El camí de ronda de Palamós fins a Castell, a la primavera
La reforma i noves actuacions en el recorregut, de 3,5 quilòmetres, s’iniciaran a final de setembre i duraran sis mesos
L’oposició es manté i l’alcalde en defensa el respecte al medi
Les obres per completar el camí de ronda entre el nucli urbà de Palamós i la platja de Castell, amb un traçat inicial de nova construcció de 431 metres –des del port Marina i sobre el Morro del Vedell i cala Pots– i retocs en la resta del recorregut de 3,5 quilòmetres, arrencaran a final de setembre i s’allargaran durant sis mesos, amb l’objectiu que estigui enllestit a principis de la primavera del 2021, segons va anunciar ahir l’alcalde, Lluís Puig, que va visitar l’àmbit amb el vicepresident de la Generalitat, Pere Aragonès.
Les obres, sobre un projecte anunciat el 2017 i refet a partir de les al·legacions dels opositors i la mateixa Generalitat, es van adjudicar al juliol amb un import total d’1,32 milions. El paisatgista Martí Franch, autor del disseny, va defensar que l’impacte sobre els diferents trams de senders existents serà mínim, amb una amplada de “només metre i mig” i “set solucions amb usos de diferents materials integrats” en el territori, entre els quals hi ha la fusta de les noves passeres, el sauló o les mateixes roques dels penya-segats per intentar aprofitar el que ja ofereix el terreny però salvant els obstacles.
El paisatgista esmentava desnivells actuals superiors al 30%, que miraran de suavitzar “fins al 12 o el 14% en els trams més complicats, però amb el màxim de mimetisme” amb el paisatge existent. Va posar l’exemple d’alguns bancs, integrats en el substrat rocallós. Franch no va obviar que obriran les portes a un dels espais naturals protegits més destacats del Baix Empordà, “només havent de travessar un pas de vianants”.
Relligar 17 miradors
L’alcalde, Lluís Puig, conscient de les crítiques que ha rebut el projecte, va defensar que relligaran fins a 17 miradors posant cura en la “preservació de l’entorn”, però mirant de posar ordre a un terreny on fins ara l’accés incontrolat provoca que els passejants campin lliurement.
En paral·lel, volen facilitar l’aparcament als dos extrems, tant pel que fa a la connexió amb la trama urbana de Palamós com amb el nou aparcament de Castell, allunyat de l’entorn més proper a la platja, on a la tardor també treballaran per recuperar sistemes dunars per retenir sorra.
En aquest sentit, Franch destacava que se suprimiran les zones d’estacionament a la Pineda d’en Gori, i la revegetació i manteniment del sotabosc de l’àmbit. I al tram més proper al Pedró, les passeres connectores que habilitaran seran de fusta, amb ancoratges metàl·lics a les roques. El camí, a més, connectarà amb altres espais naturals d’esbarjo, com ara la via verda ciclista i la vall de Bell-lloc. I al consistori confien que l’actuació generi una alternativa a l’oferta gastronòmica o el moviment generat pels creuers, que enguany, per la Covid-19, no arriben a port.
Nou enfocament turístic
El vicepresident, Pere Aragonès, va defensar l’aposta del municipi per valorar l’àmbit, davant “l’alternativa de l’abandó o el deteriorament” per l’accés sense control.
El titular d’Economia i Hisenda va desgranar el finançament de les obres, amb aportacions de 600.000 euros dels fons europeus Feder i 350.000 del pla de Foment del Turisme de la Generalitat, per l’impuls d’un nou model de turisme més centrat en el coneixement del medi natural o la pràctica de l’esport i el senderisme, i en l’aposta per la “gestió integral i intel·ligent del territori”, i prioritzant la sostenibilitat.
LES XIFRES
Un exemple del “nou model de turisme arrelat al territori”
El vicepresident, Pere Aragonès, va retornar ahir al Baix Empordà, on diumenge ja havia presentat –a Llafranc– el pla de reactivació i transformació del sector agroalimentari a Catalunya. Ahir, però, abans de la visita a Palamós, també va intervenir com a ponent en el cicle de conferències Repensem l’Empordà, promogut per l’Ajuntament veí de Calonge i Sant Antoni, amb un balanç de la situació econòmica a Catalunya i fent èmfasi en la reconversió del sector turístic.
Aragonès va aprofitar la visita a Palamós per insistir en la necessitat de dur a terme “polítiques de gestió sostenible per a les destinacions turístiques”, tot “fent compatible la imprescindible custòdia del territori” amb la valoració dels espais.
Pel titular d’Economia i Hisenda, cal “que sigui un model de turisme arrelat al territori, que valori el conjunt del nostre patrimoni paisatgístic i natural, i que ho faci des del respecte i la mínima intervenció en aquest patrimoni col·lectiu, i amb la màxima seguretat” en les circumstàncies actuals.
Pel que fa a la ponència Recuperació econòmica. Posant les bases a la Catalunya del 2030, Aragonès va haver d’intervenir per streaming i sense la presència de públic al recinte del castell de Calonge, per les noves mesures per evitar la propagació de la Covid-19.
El vicepresident va abordar les expectatives de futur de l’economia catalana, i va respondre diverses preguntes que empresaris i entitats de la comarca havien fet arribar prèviament als organitzadors. L’acte va ser conduït pel periodista Josep Cuní.
El vicepresident de la Generalitat va fer balanç dels efectes del coronavirus en l’economia del país i va parlar de les mesures que s’han d’adoptar per pal·liar-ne els efectes, i dels reptes que afronta Catalunya des del punt de vista econòmic fins a la dècada del 2030.
Posteriorment, el vicepresident Aragonès va fer una breu visita amb l’alcalde de Calonge i Sant Antoni, Miquel Bell-lloch, al castell de Calonge. I per tancar la visita, el conseller d’Economia i Hisenda va signar el llibre d’honor del consistori.
Els contraris ho troben insostenible
ACNLa plataforma Salvem la Pineda d’en Gori, que s’ha oposat al projecte de reforma del camí de ronda, va protestar ahir un altre cop contra l’inici d’una reforma que qualifiquen com a nou “parc temàtic”, segons la seva portaveu, Zeta Figa. L’entitat creu que les actuacions previstes i la reforma no són “en cap sentit sostenibles”, ja que utilitzen elements com ara l’acer, el ciment o el sauló per al traçat i són materials que no s’integren bé en el paisatge. Figa, a més, va alertar que el sauló que serveix per marcar el recorregut podria arribar a matar les arrels dels arbres que hi hagi al voltant. En cas que no sigui així, ha recordat que les arrels acabaran esquerdant el sauló i després caldrà fer més manteniment del camí. Per això des de la plataforma insten el consistori a replantejar el projecte i fer tasques de “manteniment” a l’actual traçat. La portaveu de la plataforma, però, coincideix que el camí de ronda està “degradat” per l’elevat volum de gent que hi va. “Surt a molts anuncis publicitaris i molta gent vol veure el paisatge”, concedia, però referma que n’hi hauria prou amb “obres de manteniment” com ara restaurar esvorancs i terra erosionada. De fet, consideren que el camí de ronda caldria mantenir-lo cada any, en comptes de construir grans infraestructures com les projectades.Des de la plataforma també han lamentat l’elevat cost de les obres. Segons la portaveu, “cada quilòmetre val més de 400.000 euros”, ja que es tracta d’un traçat de tan sols 3,5 km. Zeta Figa ha recordat que estem en plena crisi sanitària i aquesta despesa “no ens la podem permetre” per a unes obres que per la plataforma són “totalment innecessàries”.