir del gener s’enviaran advertiments per carta als vehicles no autoritzats que accedeixin a la zona. Poveda va apuntar la possibilitat de multar els que ho facin de manera reiterada també durant els primers mesos.

LA XIFRA

120
càmeres
lectores de matrícules s’estan instal·lant als accessos des de les rondes a l’interior de la ZBE.
A l’Hospitalet tenim l’ordenança pràcticament a punt i farem l’aprovació definitiva al gener
José Castro
Tinent d’alcaldia de l’ajuntament de l’hospitalet de llobregat
Cal un nou pla Renove adreçat sobretot als que necessiten el vehicle per treballar
Antoni Poveda
Vicepresident de mobilitat i sostenibilitat de l’amb

8.000 consultes i 3.000 registres

La plataforma digital , que conté informació sobre la zona de baixes emissions i serveix de registre metropolità de vehicles sense distintiu ambiental, està tenint més de 20.000 visites setmanals i 8.000 consultes al cercador de matrícules. A banda, ja s’han registrat prop de 3.000 vehicles als quals no correspon distintiu ambiental de la DGT i vehicles estrangers que tenen previst circular per la zona per poder sol·licitar i tramitar les autoritzacions corresponents.A més del web, l’alta al registre es pot gestionar de manera presencial a la seu de l’AMB, a les OAC de diversos municipis metropolitans i també per correu postal. D’altra banda, també s’han habilitat telèfons d’atenció: 930 333 555 (AMB Informació), que ja ha atès prop de 3.000 trucades, i el 010.

L’AMB ha calculat que una part significativa dels conductors afectats per la ZBE canviarà d’hàbits i passarà a utilitzar el transport públic de manera esglaonada. Per això, manté que el transport públic metropolità pot arribar a rebre més de 130.000 viatgers diaris nous, fet que suposa un increment aproximat del 5% sobre els viatgers actuals, una pujada en la demanda que, segons l’AMB, el transport públic està preparat per absorbir.

Una part dels nous usuaris del transport públic són els més de 6.000 conductors que han optat per desballestar els seus vehicles contaminants i que a canvi han rebut la T-Verda, una targeta de transport que permet fer viatges il·limitats durant un període de tres anys.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.