Vilanova prepara un registre de bicicletes contra robatoris i pèrdues
El govern estudia la instal·lació de «gàbies» per protegir l'aparcament de bicicletes de l'estació
Només un 2% de la població utilitza la bicicleta per moure's per la ciutat, però és que les condicions tampoc són les més òptimes. Per això, l'Ajuntament està preparant una sèrie de mesures amb què es vol potenciar l'ús d'aquest vehicle i que van més enllà de la construcció de més carrils bici.
De fet, la presentació, la setmana passada, d'una guia útil per a l'usuari de la bicicleta s'acompanyarà d'altres operacions que s'impulsen des de la regidoria de Mobilitat i que es materialitzaran en breu. Una de les accions més importants és la creació d'un registre de les bicicletes de la ciutat, que es posarà en marxa després de l'estiu. La intenció de l'Ajuntament és que les botigues i els tallers de reparació participin en la proposta i, mitjançant un programa informàtic comú, elaborin el registre juntament amb l'administració local. No serà obligatori per al propietari inscriure's en l'arxiu, però sí que serà una bona eina en cas de robatori o pèrdua del vehicle, ja que el registre s'acompanyarà d'un número identificatiu, similar al de les matrícules dels cotxes, que permetrà localitzar el propietari o com a mínim identificar la bicicleta. La mesura es treballa des de fa uns quants mesos i es vol posar en marxa a mitjan setembre, coincidint amb la Setmana de la Mobilitat.
I, en la línia de protegir dels robatoris aquests vehicles tan vulnerables, l'Ajuntament està estudiant millores en l'aparcament de bicicletes de l'estació de trens, un dels punts més problemàtics de la ciutat per la concentració de bicicletes i de furts. La idea del govern local és instal·lar una espècie de gàbies que permetin als usuaris de rodalies deixar la bicicleta amb més tranquil·litat del que ho fan ara i, de retruc, fomentar que més usuaris optin per aquest vehicle per desplaçar-se fins a l'estació. De moment, aquesta actuació no està inclosa en el projecte de reforma integral de l'edifici de l'estació, però l'Ajuntament està buscant la fórmula, especialment el finançament, per executar-la a curt termini.
I és que el robatori de bicicletes també ha obligat la policia local a engegar una campanya específica contra aquests actes delictius, ja que el nombre de denúncies rebudes ha passat en els darrers mesos de quatre per setmana a 27. Concretament, agents de paisà han vigilat els espais de la ciutat on es cometen més robatoris i els accessos a l'estació del tren, ja que bona part dels lladres provenen de poblacions properes a la capital del Garraf.
El regidor de Mobilitat, Xavier Carbonell, ha explicat que la instal·lació d'aquesta espècie de gàbies a l'estació és una de les prioritats del seu departament, al davant del lloguer de bicicletes per moure's per al ciutat. Amb tot, el projecte d'importar el Bicing de Barcelona també és a l'agenda municipal, i no està aparcat perquè l'Ajuntament ja ha demanat una subvenció a la Generalitat. Si arriba aquesta subvenció, la iniciativa es posarà en marxa a mitjà termini.
Rutes marcades a la ciutat
Paral·lelament a la definició d'aquestes actuacions, que segons el regidor de Mobilitat, Xavier Carbonell, contribuiran a ampliar el nombre d'usuaris de la bicicleta a la ciutat, l'Ajuntament ha editat una guia en què es donen consells bàsics per fer un bon ús de la bicicleta i per circular amb seguretat. En aquesta guia, s'indiquen els carrils bici, els carrers de prioritat per a vianants i bicicleta, i els carrers de pas recomanats, que pròximament també s'identificaran a la via pública mitjançant la instal·lació d'una nova senyalització viària. Es tracta d'uns cartells informatius que completen una fase més d'implantació del pla de pacificació del trànsit al centre de la ciutat.