Les comunitats locals, un model amb impacte menor
La Diputació i diversos municipis, Garrigàs l’últim, estudien instal·lacions comunitàries per reduir factures
La retirada del peatge a la generació de l’energia solar que havia aixecat el govern del PP ha afavorit, a banda de les moltes iniciatives privades en empreses i llars, el fet que en algunes poblacions –sobretot petites– aflorin projectes per bastir instal·lacions comunitàries segons un model cooperatiu, en què els diferents participants aporten la seva part de la inversió i poden obtenir un estalvi directament proporcional en les factures.
La Diputació de Girona, a través del projecte KM0 Energy,va començar una prova pilot centrada en instal·lacions als teulats d’equipaments municipals de municipis com ara Rupià –sobre la coberta de la pista polivalent–, Amer i la Cellera de Ter.
A Cornellà de Terri, també adherits d’inici al projecte, a principis d’estiu ja tenien 17 famílies adherides. I a banda d’aquests municipis, Olot, la Pera, Viladamat i Sant Julià de Llor i Bonmatí també mantenen converses per implantar solucions de generació i consum compartit entre el veïnat i les empreses.
Més accions
El degoteig, fins ara lent, de municipis que plantegen accions ha crescut aquest estiu amb Forallac, on han vist que la instal·lació que ja subministra el 100% de l’energia consumida al viver municipal d’empreses Nexes és ampliable, i han obert un procés perquè altres empreses del polígon industrial s’hi puguin sumar, aportant el cost unitari i d’instal·lació de més plaques que a la llarga els generaran estalvi.
Finalment, a Garrigàs, aquest setembre sotmetran a votació entre els veïns majors de 16 anys un seguit d’accions d’estalvi i generació d’energia neta. D’una banda, hi ha el projecte a l’escola, amb llums de baix consum, sensors de moviment per encendre’ls i apagar-los als passadissos i conscienciació; però també la promoció de contractes amb comercialitzadores que apostin per les energies renovables, o també la instal·lació d’alguns punts de recàrrega de vehicles, que han convingut que sigui lenta per a un major estalvi de despesa i que se’n beneficiïn més els veïns amb vehicle elèctric, al llarg de les nits.