La taca del Port de Tarragona s'ha reduït un 70% però s'acosta lentament a la costa
Només queden taques de dimensions reduïdes i es preveu que les embarcacions continuïn treballant aquest matí
Continuen les tasques de neteja de les taques de cru que es van albirar el dissabte passat a la costa tarragonina. Tot i que el treball constant de prop de 200 col·laboradors han ajudat a eliminar el 70% de l'aigua oliosa, encara existeixen unes taques més petites i de més difícil accés que retarden les tasques de neteja i amenacen la costa tarragonina apropant-se lentament cap al nord-est. El director de Salvament Marítim de la demarcació de Tarragona, Íñigo Landeta, va explicar ahir a la tarda que al migdia ja havien eliminat la taca més gran que hi havia, d'unes dimensions de 300 per 50 metres, i que la resta eren només taques petites. «El fet que aquestes taques siguin tant petites dificulta la seva eliminació, i més de nit», va dir Landeta. No obstant, la Subdelegació del Govern a Tarragona va decidir ahir a la nit continuar amb les tasques d'eliminació del cru i els vaixells del Ministeri de Foment: el Clara Campoamor, amb visió nocturna, i el Punta Mayor han seguit durant tota la nit. Aquest mateix matí s'han enviat petites embarcacions tipus pelicà per completar les tasques de neteja.
Repsol ha fet controls
Després que en les últimes setmanes la companyia Repsol YPF hagi estat fent diverses perforacions a les antigues zones de sondeig de Montanazo i Lubina, algunes veus estan apuntant a què l'origen de la taca podria provenir d'aquestes actuacions, que amb les corrents marines i el vent es podria haver traslladat fins l'indret on es va detectar. Tot i així, des de la companyia asseguren «no tenir cap sospita». El portaveu de l'empresa petrolífera, Josep Bertran, assegurava que en el moment que se'ls va comunicar de la existència d'aquesta taca de cru al mar, els efectius de la companyia van realitzar tot un seguit de controls a les seves instal·lacions per tal d'esbrinar si es podia tractar d'una fuita. Segons Bertran, però, de moment els controls realitzats per Repsol no denoten que hi hagi hagut cap fuita per part seva, i per tant «no ho vinculem amb les nostres instal·lacions». Ara bé, Bertran, prudent, concloïa que caldria esperar a l'analítica dels hidrocarburs recollits a alta mar per saber d'on pot haver provingut la taca de cru.
L'últim vessament al port
El setembre de l'any passat es va produir l'últim vessament a les costes de Tarragona. En aquest cas, l'indret on es va produir va ser al Port. Es tractava d'una gavarrra, anomenada Savinosa, que es va esfondrar carregada de 750 tones de fueloil, 250 tones de gasoil i 3.000 litres de carburant d'ús propi. En principi, els treballs es van centrar en la contenció del vessament amb la instal·lació de dues barreres flotants i en l'extracció del fuel. El difícil reflotament de l'embarcació va provocar que al final de tot el procés la Savinosa hagués vesat un total de 200 tones d'hidrocarburs al port de Tarragona. Per altra banda, un mes després es va conèixer que l'empresa Repsol pagaria als pescadors 200.000 euros pel vessament de la monoboia de l'octubre de 2007, després que els pescadors i l'empresa arribessin a un acord i renunciessin a la via judicial. Tot i així, la fiscalia va continuar amb la instrucció de les diligències prèvies per determinar si hi havia indicis de delicte contra el medi ambient. Per altra banda, fa poc més d'una setmana que la fiscalia de medi ambient arxivava les diligències, que va iniciar d'ofici, per un vessament de Repsol de la Pobla de Mafumet al riu Francolí l'any 2006 durant l'espectacular episodi d'aiguats d'aquell setembre.
Les entitats no descarten denunciar
Les 34 associacions que conformen la Coordinadora d'Entitats del Camp de Tarragona i el grup ecologista Mediterrània s'estan plantejant portar als jutjats aquest nou vessament a les costes de Tarragona. El president de Mediterrània, Àngel Juárez, es mostrava ahir indignat per aquesta nova taca de cru. «Ens sentim completament indefensos quan passen coses com la d'aquest cap de setmana. Les autoritats haurien d'implicar-se de veritat, i esbrinar d'on prové», comentava Juárez, que afegia que les administracions només es limiten a explicar l'evidència i a fer els ulls clucs davant les causes. «Fa poques setmanes es va arxivar ja el cas del vessament de la Pineda amb una multa irrisòria. El que cal és que s'apliquin penes reals, i sobretot que qui sigui el causant dels vessaments faci una neteja exhaustiva», puntualitzava. Sobre qui podria estar darrera d'aquesta taca de cru, Juárez apuntava la possibilitat de que fos l'empresa Repsol YPF. «Aquests dies Repsol està fent perforacions en aquestes noves àrees de Lubina i Montanazo, a banda dels vaixells que van a carregar a la seva refineria». Amb tot, Juárez també manifestava que caldrà investigar quins productes s'estan utilitzant per netejar la taca. «En cas que estigui usant dispersants i floculants estaran danyant l'ecosistema, ja que els floculants, que estan prohibits per la Unió Europea, l'únic que fan és fer baixar la taca al fons marí, sense fer-la desaparèixer».
Mentre tant, el Partit Popular de Tarragona també es va afanyar ahir a exigir explicacions el més aviat possible sobre l'origen de la taca. En aquest sentit, el diputat del PP al congrés, Francesc Ricomà, va recordar que aquest fet «no és la primera vegada que passa», que va afegir que aquests accidents s'han d'evitar pel dany ecològic, però també «per l'important nombre de turistes que hi en aquestes èpoques a les platges de Tarragona».